Biznes2018-10-18
0

Co trzecia osoba nie traktuje swojego domu jak miejsca do życia

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

35 proc. respondentów z 22 krajów świata nie czuje, że w domu naprawdę żyje - pokazuje badanie IKEA i INGKA Holding.

Cykliczne badanie IKEA i INGKA Holding opisuje zwyczaje życiowe ludzi, zwłaszcza te związane z rolą i postrzeganiem domu w ich życiu. W tym roku rozszerzono go o takie tematy jak samotność, społeczne skutki życia w mieście czy poczucie przynależności.

Głównym wnioskiem z opracowania jest,  że nie czujemy przywiązania do miejsca, w którym żyjemy.

Ankietowani zostali między innymi poproszeni o to zdefiniowanie domu. Jedna z uczestniczek badania stwierdziła, że według niej to "miejsce, w którym inni przyjmą ją taką jaka jest, gdzie może być sobą czuć wolność".

Dom - skojarzenia

Z czym kojarzy się ankietowanym samo słowo "dom"? Na poziomie oczekiwań ankietowani wskazali w zdecydowanej większości prywatność i bezpieczeństwo (po 90 proc. wskazań) oraz bezpieczeństwo (87 proc.). Faktycznie, w swoich domach tylko 77 proc. badanych (mieszkających samotnie) czuje, że to miejsce prywatne, 76 proc. - bezpieczne, 74 - komfortowe.

Gorzej w tej części badania wypadli ci, którzy dom czy mieszkanie dzielą z przyjaciółmi bądź obcymi współlokatorami. Prywatność, bezpieczeństwo i komfort kojarzą się z domem 45 proc. tej części ankietowanych.

Aż 23 proc. ankietowanych czuje, że musi szukać prywatności poza domem. Ankietowani w USA (45 proc), by pobyć tylko ze sobą, idą do samochodu.

Jestem intruzem w swoim domu?

W innej części badania pytano o poczucie przynależności ze swoim domem. Aż 53 proc. rodzin nie czuje jej z miejscem, w którym mieszkają. Z kolei 44 proc. tych ankietowanych, którzy cieszą sie miejscem, gdzie mieszkają, sądzi, że na dom składa się także poczucie wspólnoty z osobami, z którymi mieszkamy.

- Większość ludzi mówiąc dom, ma na myśli nie tylko urządzoną przestrzeń - dom to przede wszystkim rodzina, bliscy i panujące między nimi emocje. Współczesne tempo życia na świecie jest bardzo szybkie, a częste zmiany zamieszkania nie sprzyjają budowaniu związku z samym miejscem. Tym samym ważniejsze stają się związki międzyludzkie, a przestrzeń, w której żyjemy, powinna nam to ułatwiać. W IKEA wierzymy, że dom, nasze najbliższe otoczenie, może neutralizować napięcia i wzmacniać pozytywne emocje - komentuje wyniki badania dla portalu Wirtualnemedia.pl Katarzyna Piwowarczyk, zastępca dyrektora marketingu IKEA Retail w Polsce.

Autor:jd

Więcej informacji:IKEA, dom, badania rynku

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas