Reklama2010-04-09
0

ZenithOptimedia: reklama globalnie wzrośnie w br. o 2,2 proc.

W bieżącym roku światowy rynek reklamy zwiększy się o 2,2 proc. w porównaniu z 2009 rokiem – prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia. Zdaniem analityków firmy silną pozycję w branży zachowa telewizja, natomiast tracić będzie prasa.

ZenithOptimedia podniósł swoją prognozę wartości światowego rynku reklamy w bieżącym roku. Cztery miesiące temu analitycy firmy przewidywali, że branża zwiększy się o 0,9 proc. w porównaniu z 2009 rokiem (więcej), natomiast obecnie szacują ten wzrost już na 2,2 proc. Jeszcze wyraźniej rynek reklamowy ma rosnąć w 2011 i 2012 roku – odpowiednio o 4,1 proc. i 5,3 proc. „Tego typu zmiany są całkowicie normalnym zjawiskiem: po uprzednich dwóch recesjach następuje 3-letni okres progresywnej poprawy, zanim światowy rynek reklamy powróci do normalnego wzrostu” – czytamy w komunikacie firmy. 

Zobacz tabelę


Na rynkach rozwiniętych wzrost branży reklamowej nie będzie tak wyraźny – w Stanach Zjednoczonych w bieżącym roku będzie trwał jeszcze regres, a Europa Zachodnia nieznacznie wyjdzie powyżej zera. Globalna wartość rynku reklamowego w bieżącym roku wyniesie według ZenithOptimedia 456 mld dolarów. 

Zobacz tabelę


Dominującym medium reklamowym pozostanie w najbliższych latach telewizja, w której w 2012 roku zostaną ulokowane budżety o łącznej wartości prawie 200 mld dolarów. „Telewizja ucierpiała wskutek kryzysu mniej niż pozostałe media, ponieważ jej oglądalność – jako tania i absorbująca forma rozrywki – wzrosła podczas recesji, a także dlatego, że siła telewizji w budowaniu marki stanowi duże uzupełnienie dla internetu w generowaniu odzewu i sprzedaży” – uzasadniają analitycy ZenithOptimedia. Natomiast najszybciej będą rosły wydatki na reklamę w internecie. 

Zobacz tabelę


W najbliższych latach najbardziej spadną udziały w rynku reklamowym prasy. I tak w 2012 roku w dziennikach będzie lokowane o 3,7 proc. mniej wszystkich budżetów niż w ubiegłym roku, a w magazynach – o 1,7 proc. W opinii ZenithOptimedia wynika to ze spadku zainteresowania konsumentów związanego z przechodzeniem w kierunku nowych mediów. 

Zobacz tabelę


 

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas