Prasa2015-06-18
34

„Wprost” z największym spadkiem sprzedaży. „Przez ciągłe zmiany linii i redakcji”

W kwietniu br. prawie wszystkie tygodniki opinii zanotowały spadki sprzedaży ogółem, a zyskał jedynie „Tygodnik Powszechny”. Największy spadek odnotował „Wprost”, którym od końca marca br. kieruje Tomasz Wróblewski. Najmniej straciła zaś „Polityka”.

Liderem segmentu tygodników opinii pozostaje niezmiennie „Gość Niedzielny” (Instytut Gość Media). Jego średnia sprzedaż ogółem w kwietniu 2015 roku wyniosła 137 452 egz. Było to o 9,71 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Na drugie miejsce z trzeciego awansował tygodnik „Polityka” (Polityka), którego średni wynik sprzedażowy w czwartym miesiącu br. zmniejszył się o 2,82 proc. do 118 721 egz.

Z kolei na ostatnią pozycję podium z drugiej spadł „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jej średnia sprzedaż ogółem w kwietniu br. zmniejszyła się o 22,02 proc. i wyniosła 112 260 egz. W kwietniu 2014 tak wysoki wynik „Newsweeka” był zasługą m.in. tego, że ukazały się wtedy tylko trzy numery magazynu, w tym wydanie świąteczne i podwójny numer na weekend majowy.

Tuż za podium znalazł się tygodnik „W Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 70 789 egz., po spadku o 12,73 proc.

Największy spadek w zestawieniu, wynoszący aż 28,5 proc., zanotował „Wprost” (AWR „Wprost”). Jego wynik w kwietniu br. wyniósł zaledwie 36 935 egz., a tytuł znalazł się na miejscu siódmym rankingu.

Pod koniec marca br. nowym redaktorem naczelnym „Wprost” został Tomasz Wróblewski, który zastąpił Sylwestra Latkowskiego. W związku z tym zmieniła się też część redakcji pisma, a sam tygodnik zyskał nieco inny charakter - nie ma w nim już materiałów śledczych, stawia zaś mocniej na tematy gospodarcze i poradnictwo ekonomiczne (więcej na ten temat).

Anna Pawłowska-Pojawa, rzecznik prasowa wydawcy „Wprost”, przyznaje, że częste zmiany redaktora naczelnego i linii redakcyjnej „Wprost” w ostatnich latach powodują, że czytelnik może się czuć nieco zdezorientowany. - To może wpływać na decyzję o zakupie poszczególnych wydań w takich przełomowych okresach, jaki mamy obecnie - wyjaśnia Pawłowska-Pojawa.

Spółka chce jednak ponownie poprawić sprzedaż tygodnika. Pomóc ma w tym nowy system e-wydań, który pozwala czytelnikom za darmo zyskać dostęp do pisma,  by zapoznać się ze zmianami jego linii redakcyjnej (dowiedz się więcej).

- Po pierwszych tygodniach możemy stwierdzić, że na dzisiaj konwersja z wydań promocyjnych na płatne jest na poziomie, który nas satysfakcjonuje - mówi nam Pawłowska-Pojawa.

Wydawca „Wprost” cały czas podkreśla, że główną miarą popularności pisma jest jednak rozpowszechnianie płatne razem - to w kwietniu br. wyniosło aż 105 500 egz., ale i tak było o 13,38 proc. niższe niż rok wcześniej.

Drugi największy spadek średniej sprzedaży w czwartym miesiącu br. zanotowała będąca na miejscu szóstym „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). Liczba sprzedawanych przez nią egz. spadła o 25,34 proc. do 38 572.

Z kolei jedyny wzrost w kwietniu br., wynoszący 2,9 proc. zanotował plasujący się  na ósmej pozycji „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny). Jego średnia sprzedaż ogółem wzrosła do 20 732 egz.

Zobacz tabelę

Na drugiej podstronie dane ze wszystkich miesięcy br.

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(34)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas