Po pierwszym kwartale 2023 roku wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 200 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online wyniosła dzięki temu 1,667 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 13,7 proc. - wynika z badania IAB AdEx.
W pierwszym kwartale tego roku wydatki na reklamę cyfrową osiągnęły 1,667 mld zł, czyli o 13,7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku.
Z poziomu 10 proc., zaobserwowanego w roku ubiegłym, w pierwszym kwartale 2023 roku dynamika wzrostu podskoczyła do poziomu 14 proc.. Dla porównania – w analogicznym kwartale 2022 roku indeks wyniósł 9 proc.
Reklama | Lidl Polska, Ferrero Polska i Polkomtel tną wydatki reklamowe, USP Zdrowie z najwyższym wzrostem (Top10) |
W digitalu dominuje reklama display i wideo
W podziale na poszczególne formaty, nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), pozyskująca prawie 41 proc. udziału (+8 proc. rdr.) i wyprzedzająca SEM, który stanowi jedną trzecią tortu reklamowego online (29 proc., +7 proc. rdr). Reklama w social media stanowi 14,1 proc. rynku, z dynamiką wzrostu 5 proc.
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama - zdecydowanie prowadzą dobra trwałe (33 proc.), FMCG (18 proc.) i handel (20 proc.). Na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największe wzrosty odnotowały branże: „nieruchomości” oraz „podróże, turystyka, HoReCa”.
W całym 2022 roku wydatki reklamowe w polskim internecie zwiększyły się o 9,9 proc. do 6,853 mld zł.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dane zbierano do 21 lipca 2023 r.