Badania2023-11-21
6

Polacy wydadzą na Black Friday i Cyber Monday czterocyfrową kwotę

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W tym roku Polacy na promocje Black Friday i Cyber Monday wydarza o kilka procent więcej niż rok temu - przeciętnie 1000 zł (214 euro), podczas gdy w Europie ta kwota wyniesie średnio 1200 zł (244 euro). Jednocześnie ok. 40 proc. Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe co wpłynie na całościowe wyniki tegorocznego Black Friday. W Polsce wciąż panuje tradycja kupowania prezentów, jednak coraz częściej kupujemy także dla siebie (76 proc.) – w tym względzie zbliżamy się do średniej europejskiej (81 proc.) - wynika z raportu Strategy& Polska.

Pomimo tego, że wzrosty są niższe od odczytów inflacyjnych​, rośnie spodziewana wartość zakupów a zainteresowanie Black Friday w Polsce wzrasta z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej​. Na tle innych państw europejskich Polacy wyróżniają się dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą​ zakupową.

Część Polaków oszczędza na zakupach

Około 40 proc. Polaków deklaruje konieczność oszczędzania ze względu na mniejsze zasoby gotówkowe.

- Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday i otaczające go tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego.​ Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek. Tradycyjnie Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday, ale będą też krytycznie oceniać atrakcyjność ofert. Pierwsze odczyty wskazują, że możemy się spodziewać wzrostów, ​w stosunku do zeszłego, również trudnego roku – jednakże walka o wzrost nie będzie trywialna - dodaje Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska.

Co kupujemy na Black Friday i Cyber Monday?

W Polsce, tradycyjnie wśród planowanych zakupów dominują​ odzież (41 proc.), elektronika (33 proc.) oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda – 24 proc. książki - 18% oraz zabawki – 17 proc.).  ​Na tle Europy Zachodniej Polska wyróżnia się większym zainteresowaniem kategoriami powiązanymi ze zdrowiem i urodą (24 proc. w Polsce wobec 20 proc. w Europie), sprzętami domowymi (odpowiednio 20 proc. i 15 proc.) oraz spożywczymi (jedzenie i napoje 12 proc. i 9 proc. oraz upominki świąteczne 11 proc. w Polsce wobec 9 proc. w Europie).

Prawie trzy czwarte (72 proc.) konsumentów w Polsce/Europie korzysta z Black Friday i Cyber Monday, aby kupić znaczną część prezentów świątecznych​. Konsumenci deklarujący mniejsze zainteresowanie Black Friday wśród powodów wymieniają brak lub mniej pieniędzy (41 proc.), 23 proc. chęć redukcji ilości posiadanych przedmiotów (23 proc.), przekonanie o niskiej atrakcyjności promocji Black Friday (20 proc.).

- Takie otoczenie wymaga dobrego przygotowania od producentów i sieci handlowych – kluczem do sukcesu na festiwalu promocji staje się dobra komunikacja, skuteczne inspirowanie, ale też dobry dobór produktów i mechanizmów promocyjnych. Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową​” - mówi Maciej Kroenke, partner Strategy& Polska, lider zespołu Revenue Management.

Pomimo skrupulatnego planowania, szczególnie wzmocnionego w okresie inflacji, blisko jedna czwarta konsumentów ulega zakupom impulsowym lub inspiracji​.

W odpowiedzi na oczekiwania obserwujemy wzmożoną aktywność komunikacyjną sprzedawców już od pierwszych dni listopada (odliczanie, kalendarze Black Friday czy też akcje typu Black Weeks)​. Jednak pomimo planowania z wyprzedzeniem, 23 proc. polskich klientów kupiło w zeszłym roku co najmniej jeden artykuł pod wpływem impulsu. Podobny poziom inspiracji prezentowali konsumenci w Niemczech, Francji czy Włoszech i Hiszpanii.

Do głównych źródeł pozyskiwania informacji należą kanały cyfrowe, ale​ w Polsce rola kanału stacjonarnego jest wciąż istotna​. Ponad połowa zakupów online dokonywana jest przez komputer (56 proc. w Polsce i 54 proc. w Europie Zachodniej), a ponad jedna trzecia na telefonie (36 proc. w Polsce ​i 35 proc. w Europie Zachodniej). W sklepach stacjonarnych zakupów dokonuje 37% Polaków i 34 proc. konsumentów z Europy Zachodniej.

Szczególnie istotną rolę odgrywają agregatorzy ofert oraz w różnym stopniu personalizowana komunikacja marek ​z konsumentem​. Przy dużej intensywności komunikacji wszystkich graczy rynkowych szczególnego znaczenia nabiera konieczność bezpośredniego przekazu wraz ​z interesującą zawartością. 

Autor:jd

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas