Tygodnik „Wprost” (AWR „Wprost”) dołączył do wydawców, którzy przyjęli regulamin Izby Wydawców Prasy dotyczący ochrony artykułów prasowych. Przedruk materiału z pisma kosztować będzie od 990 zł aż do 3000 zł.
Od najnowszego wydania „Wprost”, które ukazało się w poniedziałek 9 lutego br., wybrane materiały w tygodniku są opatrzone znakami © i ℗. Znak © oznacza, że materiał nie może być kopiowany bez zgody wydawcy, zaś symbol ℗ wskazuje, iż wykorzystanie artykułu przez inne firmy możliwe jest jedynie po uiszczeniu opłaty zgodnej z redakcyjnym cennikiem. Wkrótce także znaczki © i ℗ pojawią się przy materiałach autorskich w serwisie Wprost.pl.
Za przedruk artykułu lub zdjęcia z aktualnego będącego w sprzedaży wydania „Wprost” trzeba będzie zapłacić 2000 zł, a z archiwalnego wydania - 900 zł. Drożej, bo aż 3000 zł, będzie kosztować przedruk tekstu, który jest materiałem okładkowym w tygodniku.
- Oznaczenie artykułów w tygodniku i w serwisie spowoduje, że nie będzie wątpliwości co do tego, które materiały podlegają ochronie. Dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją, w której niektóre serwisy czerpią wcale niemałe korzyści z przepisywania cudzych publikacji. W świecie materialnym nazywa się to kradzieżą - mówi prezes AWR „Wprost” Michał M. Lisiecki.
- Dochodzi do sytuacji absurdalnych, w których w serwisie Wprost.pl wisi krótka zapowiedź najciekawszych tekstów z najnowszego numeru, a w innych serwisach można przeczytać streszczenia i omówienia całego tekstu z najciekawszymi fragmentami - mówi redaktor naczelny „Wprost” Sylwester Latkowski. - To powoduje, że w poniedziałek czytelnik nie ma potrzeby iść do kiosku, bo wydaje mu się, że wszystkie najciekawsze rzeczy już przeczytał - w ogólnodostępnych serwisach - dodaje.
Wydawca „Wprost” już w ub.r. zaczął dokładniej monitorować inne media, w tym przede wszystkim serwisy internetowe, pod kątem nadużywania przez nie prawa cytatu, a także udostępniania w sieci całych wydań tygodnika. Do serwisów nagminnie naruszających prawa AWR „Wprost” były wysyłane stosowne pisma prawne.
„Regulamin korzystania z artykułów prasowych” zaproponowany w styczniu br. przez Izbę Wydawców Prasy doprecyzowuje prawo prasowe. Zawiera on zasady korzystania z ich artykułów w innych mediach i ma przeciwdziałać kradzieży tych treści. W grupie podmiotów, które go stworzyły, oprócz IWP znalazły się „Rzeczpospolita” i „Parkiet” (Gremi Business Communication), dzienniki regionalne Grupy Polskapresse i Mediów Regionalnych, „Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes), "Puls Biznesu" (Bonnier Business Polska), „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny) i Polska Agencja Prasowa (dowiedz się więcej).
Z danych ZKDP wynika, że średnia sprzedaż ogółem „Wprost” w listopadzie ub.r. wyniosła 41 353 egz. (więcej na ten temat).