Radio2018-05-15
9

Czabański o finansowaniu mediów publicznych: nie wiem jak długo potrwa „łatanie”, trwały system będzie budowany wolniej

Pierwszy dzień Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej 2018 w Toruniu, fot. Ł.BrzezickiPierwszy dzień Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej 2018 w Toruniu, fot. Ł.Brzezicki

Podczas poniedziałkowego panelu dyskusyjnego na Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej 2018 w Toruniu przewodniczący Rady Mediów Narodowych odniósł się do zapowiadanych zmian finansowania mediów publicznych. - Nie wiem, jak długo jeszcze będzie trwało „łatanie” bez trwałych rozwiązań systemowych. Bardziej interesuje mnie stan kasy niż to, czy ten trwały system zostanie zbudowany szybko. W tej chwili wydaje się, że będzie budowany wolniej - tłumaczył Krzysztof Czabański.

Na początku maja br. przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski poinformował, że do organu wpłynęło 250 tys. wniosków o umorzenie zaległości abonamentowych albo ich na rozłożenie na raty. Obywatele winą obarczają polityków, którzy obiecywali, że abonament będzie zniesiony. Według szefa KRRiT nie ma jeszcze decyzji ekonomicznej w sprawie finansowania mediów publicznych z budżetu państwa, ale „każde rozwiązanie będzie lepsze niż obecne”.

Miesiąc wcześniej przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański zapowiadał publicznie, że od 2019 roku abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zniesiony i zastąpiony daniną z budżetu państwa w wysokości nawet 2 mld zł rocznie. Były to utrzymane zapowiedzi z początku br., jednak na razie żaden projekt w tej sprawie nie ujrzał światła dziennego, a inni członkowie Rady byli zaskoczeni deklaracjami Czabańskiego.

Pieniądze płyną do mediów publicznych bez zmian systemowych

W poniedziałek podczas Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej 2018 w Toruniu przewodniczący Rady Mediów Narodowych Krzysztof Czabański został zapytany o zmiany w finansowaniu mediów publicznych. Poseł PiS i były wiceminister kultury nie wskazał jednak konkretów.

- Mamy do czynienia z rynkiem medialnym, gdzie pewna oferta programowa, która mieści się w misji mediów publicznych jest coraz rzadsza, bo stacje komercyjne omijają te gatunki. Mam tu na myśli choćby reportaż, teatr, słuchowiska i wszelkie ambitniejsze formy. Omijają również ambitniejszy przekaz informacyjny, bo jest on piekielnie drogi, jeśli jest na wysokim poziomie - opisywał Krzysztof Czabański.

- Takie oferty będą poprawiane przez media publiczne, bo strumień pieniędzy się zwiększył. Nie zmieniło się prawo, to niewątpliwie jest wada i opóźnienie ostatnich kilku lat, choć wiemy, że ten system psuł się przez kilkanaście lat. Nie udało się tego systemowo naprawić, ale wyraźnie została zwiększona pula pieniędzy przeznaczanych na media publiczne, pod różnymi tytułami - kredytów, pożyczek czy rekompensat. Te pieniądze trafiają do mediów publicznych - podkreślał przewodniczący RMN.

Zniesienie abonamentu rtv jednak nie od 2019 roku?

Krzysztof Czabański stwierdził, że media publiczne są dziś o wiele silniejsze finansowo niż były trzy lata temu. Wiąże się to z lepszą ofertą programową, przewodniczący Rady Mediów Narodowych ocenił, że jest szansa na jej poprawę. Ale jest za wcześnie, aby mówić o wprowadzeniu trwałych rozwiązaniach systemowych.

- Nie wiem, jak długo będzie jeszcze trwało takie „łatanie” bez trwałych rozwiązań systemowych poprawiających finansowanie, ale w gruncie rzeczy bardziej mnie interesuje stan kasy tych mediów niż to, czy trwały system zostanie zbudowany szybko. Choć w tej chwili wydaje się, że będzie on budowany trochę wolniej - zapowiedział Czabański.

- Najważniejsze, że są duże pieniądze i są gwarancje na duże pieniądze w przyszłości. W związku z tym możecie, państwo, być pewni, że produkt tych mediów będzie na wysokim poziomie - zaznaczył.

Operatorzy kablowi: Telewizja Polska to ważny partner

W ocenie prezesa Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej Jerzego Straszewskiego, operatorzy kablowi zawsze traktowali Telewizję Polską jako ważnego partnera. Jako przykład Straszewski podał współpracę telewizji publicznej i kablówek przy dystrybucji kanałów TVP Historia i TVP Kultura, dzięki której te kanały rozwinęły się zanim uruchomiono naziemną telewizję cyfrową.

- Cieszę się, że narodowy rynek mediów jest bogaty, między innymi dzięki państwa działalności i mam nadzieję, że stanie się jeszcze bogatszy - skierował do zgromadzonych na sali przedstawicieli operatorów i nadawców Krzysztof Czabański.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego o 69,9 proc. do 622,5 mln zł. Natomiast Polskie Radio miało z abonamentu 193,4 mln zł, o 4,06 proc. więcej niż rok wcześniej.

Obecnie właściciele odbiorników telewizyjnych powinni płacić abonament wynoszący 22,70 zł miesięcznie. W przypadku radia taka opłata wynosi 7 zł miesięcznie.

Autor:Łukasz Brzezicki

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas