Telewizja2022-05-12
17

Grupa Cyfrowy Polsat w I kwartale: duży spadek zysku netto, stabilne przychody

Zygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego PolsatuZygmunt Solorz, główny akcjonariusz Cyfrowego Polsatu

W pierwszym kwartale 2022 r. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała wpływy sprzedażowe na poziomie 2,99 mld zł, niemal takie same jak rok wcześniej. Z kolei jej zysk netto jednostki dominującej spadł o 44,8 proc. do 214,9 mln zł.

Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych wzrosły o 3,5 proc. do 1,72 mld zł. Jak podano w raporcie jest to efekt skutecznej realizacji naszej strategii budowania wartości klienta, co znajduje odzwierciedlenie w wysokiej dynamice wzrostu ARPU, jak również w związku z konsolidacją od lipca 2021 roku wyników spółki Premium Mobile.

Przychody hurtowe spadły o 7,7 proc. do 813 mln zł przede wszystkim w wyniku regulacyjnego, sukcesywnego obniżania stawek międzyoperatorskich MTR i FTR za zakańczanie ruchu w sieci Plusa przez innych operatorów.

- Ponadto, w związku z przejęciem kontroli nad spółką Premium Mobile w drugim półroczu 2021 roku nastąpiła eliminacja konsolidacyjna przychodów hurtowych generowanych na transakcjach z tą spółką. Dodatkowo, w efekcie rozpoczętej wojny w Ukrainie, nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu nie wykazały w pierwszym kwartale 2022 roku oczekiwanego przez nas wzrostu - napisano w raporcie. Wpływy ze sprzedaży sprzętu wzrosły w I kwartale z 333 mln zł do 337 mln zł.

Zysk EBITDA zmniejszył się o 316,1 mln zł do poziomu 766,6 mln zł przy marży EBITDA na poziomie 25,7 proc. - Głównymi czynnikami stojącymi za spadkiem była dekonsolidacja wyniku sprzedanej spółki Polkomtel Infrastruktura, nieoczekiwana eliminacja wzrostu przychodów reklamowych w efekcie rozpoczęcia wojny przez Rosję, koszt udzielonego przez nas wsparcia finansowego i rzeczowego na rzecz Ukrainy oraz presja inflacyjna przekładająca się w szczególności na wyższe koszty zakupu energii elektrycznej – czytamy w raporcie.

Skorygowany wynik EBITDA z wykluczeniem kosztu wynikającego z udzielonego przez firmę wsparcia na rzecz Ukrainy oraz wyniku spółki Polkomtel Infrastruktura wyniósł 800,7 mln zł i był niższy o 11,8 proc. Skutkował on marżą EBITDA wynoszącą 26,8 proc. (-3,6 pkt proc.).

Cyfrowy Polsat z 13,4 mln klientów kontraktowych

Liczba klientów usług multiplay wzrosła o 3 proc. do 2,5 mln. Liczba usług kontraktowych u klientów B2C wzrosła o ponad 200 tys. do 13,4 mln. Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł o 3,9 proc. do 69,8 zł. Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) niezmiennie jest na poziomie 6,8 proc. w skali roku i spada.

Z 2,67 mln do 2,83 mln wzrosła liczba usług prepaid (m.in. w związku z dystrybucją darmowych starterów dla obywateli Ukrainy). Jednocześnie wprowadzone zmiany ofertowe przełożyły się na wzrost ARPU o 10,3 proc. do poziomu 17,2 zł.

- Mimo znaczącej zmiany w sytuacji geopolitycznej i makroekonomicznej skutecznie realizujemy naszą strategię multiplay. Na koniec marca z oferty usług łączonych korzystało już 2,5 mln naszych klientów. Dostarczamy o 200 tys. usług kontraktowych więcej niż rok temu. Wraz z rosnącą popularnością naszych taryf 5G przyczyniło się to do wzrostu średniego przychodu od klientów indywidualnych do blisko 70 zł. Niezmiennie na bardzo niskim poziomie 6,8 proc. pozostaje wskaźnik rezygnacji z naszych usług, co świadczy o skuteczności naszych działań - mówi Maciej Stec, wiceprezes zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Przychody segmentu mediowego Cyfrowego Polsatu wzrosły o 5 proc. do 534 mln zł, a skorygowana EBITDA zmniejszyła się o 34 proc. do 97 mln zł. Dynamika przychodów z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat była zgodna z rynkiem. W efekcie udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu osiągnął poziom 28,4 proc.

- W obliczu wyzwań natury geopolitycznej i makroekonomicznej pozytywnie oceniamy realizowane przez nas wyniki operacyjne oraz stabilny i powtarzalny wzrost przychodów detalicznych. Koncentrujemy się na dalszej budowie ARPU i jednoczesnym dopasowaniu kosztów do nowych wyzwań. Silna kondycja finansowa i duże zasoby płynności umożliwiają nam przyspieszenie realizacji projektów z segmentu Czystej Energii, co zapewni rozwój naszego biznesu w kolejnych latach - dodaje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Autor:PP

KOMENTARZE(17)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas