Biznes 2010-12-10
0

Amica: w 2012 r. 8,5-9,0 proc. marży EBITDA i 5-6-proc. rentowność brutto

Zaprezentowana w piątek nowa strategia spółki Amica zakłada znaczący wzrost sprzedaży na wszystkich rynkach, utrzymanie wysokich marż ze sprzedaży produktów własnych oraz towarów oraz inwestycje w rozbudowę fabryki kuchni, poinformował prezes i główny udziałowiec Jacek Rutkowski.

Celem jest osiągnięcie w 2012 roku 5,5-6,5-proc. rentowności EBIT i 8,5-9,0-proc. EBITDA oraz 5-6-proc. marży brutto.

"Cele finansowe Amiki na lata 2011/12 zakładają średnioroczny wzrost przychodów na poziomie 10%, osiągnięcie 5,5-6,5-proc. rentowności EBIT, poziomu 8,5-9,0% w przypadku EBITDA oraz rentowności brutto ze sprzedaży w przedziale 5-6%. Myślę, że przyszły rok będzie dla nas i całej branży jeszcze trudny, ale w 2012 te cele uda się uzyskać" - powiedział Rutkowski na konferencji prasowej.

Prezes spółki dodał także, że pozostałe cele finansowe zakładają zmniejszanie długu odsetkowego dzięki aktywnemu zarządzaniu kapitałem obrotowym, racjonalizacji nakładów inwestycyjnych oraz dzięki sprzedaży aktywów non-corowych np. centrum handlowego czy hotelu. Jednak do osiągnięcia tych celów nNiezbędne są inwestycje w rozbudowę mocy produkcyjnych.

"Konieczna jest rozbudowa fabryki kuchenek, co szczególnie odczuwamy teraz, w okresie jesiennym nie mogąc sprostać wszystkim zamówieniom. Chcemy więc w 2011 r. oprócz normalnych inwestycji oddtworzeniowych na poziomie 20 mln zł, kolejne 20 mln zainwestować w nowe maszyny. To pozwoli zwiększyć moce o 150-200 tys. szt. rocznie i zbliżyć się do poziomu miliona sztuk. W 2012 r. chcemy produkować już 1.100-1.150 mln szt kuchenek rocznie" - wyliczył Rutkowski.

Prezes podtrzymał także chcęć strategicznej współpracy z innymi producentami sprzętu AGD, ale na razie - po fiasku rozmów z BSH Bosch und Siemens - nie ma konkretnych planów. Dlatego też rozbudowa fabryki ma charakter inwestycji w park maszynowy, a decyzja o ewentualnej budowie nowej fabryki - szacowany koszt przekracza 100 mln zł - zapadnie dopiero po wynegocjowaniu konkretnego porozumienia z dużym graczem.

"Efektem i zarazem celem ma być również zwiększenie poziomu sprzedaży w najbliższych trzech latach - na ten rok zakładamy poziom 1,35 mld zł, w przyszłym 1,51 mld zł, by w 2012 r. osiagnąć już 1,63 mld zł. Liczymy na poprawę na wszytskich rynkach, a szczególnie na odbudowę rynku rosyjskiego, który już w tym roku wygląda prawie tak dobrze, jak przed kryzysem" - dodał wiceprezes ds. handlu i marketingu Wojciech Antkowiak.

Antkowiak zapowiedział także kontynuację akcji promocyjnej, której celem jest wypromowanie Amica jako nowoczesnej marki pierwszego wyboru Polaków, co jednocześnie pozwoli na systematyczne podnoszenie cen, a więc i zyskowności spółki. Jednak obecnie zarząd spółki nie chce deklarować konkretych cyfr.

"Na dziś nie jesteśmy w stanie podać prognoz finansowych, choćby z tego powodu, że zgodnie z umową z Samsungiem do maja-czerwca 2010 r. będziemy jeszcze sprzedawać nierentowne pralki i lodówki Amica. Dopiero wówczas będziemy mogli dokładnie oszacować nasz potencjał i pod koniec wakacji 2011 r. podamy progonzy finansowe" - zapewnił Jacek Rutkowski.

Podczas konferencji prezes spółki zadeklarował także chęć wypłaty dywidendy z zysku za 2010 r. w wysokości 3 zł za akcję oraz konsekwentne kontynuowanie tej polityki w kolejnych latach.

Narastająco w I-III kw. 2010 roku spółka miała 7,07 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 0,80 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach odpowiednio 961,73 mln zł wobec 945,81 mln zł.

Autor: masz / isb / pr

Więcej informacji: Amica, Jacek Rutkowski

KOMENTARZE (0) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas