Radio2013-01-24
0

Aflofarm liderem reklamy radiowej, ale z mniejszymi wydatkami

W 2012 roku zdecydowanie najwięcej na reklamę radiową wydał Aflofarm Farmacja Polska, przy czym w skali roku zredukował budżet o 17 proc. Za to duże wzrosty tych wydatków zanotowały Metro Group, Olimp Laboratories, PTK Centertel i Euro-Net Warszawa.

Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w ub.r. cennikowe wydatki Aflofarm Farmacja Polska na reklamę radiową wyniosły 302,3 mln zł. W porównaniu z 2011 roku firma zmniejszyła je o 61,2 mln zł, czyli o 16,8 proc., ale i tak pozostała zdecydowanie największym reklamodawcą radiowym - jej budżet był większy niż łączne wydatki dwóch kolejnych marketerów.

Spadek budżetu radiowego Aflofarmu można uzasadniać dużym wzrostem wydatków firmy na reklamę telewizyjną. W ub.r. cennikowo wyniosły one 468,4 mln zł, aż o 49 proc. więcej niż rok wcześniej (zobacz szczegóły).

- Te ruchy budżetowe Aflofamu nastąpiły w drugiej połowie roku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Krzysztof Kulesz, buying manager w ZenithOptimedia Group. - Oprócz wyraźnej korekty budżetu radiowego, można zaobserwować zmianę doboru stacji - dodaje.

>>> Eska Rock, Jedynka, Tok FM i Radio ZET zarobiły dużo więcej z reklam w 2012 r.

Drugim największym reklamodawcą radiowym pozostała Metro Group (należą do niej sieci hipermarketów Real, MediaMarkt i Saturn oraz hurtowni Metro & Makro Cash and Carry), której wydatki wyniosły 167,7 mln zł, o 28,6 proc. więcej niż w 2011 roku. Na trzecie miejsce awansował producent suplementów diety Olimp Laboratories, który wydał 121 mln zł, aż o 87 proc. więcej niż rok wcześniej.

Po mniej niż 100 mln zł na reklamę radiową przeznaczyły PTK Centertel (operator sieci Orange) i Euro-Net Warszawa (właściciel sieci elektromarketów RTV Euro AGD). Wydatki Centertela wzrosły przez rok o 44,1 proc., co można wiązać z kosztami przeprowadzonej w połowie ub.r. kampanii rebrandingu TP na Orange. Natomiast Euro-Net Warszawa wydał o 20,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Cennikowo wartość reklamy radiowej wzrosła w ub.r. o 13,2 proc., jednak według danych Starlinka - za trzy pierwsze kwartały - faktycznie spadła o 4 proc. (zobacz szczegóły). - Skłaniam się ku przekonaniu, że w całym roku 2012 radio było na reklamowym minusie - ocenia Krzysztof Kulesz. - Estymacje Starlinka są zdecydowanie bliższe prawdy z kilku powodów. Cenniki stacji wzrosły w ub.r. o około 7 proc., duża część czasu reklamowego jest kupowana w pakietach, a przez Kantar Media raportowana jako zakup pojedynczych stacji, natomiast zmiany w budżecie mediowym Aflofarmu wymusiły na stacjach - lub w znaczącej mierze na to wpłynęły - zmianę polityki handlowej - wylicza Kulesz.

Zobacz tabelę

 


 

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas