Zysk Agory z udziałów w spółkach, w których ma poniżej 50 proc. kapitału, w trzech kwartałach br. wyniósł 4,8 mln zł, dwa razy więcej niż rok wcześniej. W ciągu prawie dwóch lat Agora dostała 19,2 mln zł dywidend od Eurozetu. Za to br. firma wydała 4,1 mln zł na dokapitalizowanie Goldenline, które w ub.r. przy 6,95 mln zł przychodów miało 5,82 mln zł straty netto.
W samym trzecim kwartale br. zysk Agory z udziałów w podmiotach rozliczanych metodą praw własności wyniósł 5,2 mln zł, wobec 0,4 mln zł rok wcześniej. Natomiast w drugim kwartale zmalał rok do roku z 2,75 do 2,54 mln zł, a w pierwszym kwartale - z 0,2 mln zł zysku do 0,2 mln zł straty.
Agora metodą praw własności klasyfikuje wyniki netto czterech podmiotów, w których ma poniżej 50 proc. udziałów: Polskie Badania Internetu (ma 16,7 proc. jej udziałów), Instytut Badań Outdooru (50 proc.), czeski ROI Hunter (23,9 proc.) i Eurozet (40 proc.).
Pierwsze trzy to duże mniejsze podmioty niż Eurozet. Dodatkowo ROI Hunter w ub.r. przy 20,91 mln zł wpływów miał 10,93 mln zł straty netto. W czeską spółkę, oferującą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów poprzez Google i Facebooka, Agora zainwestowała w dwóch transzach: we wrześniu 2018 roku przejęła 13,4 proc. udziałów, a w połowie ub.r. 10,6 proc., łącznie płacąc 4,4 mln euro.
19,2 mln zł dywidend od Eurozetu
Na wzrost wyniku netto Agory z firm, w których ma poniżej 50 proc. udziałów, wpłynęły przede wszystkim rezultaty Eurozetu, co przedstawiciele zarządu Agory potwierdzili w zeszłym tygodniu na konferencji prasowej.
- Udział w zysku Eurozet w obliczu epidemii okazał się wręcz spektakularny. Pozycja ta spowodowała, że strata netto, która wyniosła -7,1 mln zł, była mniejsza niż się spodziewaliśmy - skomentował Adam Zajler z DM Millennium w omówieniu wyników Agory.
Prasa | Agora: rynek reklamy w Polsce spadł w III kwartale o 3 proc. "Cały czas jesteśmy w sytuacji ogromnej niepewności" |
Grupa kapitałowa Eurozet, do której należą Radio ZET, Antyradio, Radio Plus, Chilli ZET i Meloradio, w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 2,7 proc. do 206,08 mln zł oraz zysku netto z 23,1 do 23,35 mln zł. Firma zarabia głównie na reklamach radiowych i internetowych.
Agora w lutym ub.r. za 40 proc. udziałów Eurozetu zapłaciła 130,7 mln zł, równocześnie 60 proc. przejęła czeska firma SFS Ventures. W ub.r. Eurozet wypłacił swoim udziałowcom 18,05 mln zł dywidendy: 10,83 mln zł spółce SFS Ventures i 7,22 mln zł Agorze. W efekcie wynik Agory z udziałów z w podmiotach rozliczanych metodą praw własności zwiększył się w ub.r. z 0,8 mln zł straty do 4,7 mln zł zysku.
Pod koniec września br. udziałowcy Eurozetu wbrew opinii zarządu firmy zdecydowali, że zostanie im wypłacone 30 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk netto plus 6,65 mln zł z kapitału zapasowego. Agora otrzymała 12 mln zł, a SFS Ventures - 18 mln zł.
Prasa | UOKiK wskazał zastrzeżenia do transakcji kupna Eurozetu przez Agorę. "Stanowisko z dużą dozą twórczej ekstrawagancji" |
Segment radiowy Agory, obejmujący stacje TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio, jest biznesem znacznie mniejszym od Eurozetu. W pierwszych trzech kwartałach br. zanotował spadek przychodów o 20 proc. do 60,5 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 19,6 proc. do 54,9 mln zł jego zysk EBITDA zmalał z 12,6 do 11 mln zł.
4,1 mln zł na dokapitalizowanie Goldenline
Zupełnie inaczej wyglądają w br. przepływy finansowe Agory z inną spółką zależną - Goldenline oferującą platformę internetową o pracy. W ub.r. zanotowała 6,95 mln zł przychodów sprzedażowych i 5,82 mln zł straty netto, wobec 14,25 mln zł wpływów i 700 tys. zł straty netto w 2018 roku.
W konsekwencji na koniec ub.r. Goldenline miało ujemny kapitał własny wynoszący -3,24 mln zł, a zobowiązania krótkoterminowe spółki przekraczały jej aktywa obrotowe i 3,45 mln zł.
W styczniu br. Agora za 10 tys. zł kupiła od cypryjskiej spółki G.C. Geek Code 7,3 proc. udziałów Goldenline i obecnie jest jego jedynym właścicielem. W br. dwa razy podwyższała kapitał zakładowy Goldenline: w drugiej połowie kwietnia dopłaciła 1,32 mln zł, a w połowie września - 2,82 mln zł.
W kwietniu br. w Goldenline zrealizowano program dobrowolnych odejść (wcześniej planowano zwolnienia grupowe), w ramach którego ze spółką pożegnało się 26 osób, 80 proc. jej pracowników. Kosztowało to Agorę ok. 0,9 mln zł.
Internet | Agora nie poprawi wyników bez tłumów w kinach Helios, Wirtualna Polska dzięki e-commerce odporniejsza na koronawirusa (analiza) |
Na początku października Agora poinformowała, że Goldenline zostanie przejęte przez jej inną spółkę zależną HRLink. Firmy razem mają przygotować kompleksowe narzędzie wspierające firmy w poszukiwaniu kandydatów, ich rekrutacji i selekcji oraz onboardingu.
W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 34,2 proc. do 193 mln zł, a jej strata netto wg nowego standardu rachunkowego MSSF 16 pogłębiła się z 3,1 do 9 mln zł. O ponad 70 proc. zmalały wpływy kin Helios.