Biznes2018-09-17
13

Żabka zapowiada „sklepy jutra” z inteligentnymi półkami i kasami rozpoznającymi produkty

Sieć Żabka - obecna na polskim rynku od dwudziestu lat - zapowiedziała, że do swoich placówek wprowadzi nowe rozwiązania technologiczne. W nowoczesnych sklepach klienci mają zrobić zakupy dzięki sztucznej inteligencji, kasom samoobsługowym oraz aplikacji, która podpowie, jakie produkty są najlepiej dopasowane do klienta.

Z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na rynku firma zaprezentowała wizję „sklepu jutra”, który będzie wprowadzał rozwiązania technologiczne, pozwalające na automatyzację procesów. Chodzi m.in. o minimalizację czasu obsługi klientów, nową komunikację oferty, dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz udoskonalenie logistyki.

Rozwiązania, które zaproponowano zakładają system do analizy cen, inteligentne półki informujące o dacie przydatności produktu do spożycia czy o ich dostępności w sklepie, kasy samoobsługowe z wideoweryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów oraz właścicieli placówek (franczyzobiorców).  

Koncepcja sklepu zakłada również aktywne wykorzystanie sztucznej inteligencji, która priorytetyzuje informacje i wybiera odpowiedni przekaz według miejsca czy oczekiwań nabywcy. W rezultacie klient znajdzie w sklepie produkt, którego potrzebuje i kupi go w sposób dla siebie najwygodniejszy, w dowolnym kanale.

Jak klient będzie mógł zrobić zakupy w „sklepie jutra”?

Aplikacja mobilna Żabki ma pełnić funkcję nie tylko programu lojalnościowego, ale także kanału komunikacji z klientami. Każdy z nich otrzyma zindywidualizowaną ofertę w konkretnym momencie i miejscu. Na czym polega pomysł? Kiedy klient, zachęcony promocją w Żabce dotrze do sklepu przywitają go witryny, które poinformują o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Przykładowo: kiedy jest zimno zachęcą do wypicia ciepłej kawy, gorąco - prezentują napoje chłodzące, a kiedy w pobliżu odbywa się mecz, zachęcą do kupienia przekąsek kibica. Jest to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach. Całość działa w czasie rzeczywistym i nie wymaga ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja zarządza informacjami i wybiera odpowiednie produkty dla danego miejsca i czasu.

- Informacje na witrynie będą się samoczynnie zmieniać, dopasowując do sytuacji i klienta dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach - powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska, odpowiedzialny za technologie. Całość ma działać w czasie rzeczywistym i nie wymagać ręcznego sterowania - to sztuczna inteligencja ma priorytetyzować te informacje i wybierać najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

We wnętrzu sklepu na klienta czekają kolejne rozwiązania: inteligenta półka dzięki czujnikom rozpoznaje konkretnego kupującego i na bazie jego historii zakupowej, kontekstu, reakcji w czasie rzeczywistym i jego preferencji dopasowuje najodpowiedniejszy produkt, który następnie komunikuje poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – lub na nich, w formie elektronicznej listwy cenowej.

Kiedy klient podniesie produkt z półki, na ekranach wyświetlą się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają informację w czasie rzeczywistym i o tym, że towar został zdjęty z półki. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe będzie monitorowanie na bieżąco poziomu zatowarowania oraz wyciąganie wniosków, po to, aby powiadomić franczyzobiorcę, że stan któregoś produktu jest zbyt niski. Docelowo półka będzie w stanie samodzielnie generować zamówienia, czy podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

W „sklepie jutra” testowane są również kasy, w których nie trzeba niczego skanować, bo produkty są rozpoznawane automatycznie po położeniu ich w wyznaczonym miejscu. Możliwe to jest dzięki technologii wykorzystującej rozpoznawanie obrazu, która pozwoli na zapłacenie za zakupy za pośrednictwem aplikacji, bez stania w kolejkach. Aplikacja w telefonie będzie zachęcać do odwiedzin i prowadzić do sklepu. Systemy komunikacji wizualnej będą nawigować spersonalizowaną i kontekstową reklamą, która podpowie, co „pasuje” do koszyka. Inteligentne meble będą informować właściciela sklepu na bieżąco o jakości i świeżości dostępnych produktów. Zakup będzie finalizowany przy kasie samoobsługowej lub poprzez płatność w aplikacji.

Współpraca z Microsoft

Technologie wskazane w koncepcji „sklepu jutra” dostarczy firma Microsoft, która odpowiada za wizję, zaproponowała rozwiązania, wybrała partnerów, wdrożyła i będzie zarządzać całym procesem. Druga płaszczyzna współpracy pomiędzy spółkami to kontakt ze start-upami i firmami partnerskimi, skupionymi wokół Microsoft, które dostarczają rozwiązania dla branży handlu detalicznego.

 - Nasza współpraca z firmą Microsoft to kolejny krok w stronę zwiększenia satysfakcji klientów, którzy cenią Żabkę za bliskość, dostępność i wygodę zakupów. Projekt „sklepu jutra” pokazuje jak nowoczesne rozwiązania mogą realnie poprawić komfort codziennego życia - powiedział na konferencji prasowej Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska.

- W Microsoft, wspólnie z naszym ekosystemem partnerów, przeprowadzamy naszych klientów przez proces transformacji, jaki zachodzi obecnie we wszystkich sektorach gospodarki na całym świecie. Handel detaliczny jest przykładem branży, która szybko się transformuje, a technologie takie jak chmura obliczeniowa, internet rzeczy i sztuczna inteligencja przekształcają się we wzrost lojalności klientów, nowe modele biznesowe i optymalizacje operacji. Jesteśmy dumni mogąc wspierać Żabkę w jej podróży do przyszłości - dodał Michel van der Bel, wiceprezes Microsoft na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Partnerem technologicznym Żabki, który pomaga zrealizować „sklep jutra” jest także 10 firm partnerskich: Synerise, One2tribe, Future Mind, Ueno, Clouds on Mars, Plastream, Nanovo, WiseShelf, Spark Beyond o NoaTech.

Pierwsze wdrożenia w 2019 roku

Jak informuje Żabka nowe rozwiązania są obecnie testowane laboratoryjnie, a aplikacja mobilna w ponad 100 sklepach Żabki.

Po pozytywnym przejściu testów wewnętrznych, poszczególne innowacje trafiać będą do pojedynczych sklepów w 2019 roku.

Jak powiedział w piątek prezes Żabki Tomasz Suchański, wprowadzenie kas automatycznych nie spowoduje, że ze sklepów znikną sprzedawcy. Ich liczba może być jednak mniejsza. - Każdy biznes jest prowadzony przez ludzi dla ludzi. Nie wierzę jednak, aby technologia wyeliminowała człowieka - dodał prezes Żabki.

Obecnie sieć Żabka liczy 5.215 sklepów, z czego ponad 2,5 tys. placówek działa w nowym formacie, tzw. Galaxy.

Sprzedaż sieci Żabka wyniosła w 2017 roku 7,2 mld zł. Sieć działa od 20 lat. Współpracuje z 3,5 tys. franczyzobiorców. Ma pięć centrów logistycznych.

Autor:Nikola Bochyńska

KOMENTARZE(13)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas