Biedronka rozpoczyna właśnie dużą kampanię świadomościową kierowaną do 80 tys. swoich pracowników, której celem jest uświadomienie, jak kluczowe jest oszczędzanie energii niezbędnej do funkcjonowania sklepów sieci.
- Zużycie energii przekłada się na emisję CO2 do atmosfery, co wpływa na podwyższenie globalnej temperatury, dlatego też efektywne zużywanie energii jest dla sieci Biedronka priorytetem - oświadcza największa w Polsce sieć dyskontowa.
Jak Biedronka chce oszczędzać energię
W sklepach sieci optymalizowane są właśnie narzędzia i metody odpowiedzialnego zużywania energii. Szczegółowe zalecenia oraz standardy efektywnego wykorzystania energii trafiające właśnie do kierowników sklepów Biedronka w ramach programu oszczędzania energii
W celu optymalnego wykorzystania energii w sklepach zostały zebrane obowiązujące wytyczne. Oświetlenie w sklepach sieci działa w godzinach pracy sklepów, w czasie towarowania jest przygaszane, a oświetlenie parkingów i logotypów zewnętrznych działa tylko po zmroku.
Oświetlenie jest wyłączone poza godzinami pracy sklepu i towarowania. Kierownicy placówek otrzymali zalecenie wyłączania oświetlenia w biurach, stołówkach, toaletach i sanitariatach, gdy nie są używane. Systemy wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania będą działały w godzinach pracy sklepów w oparciu o ustalone parametry grzania i chłodzenia. Drzwi regałów chłodniczych i mroźni pozostają zamknięte, gdy nie są używane.
- W dobie rekordowych wzrostów cen energii elektrycznej i gazu oraz międzynarodowych inicjatyw oszczędzania energii stawiamy na energooszczędność i wdrażamy program efektywności energetycznej pod hasłem Dobra energia - oszczędzanie mamy w planie! Głównym założeniem programu jest racjonalne i efektywnie wykorzystanie energii, dzięki czemu nasze sklepy będą także bardziej przyjazne środowisku. Przygotowaliśmy dla pracowników wytyczne oraz dedykowane szkolenia, które określają konkretne zachowania, wskazówki oraz standardy efektywnego wykorzystania energii w Biedronkach, a także wprowadziliśmy szereg technicznych optymalizacji - komentuje Natalia Rompska-Żuk, menedżerka ds. zarządzania energią w sieci Biedronka.
Biedronka inwestuje w panele fotowoltaiczne
Już od wielu miesięcy we wszystkich nowych i odnawianych sklepach Biedronka montowane są o 45% bardziej energooszczędne, zamykane chłodziarki i zamrażarki, oświetlenie LED, instalacje grzewcze (np. pompy ciepła) i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, specjalnie izolowane są dachy i ściany.
W wyniku remontów sklepów w 2021 roku sieć zaoszczędziła 813 megawatów energii. Sieć już w 2019 r. sieć rozpoczęła instalacje pierwszych paneli fotowoltaicznych zlokalizowanych przy sklepach.
Obecnie posiada już 118 takich instalacji. Aktualnie panele fotowoltaiczne są montowane na dachach placówek. W czerwcu br. Biedronka zawarła umowę, w wyniku której do końca 2025 r. 2 tysiące sklepów zostanie wyposażone w instalacje fotowoltaiczne, a do końca br. zostanie zamontowane przynajmniej 500 nowych kompletnych instalacji. Średnio na każdym dachu umieszczonych zostanie 110 paneli.