Prasa2022-02-17
23

W Agorze procedury antymobbingowe od prawie 20 lat. W ostatnim czasie 19 zgłoszeń

Siedziba Agory, fot. materiały prasoweSiedziba Agory, fot. materiały prasowe

Grupa Agora od 2003 roku stosuje politykę w zakresie ochrony pracowników przed dyskryminacją i napastowaniem, w 2018 roku wprowadziła m.in. anonimowy system zgłaszania nieprawidłowości (Linia Etyki). W 2019 i 2020 roku wpłynęło do niego 19 zgłoszeń.

Ewa Wanat, redaktor naczelna Radia Tok FM w latach 2003-2012, przyznała niedawno na Facebooku, że w czasie kierowania redakcją radia źle traktowała swoich podwładnych. „Ja się strasznie darłam w TOK FM, okropnie. Co robiłam moim współpracowniczkom i współpracownikom dotarło do mnie dopiero niedawno (...). Myślę, że w TOK FM niejedna osoba mogła mieć przeze mnie nieprzespaną noc. Albo noce. Nie mam nic na swoje usprawiedliwienie. Przepraszam” - napisała.

Wpis powstał po tym, jak Wanat przeczytała wywiad „Wysokich Obcasów” z Karoliną Korwin-Piotrowską. Wspominała ona, że dwie dekady temu była jedną z ofiar mobbingu w redakcji „Gali”. Na Facebooku kilkoro dziennikarzy przyznało, że ma podobne doświadczenia. - Pojawiają się konkretne nazwiska, przypadki. Ludzie nie zważają na to, że sprawa może trafić do sądu. Myślę, że coś w nich pękło - stwierdziła Korwin-Piotrowska w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

System compliance w Agorze od 2018 roku

Spytaliśmy Grupę Agorę, w ramach której działa Radio Tok FM, jakie stosuje procedury przeciwdziałające mobbingowi w miejscu pracy. - Grupa Agora dba o najwyższe standardy etyczne i podkreśla wagę działania zgodnie z obowiązującym prawem, wewnętrznymi regulacjami oraz zewnętrznymi kodeksami, których jest zobowiązana przestrzegać. Dlatego, począwszy od 2018 roku, konsekwentnie rozwija system compliance - mówi Wirtualnemedia.pl Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej spółki

Na system compliance grupy obecnie składają się: regulacje wewnętrzne, w szczególności „Kodeks etyki Agory”; compliance officer; cykliczna ocena ryzyka braku zgodności oraz ocena i aktualizacja wdrożonego systemu compliance; anonimowy system zgłaszania nieprawidłowości; monitoring zgodności działalności w kluczowych obszarach biznesowych, a także szkolenia i komunikacja.

- Wcześniej, już w 2003 roku, Agora przyjęła swoją politykę w zakresie ochrony pracowników przed dyskryminacją i napastowaniem, jako jedna z pierwszych firm medialnych na rynku – przypomina Graboś. - W 2018 roku, w odpowiedzi na zmiany legislacyjne i nową praktykę, polityka ta została zaktualizowana i udoskonalona. Oprócz tego spółka uruchomiła anonimowy i poufny system zgłaszania nieprawidłowości pod nazwą Linia Etyki, prowadzony przez zewnętrznych ekspertów, w postaci platformy internetowej, infolinii i e-maila, za pomocą których każdy pracownik i współpracownik ma możliwość przekazywania wątpliwości, zadawania pytań oraz zgłaszania niepożądanych zdarzeń dotyczących relacji w miejscu pracy. Również w 2018 roku w strukturach spółki pojawiła się funkcja pełnomocnika ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi – podkreśla Graboś.

- Wszystkie wątpliwości lub problemy osób z zespołu Agory są wyjaśniane z należytą starannością, a czas rozpatrywania zgłoszenia zależy od jego charakteru. Nie przekazujemy więcej informacji o naszych wewnętrznych procedurach – zaznacza dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej Agory.

Dwanaście zgłoszeń w 2019 roku, pięć w 2020

Zgodnie z danymi przekazanymi przez spółkę w raporcie niefinansowym, w 2020 roku do Linii Etyki wpłynęło łącznie pięć zgłoszeń. - Część z nich wymagała zbadania sprawy oraz rozpatrzenia zgłoszenia pod kątem możliwej nieprawidłowości, część zaś była pytaniami, na które udzielono odpowiedzi. Jednocześnie zgłoszenia i pytania trafiały bezpośrednio do compliance officera Agory, jak również do pełnomocnika ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi. Żadne ze zgłoszeń nie dotyczyło naruszeń przepisów związanych z zapobieganiem dyskryminacji lub przeciwdziałania korupcji – podkreśla Graboś.

Rok wcześniej w ramach Linii Etyki wpłynęło 12 zgłoszeń, dziewięć z nich to sugestie, zaś trzy to nieprawidłowości. - Część z nich spowodowała wprowadzenie nowych rozwiązań, część zbadania sprawy oraz rozpatrzenia zgłoszenia pod kątem możliwej nieprawidłowości, część zaś była pytaniami, na które udzielono odpowiedzi – wyjaśnia Graboś. I dodaje, że również wtedy zgłoszenia i pytania trafiały bezpośrednio do compliance officera Agory, jak również do pełnomocnik ds. przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi (pięć zgłoszeń). - Zgłoszenia te zostały opisane w części raportu dotyczącej miejsca pracy i praw człowieka. W 2019 roku było to pięć spraw dotyczących relacji w miejscu pracy – mówi.

Czytaj też: KO chce wprowadzić definicję mobbingu w ustawie o Policji

- Jednocześnie chciałam zwrócić uwagę, że Pani Ewa Wanat nie jest związana z Agorą od ponad 10 lat – dodaje Graboś.

Grupa kapitałowa Agora w trzecim kwartale 2021 roku przy wzroście wpływów o 38 proc. zanotowała spadek straty netto z 9 do 1,5 mln zł. Przychody z biletów i przekąsek w kinach Helios poszły w górę dużo mocniej niż z reklam i sprzedaży prasy.

Autor:jsx

Więcej informacji:mobbing, Agora, compliance officer

KOMENTARZE(23)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas