Reklama2019-07-05
2

Dom mediowy UM powiększył stratę do 1,72 mln zł przy niewielkim spadku przychodów, zmniejszono zatrudnienie

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Dom mediowy UM (należy do IPG Mediabrands) zakończył 2018 rok stratą netto w wysokości 1,72 mln  zł, czyli powiększoną wobec roku 2017 o 350 tys. zł. Nie udało się jej zmniejszyć mimo pozyskania nowych klientów, wśród których są m.in.3M czy WSP Społem. Agencja zmniejszyła zatrudnienie o 9 osób.

Wpływy z tytułu usług reklamowych spółki na koniec 2018 roku wyniosły 140,5 mln zł wobec 140,62 mln zł rok wcześniej. Ponad 135,05 ml zł agencja zarobiła na rynku polskim, a na usługach zagranicznych – 5,45 mln zł.

Wśród stałych klientów obsługiwanych przez UM są m.in. PZU, Link4, MediaSaturn, Johnson&Johnson, Orkla. W ub.r. agencja straciła po 10 latach współpracy obsługę firmy Colian, właściciela m.in. marki Grześki i Oranżada Hellena (w przetargu budżet ten przejął dom mediowy Initiative tak jak UM należący do IPG Mediabrands).

Agencji udało się wygrać przetarg na obsługę producenta słodyczy, firmę Eti – współpracę z tym marketerem agencja rozpoczęła w kwietniu br. Do grona klientów dołączyły też takie firmy, jak 3M i HRA Pharma (globalnie) oraz lokalnie WSP Społem i Bakoma Kuchnia Jogurtowa (social media).

UM nie udało się pokryć straty z 2017 roku, która wówczas wyniosła 1,37 mln zł. Wynik ten został powiększony - do 1,72 mln zł.

Nieznacznie wzrosły koszty prowadzonej działalności - z 142,83 mln zł w 2017 roku do 143,77 mln zł. Najwięcej w nich stanowiły wydatki na usługi obce – 133,43 mln zł (wobec 131,17 mln zł w 2017 roku). Na wynagrodzenia firma przeznaczyła w ub.r. 7,85 mln zł wobec 8,82 mln zł w 2017 roku. Zredukowano liczbę zatrudnionych osób – z 70 w 2017 roku do 61 w ub.r.

Zarząd agencji, w którym zasiadają Marcin Dec (prezes), Bartosz Struzik i Anna Gruszka pobrał w ub.r, wynagrodzenie w łącznej wysokości 413,7 tys. zł (wobec 515,3 tys. zł w 2017 roku).

Rozwój kompetencji digitalowych

Podstawowym priorytetem UM, podobnie jak pozostałych spółek z grupy Mediabrands pozostawał w 2018 roku konsekwentny rozwój kompetencji w obszarze digital.

W pierwszym kwartale 2018 roku doszło do restrukturyzacji działu client service w agencji. W miejsce dotychczasowych 3 zespołów klienckich oraz jednego zespołu digitalowego, powstały dwa zespoły interdyscyplinarne. Wprowadzone rozwiązanie miało zapewnić możliwość lepszego zarządzania zespołami przy wykorzystaniu efektu skali oraz lepszej integracji mediów offline i online oraz pozostałych usług dostępnych w ramach grupy IPG Mediabrands (np. produkcja contentu, czy działania niestandardowej komunikacji) w celu tworzenia bardziej marżowych propozycji dla klientów.

UM kontynuował współpracę z firmą Reprise Media, wyspecjalizowaną w performance marketingu (SEM, generowanie leadów) oraz mobile marketingu, która w 2018 roku przeszła repozycjonowanie w kierunku agencji interaktywnej.

Rok 2018 był również przełomowy, ponieważ została podjęta decyzja o przeniesieniu zakupu programatycznego bezpośrednio do Polski (do tej pory był on realizowany za pośrednictwem biura regionalnego na Węgrzech). Ponadto w ub.r. kontynuowano rozbudowę Connection Panel. Przeprowadzono kolejną falę badania Wave 9. Rozbudowano ofertę badawczą efektywności z wykorzystaniem analizy cookies.

Nowe obszary działalności

UM planuje poszerzać kompetencje o nowe obszary działalności takiej jak badania konsumenckie, niestandardowe formy aktywności mediowej (sponsoring, product placement), podnoszenie efektywności sprzedaży w sklepach,  kreacja i produkcja formatów reklamowych oraz treści video oraz rozwój programmatic buying.

Właścicielem domu mediowego UM jest spółka McCann Worldgroup. Agencja ma 33 proc. udziałów w spółce Magna Global Polska (miała w 2018 roku 1332,26 zł zysku przy przychodach 133,87 tys. zł) oraz 50 proc. udziałów w agencji Reprise Media (ta miała w ub.r. 1,66 mln zł zysku i 41,34 mln zł przychodów).

Autor:Beata Goczał

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas