Internet2022-02-24
4

Zysk Allegro poniżej oczekiwań, z firmy odejdzie szef Francois Nuyts

Prezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. AllegroPrezes Allegro Francois Nuyts podczas debiutu giełdowego spółki, fot. Allegro

W czwartym kwartale Allegro osiągnęło wzrost wpływów o 23,2 proc. do 1,6 mld zł i zysk niższy od oczekiwań. Firma prognozuje, że w latach 2022-2026 jej przychody będą rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA ma być w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc. Z Allegro odchodzi prezes i dyrektor generalny Francois Nuyts, będzie pełnił te funkcje najpóźniej od końca br.

Skorygowana EBITDA grupy Allegro w czwartym kwartale 2021 roku spadła rdr o 6,1 proc. do 501,2 mln zł. Konsensus PAP Biznes zakładał 553,6 mln zł.

Allegro miało w czwartym kwartale 2021 roku 199,7 mln zł zysku netto wobec 260,6 mln zł rok wcześniej. Konsensus zakładał 285,3 mln zł zysku netto.

Przychody Allegro w czwartym kwartale bieżącego roku wzrosły o 23,2 proc. do 1,6 mld zł. Konsensus zakładał 1,592 mld zł przychodów.

Współczynnik take rate w skali roku zwiększył się o 0,96 p.p. do 10,23 proc., spadając w IV kw. o 0,45 p.p. kw/kw do 9,84 proc.

Na Allegro 13,5 mln sprzedawców, 12,7 mld zł kwartalnych obrotów

Wartość sprzedanych produktów (GMV) na platformie grupy Allegro w czwartym kwartale 2021 r. wyniosła 12,668 mld zł (wzrost o 16,7 proc. r/r).

Liczba aktywnych kupujących wzrosła w IV kwartale do 13,5 mln, czyli o 2,9 proc. r/r i o +0,7 proc.kw/kw.

Roczna kwota wydawana przez aktywnego kupującego zwiększyła się o 18 proc. r/r do 3.158 z zł

Ceneo ze spadkiem wpływów, 230 mln zł na marketing

W minionym kwartale przychody grupy Allegro z platformy handlowej (czyli prowizji i innych opłat od sprzedawców i kupujących) zwiększyły się rok do roku o 21,5 proc. do 1,23 mld zł, z reklam - o 29,3 proc. do 152,9 mln zł, a ze sprzedaży towarów (czyli sprzedaży realizowanej przez własny sklep Allegro na tej platformie) - o 44,2 proc. do 142 mln zł.

Natomiast wpływy porównywaki Ceneo.pl poszły w dół o 13,6 proc. do 54,6 mln zł.

Koszty operacyjne zwiększyły się o 45 proc. do 1,14 mld zł. Kwotowo zdecydowanie najmocniej wzrosły koszty dostaw - o 57,7 proc. do 429,3 proc.

Wydatki na usługi marketingowe poszły w górę o 35,9 proc. do 229,4 mln zł, a na pracowników - o 14,9 proc. do 153,1 mln zł. Wartość sprzedanych towarów i materiałów zwiększyła się o 44,8 proc. do 148,3 mln zł.

Koszty obsługi płatności zmalały o 13,7 proc. do 36,7 mln zł, a koszty transakcyjne poszły w górę z 0,7 do 31,3 mln zł.

Francois Nuyts odejdzie z Allegro

Allegro w komunikacie prasowym podało, że prezes i dyrektor generalny firmy Francois Nuyts zamierza w niej odejść, pozostanie najpóźniej do końca br.

Rada dyrektorów Allegro zaczęła proces rekrutacji nowego szefa.

- Pozostaję w pełni zaangażowany w zespół i firmę oraz skupiony na jej planach. Będę też wspomagał proces wyboru i wdrażania kolejnego prezesa, który z pewnością wprowadzi Allegro na nowe wyżyny - zapewnił Francois Nuyts.

- Allegro realizuje swój potencjał jako jedna z największych spółek giełdowych w Polsce i szykuje się do rozwoju na arenie międzynarodowej. Daje mi to poczucie niesamowitej dumy z organizacji, którą cały Zespół budował i buduje. Sam proces zmiany na moim stanowisku dopiero się zaczyna, a ja zostaję na miejscu, by wspierać wszystkie przełomowe projekty, które Allegro wdraża - dodał.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Francois Nuyts szefem Allegro został w sierpniu 2018 roku. Przedtem Nuyts przez 13 lat był związany z Amazonem. Pełnił różne funkcje zarządcze w strukturach koncernu w Anglii, Francji, Hiszpanii i Włoszech, następnie był wiceprezesem i dyrektorem zarządzającym firmy w Hiszpanii i Włoszech. Karierę zawodową zaczął w firmie doradczej Accenture.

Obecnie oprócz Francoisa Nuytsa w radzie dyrektorów Allegro są dyrektor finansowy firmy Jonathan Eastick, Paweł Padusiński, dyrektorzy niewykonawczy Darren Huston (szef rady), David Barker i Richard Sanders oraz niezależni dyrektorzy nie wykonawczy Carla Smits-Nusteling i Nancy Cruickshank.

Od początku marca br. członkami zarządu Allegro.pl, jednej z głównych spółek zależnych notowanego na giełdzie Allegro, będą David Roberts i Alvise Favara, niedawno zatrudnieni w firmie na stanowiskach dyrektorskich.

Favara zastąpił Damiana Zapłatę, który we wrześniu ub.r. odszedł na stanowisko prezesa spółki eobuwie (obecnie działającej pod nazwą Modivo) należącej do grupy CCC.

Akcje Allegro tanieją o ponad 10 proc.

W środę akcje Allegro na warszawskiej giełdzie staniały o 6,5 proc. Natomiast w czwartek na otwarciu sesji kurs firmy malał o ok. 12 proc. O godz. 9:13 taniały o 13,8 proc. do 26,38 zł.

Akcje spółki są w trendzie spadkowym od pięciu miesięcy. 1 września kurs wynosił 72,75 zł, a na początku grudnia - już poniżej 35 zł. Analitycy tłumaczyli to rozwojem w Polsce zagranicznych platform, m.in. amerykańskiego Amazona (w październiku uruchomił u nas usługę Prime) i chińskiego Aliexpress (jesienią otworzył pierwsze w Polsce centrum logistyczne).

Allegro podało prognozy na lata 2022-2026

Roczny wzrost GMV grupy Allegro w latach 2022-2026 ma być na powyżej 20 proc., przychody grupy mają w tym czasie rosnąć o wysokie kilkanaście proc., a skorygowana EBITDA ma być w środkowych lub wyższych rejestrach 20 proc. - podało Allegro w komunikacie prasowym.

- Uwzględniając plany dotyczące połączenia z Grupą Mall i WE|DO, Allegro aktualizuje swoje średnioterminowe prognozy, zakładając średni wskaźnik rocznego wzrostu (CAGR) GMV na poziomie powyżej 20 proc. w latach 2022-2026. CAGR przychodów w tym czasie spodziewany jest na poziomie wysokich kilkunastu procent, zaś w przypadku skorygowanej EBITDA - w środkowych lub wyższych rejestrach (mid-to-high) 20 proc. CAGR" - napisano.

Planowane roczne nakłady kapitałowe Allegro w latach 2023-2026 wyniosą 1 mld-1,3 mld zł rocznie. Poziom zadłużenia grupy ma spadać z około 3.0x przy planowanym przejęciu Mall Group do około 1.0x w 2025 roku.

Na początku listopada ub.r. Allegro podpisało umowę przejęcia 100 proc. udziałów platformy e-commerce Mall Group i firmy logistycznej WE|DO działających m.in. w Czechach i na Słowacji. Zapłaci 881 mln euro, częściowo swoimi akcjami.

Pod koniec stycznia br. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że przed wydaniem decyzji w sprawie tego przejęcia musi przeprowadzić badanie rynku, co może wydłużyć całą procedurę o minimum cztery miesiące. Na transakcję zgodziły się już urzędy antymonopolowe w Czechach, na Ukrainie, Słowacji i w Słowenii.

Allegro chce postawić w br. 2 tys. automatów paczkowych

Nakłady inwestycyjne mają zaś sięgnąć w bieżącym roku 700-750 mln zł. - W 2022 roku spodziewamy się kolejnego roku wzrostu GMV i skorygowanej EBITDA pomimo kosztów związanych ze zwiększaniem skali naszych usług One Fulfillment i One Box - stwierdził cytowany w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

- Nasze przekonanie o stabilności tempa rozwoju znajduje odzwierciedlenie w planach inwestycji kapitałowych, w ramach których zamierzamy rozbudować sieć automatów paczkowych do 3 tys. punktów, zwiększyć możliwości w zakresie realizacji zamówień i wprowadzić na platformie nowe ekscytujące funkcje, począwszy od umiędzynarodowienia działalności Allegro. Tu główną rolę odegra przejęcie Grupy Mall i WE|DO, które zwiększy liczbę źródeł przychodów dzięki rozwojowi Allegro na łącznym rynku prawie dwukrotnie większym niż obecnie - zapowiedział.

Od wiosny ub.r. Allegro rozwija swoją sieć automatów paczkowych, na koniec grudnia ub.r. miało tysiąc maszyn, w br. chce postawić kolejne 2 tys. Na początku listopada firma uruchomiła opartą na nich usługę logistyczną One Box dla kupujących.

W połowie grudniu usługa pojawiła się w kolejnych ośmiu miastach: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Łodzi, Bydgoszczy, Krakowie i Katowicach. Równocześnie Allegro poinformowało, że podpisało umowy dotyczące instalowania automatów na stacjach Shell i przy sklepach Stokrotka.

Z początkiem marca Allegro podwyższy prowizję sprzedażową w prawie wszystkich kategoriach dla sprzedawców z kontami firmowymi. Tacy sprzedawcy będą też płacili więcej za dostawy Pocztą Polską i UPS w ramach Allegro Standard.

Allegro to zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce - według badania Mediapanel w listopadzie ub.r. zanotowało, jako serwis www i aplikacja mobilna, 21,79 mln użytkowników i 73,01 proc. zasięgu. Zajmujący drugą pozycję Aliexpress przyciągnął 13,07 mln polskich internautów.

Autor:pap/tw

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas