Internet2023-11-19
3

Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości ostrzega przed oszustwami przed Black Friday

fot. UOKiKfot. UOKiK

- Przed nami gorący czas wyprzedaży i różnych promocji związanych ze zbliżającym się dniem określanym jako „Black Friday”. Strony internetowe i reklamy w social – mediach będą kusiły nas niskimi cenami produktów i innym korzystnymi ofertami. Pamiętajmy aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku, nie dać się nabrać na fałszywe oferty i nie stracić pieniędzy - poinformowało Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.

Black Friday 2023 przypada w tym roku na 24 listopada. To coroczne święto zakupów popularne na Zachodzie, a w ostatnich latach także w Polsce. Z tej okazji wiele firm oferuje swoje produkty w atrakcyjnych cenach. Część z nich rozszerza ten okres do całego miesiąca. Na podobny krok zdecydował się - pierwszy raz w historii - m.in. x-kom. Kulminacja promocji w ramach Black Month ma u nich nastąpić właśnie w Black Friday.

Co tydzień, w każdy poniedziałek x-kom opublikuje wideo z Karolem Strasburgerem w roli głównej. W filmach występują również pracownicy x-komu oraz produkty w promocyjnych cenach. 

Jak zabezpieczyć się przed cyberprzestępcą?

Z okazji święta zakupów komunikat wystosowało także Centralne Biuro Zwalczania Cyberbezpieczeństwo. Przygotowano kilka wskazówek, jak zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępcy.

- Zbliżający się czas promocji i wyprzedaży, również tych w internecie, to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Wiedząc, że wiele osób będzie intensywniej przeszukiwało sieć aby znaleźć super okazję, dostosowują swoje działania i przygotowują więcej fałszywych ofert - czytamy w komunikacie CBZC.

Państwowa instytucja wskazuje na cztery główne zagrożenia związane z Black Friday. To: fałszywe sklepy internetowe, portale aukcyjne, reklamy w social mediach i oszustwa „na Blik-a”.

W zakresie sklepów internetowych CBZC radzi m.in: „Szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną, pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line”.

We wskazówkach czytamy, by wybierać tylko te platformy i sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów, weryfikować adres strony internetowej i sprawdzać, kiedy taki sklep został uruchomiony. Nie warto realizując płatność online za zakupy korzystać z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.

W przypadku portali aukcyjnych CBZC zwraca uwagę: „Za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem, przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego, korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym”.

Przestępcy mają bowiem często komunikować się w sprawie zakupu danego produktu za pomocą zaszyfrowanych komunikatorów. Nikomu nie należy też udostępniać naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.

Uwaga na media społecznościowe i metodę na „BLIK-a”

Uważać trzeba zdaniem CBZC także na reklamy w mediach społecznościowych. - Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej - czytamy w komunikacie.

Najczęściej za e-zakupy Polacy płacą Blikiem, na drugim miejscu korzystają z szybkiego przelewu elektronicznego, a w dalszej kolejności z karty debetowej - wynika z badania "Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. 

Z tego powodu CBZC wskazuje także na oszustwa metodą na tzw. „BLIK-a”. - Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony - zamieszczono w komunikacie.

W takich sytuacjach policja radzi, by upewnić się, komu wysyłamy kod, dzwoniąc do tej osoby, a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.

Autor:ds

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas