Reklama2015-09-18
11

„Bez limitu” w reklamach internetu LTE w Plusie wprowadza w błąd

Hasło „Internet LTE bez limitu” na stronie internetowej sieci Plus (Polkomtel) wprowadza w błąd, bo sugeruje, że można z niego korzystać bez ograniczeń - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Przedmiotem skargi złożonej do KER była zamieszczona na stronie internetowej Plusa informacja: „Internet LTE bez limitu”. Zaznaczmy, że sieć często używa tego sloganu także w swoich kampaniach reklamowych, np. obecnie prowadzonej akcji promującej taryfę Ja+ LTE.

Skarżący zarzucił, że reklama i informacja na stronie jednoznacznie wskazują na brak limitów pobierania danych po wyczerpaniu pakietu: 'Po wykorzystaniu pakietu podstawowego: bez limitu pobieranych danych'.- Niestety, jak pokazuje praktyka, Plus ogranicza transfer powołując się na „Fair Usage Policy” i nakłada tzw. lejki. Są już tysiące klientów wprowadzonych w błąd, a Plus nadal używa słowa „nielimitowany” przy opisywaniu dostępnego transferu. Klienci mają ograniczany transfer po przekroczeniu około 50GB, ale to jest bardzo losowo. Nie ma na stronie np. * lub innego znaku, który informowałby o takiej opcji, a moim zdaniem używanie zdania: „Po wykorzystaniu podstawowego pakietu danych korzystasz z internetu bez limitu danych w zasięgu LTE” jednoznacznie pokazuje, że żadnych limitów nie ma - stwierdził autor skargi.

Przedstawiciele Polkomtela  uznali skargę za bezpodstawną. Ich zdaniem fragment strony internetowej  nie może stanowić podstawy do oceny zarzutów, ponieważ nie zawiera wszystkich informacji, które w rzeczywistości były prezentowane konsumentowi a informacje i reklamy powinny być oceniane jako całość. - Oceny reklam należy dokonywać z punktu widzenia tzw. modelowego przeciętnego odbiorcy, tj. przez pryzmat modelu konsumenta wyedukowanego, rozważnego, krytycznego, świadomego swych praw. Model ten został ukształtowany przez orzecznictwo sądów europejskich, w szczególności Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i przejęty do porządku prawnego państw Unii Europejskiej, w tym polskiej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. W ustawie tej „przeciętny konsument” jest definiowany bowiem jako konsument, który jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny. Taki model odbiorcy jest stosowany również na gruncie innych przepisów, w tym ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - napisali przedstawiciele Polkomtela do Komisji Etyki Reklamy.

Komisja stwierdziła jednak, że stwierdzenie „Internet LTE bez limitu” może sugerować odbiorcom, że usługa dostępu do internetu w rzeczywistości cechuje się brakiem jakichkolwiek ograniczeń. Dlatego reklama z takim hasłem może wprowadzać konsumentów w błąd.

Podobną decyzję Komisja podjęła miesiąc temu w sprawie hasła „Internet bez limitu” w reklamach Play.

Autor:bg

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas