Przy okazji targów CES 2024 Sameer Samat, wiceprezes Google ds. systemu operacyjnego Android poinformował, że oprogramowanie Android TV lub Google TV jest używane na ponad 220 mln telewizorach i przystawkach. Zapowiedział też nowe funkcje.
Z roku na rok rośnie liczba urządzeń z Android TV lub jego następcą Google TV. Na koniec 2020 roku takich sprzętów było 80 mln, rok później już 110 mln, na koniec 2022 roku 150 mln. Najnowsze dane mówią o ponad 220 mln. Tym samym liczba telewizorów i odtwarzaczy multimedialnych z systemem od Google wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 70 mln.
Android TV lub Google TV mają zainstalowane m.in telewizory Sony, Philips, Xiaomi czy TCL. Osoby, które nie chcą wymieniać starszych sprzętów i cieszyć się wieloma aplikacjami (m.in. Netflix, YouTube, Disney+, HBO Max, Player, Viaplay, Polsat Box Go, TVP VOD, SkyShowtime, Canal+ online) mogą kupić przystawkę do streamingu. To m.in. Mi-Box czy Chromecast z Google TV. Ceny najtańszych przystawek zaczynają się od 200 zł.
Łatwiejsza wymiana treści między urządzeniami
Na targach CES zaprezentowano też kilka nowych funkcji. Jedną z nich jest Quick Share, która powstała we współpracy z Samsungiem. Pozwala ona na szybkie przesyłanie treści (np. zdjęć czy filmików) między urządzeniami z systemem Android. Wystarczy dotknąć ikony Quick Share, aby zobaczyć listę dostępnych urządzeń w pobliżu i szybko oraz bezpiecznie przesłać multimedia. Narzędzie pojawi się w lutym na urządzeniach, które dotychczas obsługiwały funkcję Nearby Share. Firma współpracuje też z producentami komputerów PC, takimi jak LG, aby w przyszłości można było równie łatwo przesyłać treści ze sprzętów z systemem Windows.
Także w lutym spodziewane jest wprowadzenie funkcji Fast Pair na Chromecasta z Google TV. Dzięki niej można dokonać szybkiego parowania urządzeń. Na przykład odtwarzacza multimedialnego podłączonego do telewizora i bezprzewodowych słuchawek lub głośników. Google obiecuje na blogu, że po włączeniu trybu parowania, wystarczy jedno kliknięcie, aby sprzęt działał zgodnie z oczekiwaniami. Do końca roku narzędzie pojawi się także na innych urządzeniach z Google TV.
Google zapowiada też zwiększenie liczby urządzeń z Chromecastem (możliwość przesyłania treści streamingowych z telefonu na telewizor). Choć telewizory LG mają wbudowany system WebOS, a nie Android TV czy Google TV, to modele wyprodukowane w 2024 roku mają zyskać Chromecast w przypadku usług LG Hospitality and Healthcare. Dzięki temu na przykład w pokoju hotelowym ze sprzętem LG będzie można oglądać program lub film z aplikacji do streamingu, bez konieczności logowania się. W Chromecast mają być też wyposażone telewizory Hisense ULED i ULED X z 2024 roku oraz TCL Q Class i TCL QM7.
Atutem Android i Google TV jest liczba aplikacji dostępnych za pośrednictwem systemu operacyjnych. To ponad 10 tys. W przypadku Tizena Samsunga do dyspozycji klientów jest 1000 aplikacji, a za pośrednictwem urządzeń z WebOS od LG można korzystać z 1277 aplikacji.