Internet2018-10-31
2

W Zalando sztuczna inteligencja doradzi klientom w co się ubrać

Platforma Zalando planuje wprowadzenie Algorytmicznego Asystenta Mody. Rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji ma podpowiadać użytkownikom na podstawie ich wcześniejszych zakupów w jaki sposób mogą skompletować całość stroju zgodnego z obowiązującymi obecnie trendami. Asystent zostanie wprowadzony także w polskiej wersji Zalando.

Zalando wyjaśnia, że wdraża Algorytmicznego Asystenta Mody (ang. Algorithm Fashion Companion - AFC), aby inspirować klientów personalizowanymi poradami dotyczącymi stroju – program posiadający już odpowiednią wiedzę sugeruje produkty na podstawie wcześniejszych zakupów klientów.

Algorytm uczył się dobierać stylizacje

Deweloperzy z Zalando stworzyli algorytm umożliwiający identyfikację elementów odzieży, a następnie łączenie ich w kompletny strój. Proces nauki przeprowadzono poprzez wprowadzenie tzw. danych testowych. Złożyło się na nie ponad 200 tys. propozycji strojów stworzonych przez stylistów na co dzień pracujących w serwisie Zalon, którzy dobierają pełne stylizacje na bazie przesłanych preferencji klienta.

- Klienci często mówią nam, że trudno jest im łączyć produkty i cenią sobie inspiracje i porady dotyczące mody – wyjaśnia w komunikacie Marta Skassa, product manager rozwiązania AFC. - Analizy dotyczące poprzednich usług doboru stroju dla naszych klientów wskazały, że po otrzymaniu rekomendacji współczynnik konwersji był większy, tak samo jak średnie wartości koszyka. Teraz, dzięki AFC, możemy zaoferować nieograniczoną liczbą bezpłatnych propozycji, które bazować będą na poprzednich zakupach klienta lub jego zainteresowaniach.

Zalando twierdzi że algorytm już udowodnił swoje wyczucie mody. Sklep przeprowadził ankiety w których porównał stylizacje stworzone przez stylistów oraz te będące wynikiem pracy algorytmu.

- Nawet nasz zespół był zaskoczony wynikiem - ujawnia Marta Skassa. - Ankieta wskazała, że 50 proc. strojów stworzonych zarówno przez ludzi, jak i algorytm, uznano za „dobre stylizacje", podczas gdy większa liczba strojów uznanych za złe (16,9 proc.) została w rzeczywistości stworzona przez ludzi, w przeciwieństwie do 13,9 proc. strojów stworzonych przez algorytm. Myślę, że to dowodzi, że algorytmy są naprawdę dobre w wykorzystaniu tego, czego się nauczyły - ze wszystkich danych testowych algorytm jest w stanie stworzyć coś, co trafia z upodobania użytkowników.

Zalando wprowadzi algorytm za kilka tygodni

AFC tworzy stroje wokół tzw. „elementów bazowych", czyli artykułów które klienci niedawno zakupili lub dodali do swojej listy życzeń. System poleca następnie maksymalnie trzy dodatkowe produkty pasujące do bazowego.

Po wstępnych testach AFC jest już gotowy do wprowadzenia na rynek. Według zapowiedzi będzie on dostępny na wszystkich 17 rynkach Zalando, w tym także w Polsce.

- Wdrożenie nowego narzędzia na platformę polską to kwestia kilku tygodni - mówi nam Ewelina Kaszuba, odpowiedzialna za PR Zalando w Polsce.

W I kwartale 2018 roku platforma sprzedażowa Zalando zanotowała wzrost przychodów o 22 procent. Liczba aktywnych klientów sklepu zwiększyła się do prawie 24 milionów, a o ponad 27 procent podskoczyła skala zamówień.

Autor:ps

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas