Internet 2022-11-22
6

Wirtualna Polska: wpływy 20 proc. w górę, Wakacje.pl dużo lepiej niż przed epidemią

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W zeszłym kwartale przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Jej spółka zależna Wakacje.pl osiągnęła dwucyfrowy wzrost sprzedaży w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku.

Segment internetowy grupy Wirtualna Polska zanotował wzrost przychodów o 20,2 proc. do 263,96 mln zł (z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 21,2 proc. do  257,11 mln zł) i skorygowanego zysku EBITDA z 85,71 do 89,6 mln zł.

W sprawozdaniu firma wyliczyła, że na wzrost jej wpływów złożył się przede wszystkim wzrost przychodów spółki WP Media zarabiającej głównie z reklam, dwucyfrowy wzrost spółki zależnej Wakacje.pl oferującej wycieczki zagraniczne (zarówno rok do roku, jak i w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 roku) oraz dwucyfrowy wzrost rok do roku w spółce Superauto.

Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, zwiększyła wpływy o 26,5 proc. do 6,94 mln zł i zmniejszyła skorygowaną stratę EBITDA z 969 do 289 tys. zł.

Łącznie skorygowany zysk EBITDA holdingu wzrósł z 73,74 do 95,83 mln zł (w trzecim kwartale ub.r. Wakacje.pl uzyskały umorzenie spłaty 14,1 mln zł pożyczki w ramach tzw. tarczy finansowej dla dużych firm).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Zysk operacyjny zwiększył się z 63,32 do 66,41 mln zł, a przy spadku wyniku z działalności finansowej z 900 tys. zł do -1,98 mln zł zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł, a ten przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej - z 53,41 do 48,93 mln zł.

Wyniki grupy Wirtualna Polska w zeszłym kwartale okazały się lepsze od średniej prognoz analityków pytanych przez PAP, którzy spodziewali się 263,6 mln zł przychodów, 87,8 mln zł zysku EBITDA i 42,8 mln zł zysku przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej.

Większe inwestycje i zadłużenie

Przepływy pieniężne z działalności inwestycyjnej wyniosły w zeszłym kwartale -37,6 mln zł, a nakłady inwestycyjne - 23,1 mln zł.

Zadłużenie netto holdingu na koniec września br. wynosiło 74,8 mln zł (kwartał wcześniej było to 46,9 mln zł), a jego wskaźnik do skorygowanego zysk EBITDA z 12 miesięcy - 0,2x (z doliczeniem przyszłych zobowiązań związanych z przejęciami - 0,5x).

- Trzeci kwartał tego roku, mimo że wakacyjny, był pracowitym okresem wzmacniania pozycji konkurencyjnej naszych biznesów turystycznych i mediowych. W obszarze turystyki za 400 mln złotych zrealizowaliśmy przejęcie konkurentów Nocowanie.pl z regionu Europy Środkowo-Wschodniej, rozbudowując naszą ofertę do 100 tys. kwater turystycznych. W obszarze mediów zainwestowaliśmy 110 mln złotych w spółki Patronite i Audioteka, dzięki czemu wraz z użytkownikami Pilota WP i OpenFM mamy już 600 tys. subskrybentów jakościowych treści w Polsce - przypomina w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.

W ujęciu trzech kwartałów holding osiągnął wzrost przychodów o 20,6 proc. do 750,67 mln zł, z czego te w pionie internetowym zwiększyły się o 21 proc. do 730,1 mln zł, a te Telewizji WP - o 9,8 proc. do 20,56 mln zł.

Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 217,39 do 243,96 mln zł, a zysk netto - ze 124,86 do 143,44 mln zł.

Wirtualna Polska przejmuje w mediach i e-commerce

Na początku kwietnia Wirtualna Polska uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.

W połowie sierpnia Wirtualna Polska za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Pod koniec września należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.

Z kolei w połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.

Natomiast na początku spółka zależna holdingu Wirtualna Polska sfinalizowała kupno 100 proc. akcji węgierskiej spółki Szallas za łącznie ok. 83 mln euro. Transakcję ogłoszono w połowie września.

Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.

Równocześnie Wirtualna Polska kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł).

Wirtualna Polska warta prawie 3 mld zł

W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualnej Polski płacono 98,90 zł, co przekłada się na kapitalizację w wysokości 2,9 mld zł. Od początku stycznia br. kurs zmalał o 29 proc.

W lipcu spółka wypłaciła akcjonariuszom 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję.

Autor: tw

KOMENTARZE (6) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas