Internet2013-12-06
6

Wykop.pl z rekordowym wynikiem, Kciuk.pl zawieszony

Wykop.pl odwiedza w tym roku znacznie więcej użytkowników niż w zeszłym, spędzając na stronie sporo więcej czasu. Konkurencyjny Kciuk.pl (Grupa o2) został w maju zawieszony i ma być uruchomiony w nowej wersji.

Z danych Megapanelu PBI/Gemius wynika, że w br. Wykop.pl odwiedza miesięcznie 1,6-1,8 mln realnych użytkowników, którzy wykonują na stronie od 42 do 46 mln odsłon. Serwisowi nie udało się co prawda pobić rekordowej odwiedzalności ze stycznia ub.r. (1,82 mln real users i 49,3 mln odsłon), ale też wiosną i latem nie zanotował tak dużego spadku jak przed rokiem (kiedy miał miesięcznie 1,3-1,4 mln real users i nawet poniżej 35 mln odsłon).

Jednocześnie znacznie wydłużył się czas, który na Wykopie spędza w ciągu miesiąca przeciętny użytkownik. W ub.r. ten wskaźnik nie przekroczył 40 minut, natomiast w br. tylko w czerwcu spadł poniżej tego poziomu, za to w styczniu wyniósł prawie 47 minut, a w marcu - prawie 46.

W październiku ub.r. Wykop został przejęty przez Grupę Allegro (więcej na ten temat). Co od tego momentu zmieniło się w serwisie? - Przedtem byliśmy 7-osoobwą firmą działającą jak start-up, a teraz weszliśmy w schemat korporacyjny, który uczy nas innej pracy - opisuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Białek, dyrektor operacyjny Wykopu. - Obecnie dzięki współpracy z działem sprzedaży GG Network mamy bezpośredni kontakt z domami mediowymi i możemy realizować niestandardowe projekty marketingowe, dostosowane do specyfiki Wykopu - dodaje Białek. - Przy czym zachowaliśmy suwerenność choćby pod tym względem, że treści niekorzystne dla Grupy Allegro nadal pojawiają się w serwisie - zaznacza.

W ostatnim okresie na Wykopie mocno rozwinął się dział mikroblogowy. - Kiedyś był to tylko dodatek do sekcji ze znaleziskami, natomiast obecnie jest równie ważnym miejscem dyskusji i interakcji, opartych w dużym stopniu na tagach i mechanizmach grywalizacji - opisuje Michał Białek. - Ponadto mikroblogi zaczęli u nas prowadzić Lech Wałęsa, prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i kilku posłów, dzięki czemu serwis zyskał na opiniotwórczości - podkreśla.

W wakacje do przeniesienia się na Wykop byli zachęcani użytkownicy należącego do GG Netowrk serwisu mikroblogowego Blip.pl, który został zamknięty (więcej na ten temat). Jednak według Michała Białka nie miało to dużego znaczenia, głównie ze względu na niską popularność Blipa w końcowym okresie działania.

Za to krótkotrwałym wstrząsem dla Wykopu była w maju br. tzw. afera zbożowa, kiedy użytkownicy zdenerwowani blokowaniem kont za dodawanie kompromitujących zdjęć jednej z moderatorek masowo dodawali w serwisie materiały o zbożu i betonie (przeczytaj o tym więcej). Niedługo potem administracja zapowiedziała zmiany w systemie moderacji i zgłaszania nieodpowiednich treści. - Teraz znacznie łatwiej jest zgłaszać nieodpowiednie, naruszające regulamin materiały, bo znacznie szybciej można chociażby weryfikować profile, z których są zamieszczane. Dzięki temu znikają one z serwisu średnio w ciągu 15 minut od pojawienia się - stwierdza Michał Białek.

Obecnie przygotowywana jest nowa wersja całego Wykopu, która będzie działać w technologii Responsive Web Design. - Jest to istotne ze względu na fakt, jak często użytkownicy korzystają z serwisu na urządzeniach mobilnych, gdzie funkcjonują obecnie jego różne wersje i aplikacje - tłumaczy Białek.

Zobacz tabelę


Konkurencją dla Wykopu miał być Kciuk.pl, uruchomiony przez Grupę o2 pod koniec 2009 roku. Nie osiągnął jednak podobnej popularności, a w ostatnich dwóch latach notował spadki. O ile w pierwszych miesiącach ub.r. miał miesięcznie ok 800 tys. realnych użytkowników, o tyle na początku br. już tylko 400-500 tys. Podobnie spadła liczba odsłon: z 6,5-7 mln do mniej niż 3 mln. Z Kciuk.pl w ub.r. użytkownik korzystał średnio przez 8-10 minut miesięcznie, a w br. - najdłużej 7 i pół minuty.

W efekcie serwis w maju br. został zawieszony - zablokowano możliwość dodawania nowych treści. - Projekt został zatrzymany do czasu przebudowy, zostanie wskrzeszony w 2014 roku w odświeżonej formule - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Brański, członek zarządu Grupy o2. Podkreśla przy tym, że zawieszenie serwisu nie wynika z jego malejącej odwiedzalności.

Zobacz tabelę


Jednocześnie Grupa o2 w marcu br. uruchomiła inny serwis, w którym użytkownicy mogą polecać sobie treści (w formie grafik i wideo) z różnych stron - Pudelekx.pl. W lipcu br. zanotował on już milion realnych użytkowników i 13,1 mln odsłon (zobacz szczegóły), a w sierpniu - 940 tys. real users i 9,3 mln odsłon.

Autor:tw

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas