Internet2019-09-14
3

CDA, Netflix i Ipla najczęściej wybieranymi serwisami VoD w Polsce

Prawie co trzeci Polak deklaruje korzystanie z serwisu CDA, a co piąty z Netflixa - pokazuje raport IRCenter. Amerykańska platforma jest najlepiej oceniana, jeśli chodzi o bibliotekę i użytkowanie, zostawiając w tyle HBO GO, Zalukaj czy nc+ Go.

Badacze IRCenter w raporcie Multiscreening 5 opisują najważniejsze zmiany i konsumpcję na rynku VoD w Polsce. Pod uwagę wzięto zarówno serwisy płatne, jak i bezpłatne.

W 2018 roku największy udział internautów deklaruje korzystanie z Cda.pl (29 proc.) oraz Netfliksa (21 proc.). Niewiele mniejszy udział mają Ipla.tv oraz Player.pl (po 20 proc.).

Cda.pl i Netflix odnotowały wysokie wzrosty w porównaniu do zeszłego roku: + 11p.p. w przypadku Cda.pl i +16 p.p. w przypadku Netfliksa. Player może pochwalić się wzrostem 8 p.p. w skali roku, a HBO GO 7 p.p. Serwis VoD.pl w tym badaniu zanotował spadek liczby odwiedzających użytkowników, z 12 proc. w roku 2017 do 9 proc. w 2018r.

- Wysokie wzrosty Cda.pl i Netflixa nie zostawiają złudzeń, to właśnie te serwisy dominują na rynku VoD. W czasach kiedy coraz częściej poszukiwany jest atrakcyjny kontent video to właśnie te dwa serwisy wychodzą z najszerszą ofertą. Szczególnie Netflix „nie pozostawia oddechu” co chwila wrzuca nowości, zaskakujące nowości, ciekawe, takie o których się mówi i chce się oglądać - wskazuje w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Janusz Sielicki, dyrektor ds. badań w IRCenter.

Zdaniem eksperta, największa barierą w korzystaniu z VoD z perspektywy odbiorców jest odpłatność za część serwisów (np. Netfliksa). - Dla mniej zamożnych, młodszych odbiorców regularne opłaty za dostęp do filmów mogą być problemem, po prostu nie każdego stać. Dlatego nie powinno dziwić, że Cda.pl jest liderem i ma największa grupę wielbicieli i użytkowników szczególnie z młodszych grup. Serwis udostępnia dużo darmowych treści, a do tego ma też wersję premium z dostępem do bardziej unikalnych produkcji - tłumaczy Janusz Sielicki.

Netflix górą w kategorii multikanałowości

Badacze IRCenter sprawdzili, w jaki sposób widzowie konsumują treści wideo na więcej niż jednym urządzeniu (multikanałowość).  Liderem tej kategorii został Netflix. 5 na 10 internautów ogląda go na telewizorze, 6 na 10 na komputerze, a prawie 3 na 10 na smartfonach.

Najbardziej telewizyjnym VoD jest Cyfrowy Polsat – ogląda go na telewizorze trzy czwarte użytkowników. Najbardziej komputerowym Zalukaj.com (na komputerze ogląda go 84 proc. użytkowników), a najbardziej mobilnym nc + GO (na smartfonach ogląda go 35 proc. użytkowników).

Janusz Sielicki wyniki badania w tej kategorii tłumaczy "pochodzeniem" serwisów z wideo.

- Telewizyjne VoD ma nieco inne ugruntowanie, bo najbardziej telewizyjny Cyfrowy Polsat jest po prostu „przywiązany” do dużego ekranu więc wszelkie dłuższe, serialowe treści nie pasują do tej platformy - wyjaśnia ekspert. - Typowo internetowe treści wideo najczęściej oglądane są na laptopie. I dlatego nie dziwi, że Zalukaj.com jest najbardziej komputerowe i tutaj szczególnie ważną rolę odgrywa lider Cda.pl. Choć w sumie na koniec dnia można powiedzieć, że w czasach gdzie każdy chce mieć nieograniczony dostęp do kontentu, na różnych urządzeniach to Netflix robi to najlepiej. Bo dużą ilość treści, stale uzupełnia nowościami, oferuje wysoką jakość i wszystkich urządzeniach - dodaje Janusz Sielicki.

Widzowie najlepiej oceniają Netfliksa

Przy ocenie serwisów VoD brano pod uwagę różnorodność dostępnych tytułów, jakość streamingu, szybkość dodawania nowych tytułów oraz obecność reklam w serwisie.

W przypadku każdego kryterium najwyżej oceniono Netfliksa. Wśród serwisów pojawiających się w czołowej trójce, znalazły się także HBO GO, NC+ GO, VOD Cyfrowy Polsat, Showmax (obecny w Polsce jeszcze w 2018) oraz Zalukaj.com.

Zdaniem Janusza Sielickiego, sukces Netfliksa tkwi w jego multkanałowości. - Najlepiej oceniana jest jakość streamingu co jest niezwykle ważne, bo chyba nie ma nic gorszego jak lagujący co chwila film. No i trzeba dodać, że największy odsetek respondentów jest zadowolony z różnorodności dostępnych tytułów, braku reklam i stale pojawiających się nowości. To czyni ten serwis liderem wizerunkowym - ocenia Janusz Sielicki z IRCenter.

Autor:jd

Więcej informacji:Netflix, CDA, VoD, wideo w internecie

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas