Grupa Zadaniowa ds. Fraudów przy IAB Polska przygotowała dokument dotyczący fraudów (inaczej oszustw) reklamowych.
Wypracowany dokument, tzw. "Whitepaper", ma na celu omówienie tematyki fraudów, wprowadzenie polskiej definicji i kategoryzacji tego zjawiska oraz wskazanie narzędzi umożliwiających monitoring i prewencję antyfraudową. Jest też przyczynkiem do dalszej dyskusji na temat oszustw w internecie oraz innych działań nieetycznych w reklamie internetowej, które powodują naruszenie prawa np. w stosunku do konsumenta.
- Fraud w reklamie to temat trudny oraz wieloaspektowy. Trudno także się o nim mówi, szczególnie, że wiedza na ten temat nie jest ogólnodostępna. Sądzę, że nie będzie nam tak łatwo się z tym problemem uporać, jak udało się to w obszarze viewability. W IAB wierzymy jednak, że edukacja i otwarta komunikacja do rynku jest fundamentem, który pozwoli nam ten problem rozwiązać. – komentuje Tomasz Piątkowski, chief digital officer w GroupM oraz członek Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska.
Co to jest fraud reklamowy?
Fraud reklamowy to wszystkie celowe działania związane z emisją reklam (reklamy display, reklamy wideo, reklamy w aplikacjach, reklamy efektywnościowej - performance’owej i content marketing) w miejscu (serwisie internetowym/aplikacji) lub do grupy docelowej innej niż ustalone w warunkach kontraktowych. Działanie takie generuje bezpośrednio stratę finansową dla reklamodawcy (także dla wydawcy) lub utratę możliwości zarobkowej.
Oszustwa reklamowe mogą zachodzić na wszystkich etapach cyfrowego łańcucha dostaw - od poziomu adserwera i ustawień emisji, przez odbiorców reklam i ich urządzenia, aż po strony reklamodawców.
Whitepaper w obszarze fraudu reklamowego można pobrać ze strony IAB Polska.
W skład Grupy Zadaniowej ds. Fraudów przy IAB Polska wchodzą przedstawiciele firm: ABT Shield, Agora, GroupM, Interia, Mediacom, Meetrics, Nielsen, Polska Press, Ringier Axel Springer oraz TrafficWatchdog.