Reklama2011-04-26
1

115,5 mln zł na reklamę zewnętrzną w I kw. br.

Wartość polskiej reklamy zewnętrznej w I kwartale br. wyniosła 115,5 mln zł, czyli 5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki na reklamę tranzytową stanowiły 2,2 proc. tej kwoty.

Oszacowany przez Polską Izbę Reklamy Zewnętrznej 5-procentowy spadek w skali roku wydatków na reklamę zewnętrzną w I kwartale br. oznacza pogłębienie tendencji spadkowej z ub.r. Wtedy wartość reklamy out of home była o 0,7 proc. niższa niż rok wcześniej.

W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną – raport


– Uważam, że rynek będzie w stanie odrobić tę stratę w kolejnych miesiącach br., licząc, że sytuacja ekonomiczna kraju ustabilizuje się, a ceny podstawowych towarów przestaną rosnąć – prognozuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Z drugiej strony aktywność konsumentów będzie stymulowana intensywniejszymi działaniami promocyjnymi i reklamowymi producentów i usługodawców, na czym skorzystają zapewne wszystkie media, w tym także sektor out of home – zaznacza.

Tradycyjnie najwięcej na reklamę zewnętrzną wydali właściciele sieci handlowych i hipermarketów oraz producenci urządzeń i dostawcy usług telekomunikacyjnych.

Udział sektorów w sprzedaży reklamy zewnętrznej w I kwartale br.

SPRZEDAŻ                                      22,59% (1 kwartał 2010: 20,86%)

TELEKOMUNIKACJA                15,12% (1 kwartał 2010: 17,05%)

ROZRYWKA/KULTURA            13,74% (1 kwartał 2010: 13,30%)

ŻYWNOŚĆ                                      9,07% (1 kwartał 2010: 10,16%)

MOTORYZACJA/TRANSPORT 7,07% (1 kwartał 2010:   6,00%)

 

Udział produktów w sprzedaży reklamy zewnętrznej w I kwartale br.

SIECI HANDLOWE/HIPERMARKETY                      20,74% (1 kwartał 2010: 18,65%)

SYSTEMY TELEFONII KOMÓRKOWEJ       13,95% (1 kwartał 2010: 14,96%)

ODZIEŻ/OBUWIE                                                 5,80% (1 kwartał 2010:   4,09%)

SAMOCHODY                                                       5,04% (1 kwartał 2010:   5,37%)

STACJE TV                                                            4,59% (1 kwartał 2010:   3,91%)

 – Obecna sytuacja na rynku reklamowym nie sprzyja czynieniu prognoz, tym bardziej na dość skomplikowanym rynku out of home, na którym nastąpiły w ostatnim czasie dość znaczące zmiany, s kolejne czekają nas także w br. – opisuje Lech Kaczoń. – Zaryzykuję jednak taką prognozę: wielkość sprzedaży reklamy zewnętrznej w br. winna wzrosnąć o ok. 6 proc. w skali roku. Biorę pod uwagę następujące czynniki: efekt przejęcia firmy News Outdoor przez spółkę Ströer, inwestycje w zakresie nowych technologicznie nośników reklamy oraz rosnącą konkurencję na rynku producentów. – dodaje.

Zobacz tabelę


Udział reklamy tranzytowej w wielkości sprzedaży reklamy out of home wyniósł w I kwartale br. 2,2 proc., czyli o 0,6 punktów proc. mniej niż rok wcześniej, a o 0,9 punktów proc. mniej niż w 2010 r. Spadek przychodów w zakresie reklamy tranzytowej od stycznia do marca br. wyniósł w skali roku 25 proc. Wśród firm należących do IGRZ sprzedażą tej formy reklamy zajmują się firmy AMS, Business Consulting i CAM Media. 

Zobacz tabelę


– Wyniki sprzedaży reklamy tranzytowej świadczą o jej nieuchronnym zaniku w Polsce przy założeniu, że nie zmieni się sytuacja formalno-prawna tej formy reklamy. Ograniczenia administracyjne w tym zakresie w większości największych polskich miast wykluczają utrzymanie w jakiejkolwiek formie reklamy tranzytowej – komentuje Lech Kaczoń.

Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy) AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Uwzględnione zostały wszystkie przychody ze sprzedaży na rynku out of home. W stosunku do I kwartału ub.r. zmieniła się liczba firm raportujących do IGRZ, stąd wyniki porównań I kwartału br. do I kwartału ub.r. mogą odbiegać od rzeczywistych o 0,6 proc.

Autor:tw

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas