PR2022-01-03
6

Podsumowanie 2021 roku i wyzwania 2022 roku według Doroty N. Haller z Huawei CBG Polska

W cyklu rocznych podsumowań prezentujemy wypowiedź Doroty Natalii Haller, dyrektorki marketingu, komunikacji i digitalu, CMO w Huawei CBG Polska, która wskazuje najważniejsze wydarzenia mijającego roku, typuje sukcesy i porażki oraz wymienia najważniejsze wyzwania nadchodzącego 2022 roku.

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/reklama-programatyczna-prognozy-2022-rok-trendy ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/ux-web-design-trendy ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/esport-co-to-jest-jak-dziala ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/influencer-marketing-trendy-na-2022-rok ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/social-media-prognozy-2022-rok ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/public-relations-prognozy-2022-rok ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/kryzysy-2021-beata-kozidrak-frogshoposting-barbara-kurdej-szatan-mama-ginekolog ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/eventy-prognozy-na-2022 ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4 ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/rynek-reklamowy-w-2021-roku-wedlug-agencji-mediowych-prognozy-na-2022 ##

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/wyzwania-2022-roku-wedlug-patrycji-koteckiej-szefowej-marketingu-link4 ##


Wydarzenie Roku
Zaskakującym wydarzeniem roku była październikowa awaria Facebooka. Odcięcie ponad 3,5 miliarda osób na 6 godzin od ulubionych mediów społecznościowych i komunikatorów uświadomiła nam, że praktycznie w nich żyjemy. Dotarliśmy do momentu, w którym zarówno nasze życie prywatne, jak i zawodowe toczy się głównie w świecie online. Tym większe wrażenie robi więc fakt, że nawet w czasach sztucznej inteligencji i automatyzacji, nadal to prawdopodobnie ludzki błąd może wywołać kryzys miliardów ludzi i biznesów na całym świecie.

Sukces Roku
Sukcesem roku jest kampania społeczna Centrum Praw Kobiet „Stop kobietobójstwu” oraz to, w jaki sposób zareagowali na nią odbiorcy i branża – kampania zdobyła szereg prestiżowych nagród, w tym Złote Effie i Złoty Spinacz. Dla mnie to zdecydowanie sukces roku – pokazuje trend, że my jako branża komunikacji marketingowej doceniamy rzeczy, które są społecznie istotne i niezwykle ważne. Oceniam to nie tylko zawodowo, ale też prywatnie – cieszę się, że chcemy być bardziej zaangażowani, zwracamy coraz większą uwagę na kwestie społeczne, nie tylko zdrowotne, ekologiczne, ale również te związane z równouprawnieniem kobiet i mężczyzn, a także na problemy, które często dzieją się za zamkniętymi drzwiami domów.

Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Myślę, że tutaj nie będzie zaskoczenia – rozczarowaniem jest wciąż trwająca pandemia, która w dalszym ciągu znacząco wpływa na biznes i konsumentów. Jeszcze na początku 2021 roku każdy z nas miał nadzieję, że niebawem wszystko wróci do normy. Okazało się jednak, że nadal musimy działać w bardzo specyficznym, pandemicznym otoczeniu. Myślę jednak, że branża poradziła sobie naprawdę dobrze – często zupełna zmiana modelu biznesowego, jak przestawienie się na pracę zdalną i konieczność skierowania działań bezpośrednio do konsumentów, którzy przenieśli się do internetu, przekłada się na naprawdę spektakularne efekty. W tym roku powstało wiele fantastycznych kampanii, często przeprowadzonych wyłącznie w kanałach online, a pandemia pozwoliła nam dostrzec tematy, które prawdopodobnie w normalnych okolicznościach moglibyśmy przegapić. Myślę, że dobrym przykładem jest tu kampania Huawei „Włącz ochronę oczu”, w której wraz z naszym partnerem PTOO edukowaliśmy Polaków, jak dbać o oczy, gdy spędzamy wiele godzin przed ekranami komputera – zarówno podczas pracy i nauki zdalnej, jak i w czasie rozrywki. Kampania ta została też doceniona przez jury i zdobyliśmy za nią Złoty Spinacz.

Trend Roku
Trendem roku było mocniejsze zwrócenie się biznesu w kierunku tematów społecznych. Kiedyś działalność CSR-owa była elementem działań głównie korporacyjnych, teraz nie pozostaje obojętna także konsumentom, którzy zwracają uwagę na zaangażowanie marki w sprawy związane z nimi samymi. Tematem są już nie tylko popularne dotychczas środowisko
i ekologia, ale również kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, równości w biznesie, odpowiedzialności oraz tolerancji. W Huawei również prowadzimy szereg inicjatyw CSR-owych, w tym bliskich mi osobiście wspierających rozwój kobiet w branży technologicznej.

Wyraźnym trendem jest także wzrost znaczenia reklamy natywnej – konsumenci szukają tego, co jest dla nich bliskie, z czym się utożsamiają lub co ich interesuje. Szczególnie istotne są angażujące treści wideo, przykładem jest ciągle rosnąca popularność TikToka, którego autentyczność sprawia, że rośnie jego wartość reklamowa. Kolejnym trendem, który z całą pewnością warto obserwować w 2022 roku jest sprzedaż na żywo za pośrednictwem mediów społecznościowych (social selling). Już teraz to bardzo popularna forma w Azji – sądzę, że w Europie również będzie nabierała coraz większego znaczenia.

Zaskoczenie Roku
Zdecydowanie pozytywnym zaskoczeniem była decyzja UOKiK w sprawie uregulowania kwestii postów sponsorowanych na kanałach social media influencerów. To bardzo ważne, by regulatorzy rynku nadążali za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością, technologią, trendami i zachowaniami konsumentów, a niestety często tak się nie dzieje. Na szczęście Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważył, że komunikacja marketingowa to teraz nie tylko tradycyjnie rozumiane media, ale też media społecznościowe i influencerzy, którzy mają ogromy wpływ na zachowania zakupowe. Influencerzy są nowymi „nadawcami”. Dla swojej często ogromnej, zaangażowanej grupy odbiorców są idolami i przykładem do naśladowania. Obserwatorzy wierzą popularnym twórcom internetowym oraz ich rekomendacjom, czasami nie zdając sobie sprawy, że ich post to reklama. Posty sponsorowane zawsze powinny być oznaczone, a komunikacja marketingowa przejrzysta i zrozumiała dla konsumentów, niezależnie od tego, gdzie zetkną się z materiałem reklamowym. Bardzo się cieszę, że ta kwestia zostanie wreszcie uregulowana. W Huawei pracujemy z influencerami, bardzo sobie cenię te współprace i uważam, że przejrzystość i uczciwość jest niezwykle ważna dla wszystkich uczestników takich kampanii – influencerów, marek oraz konsumentów.

Jaki wpływ miała na Państwa branże w 2021 roku pandemia COVID-19?
Choć na początku 2021 spodziewaliśmy się nieco życzeniowo powrotu do normalności, to pandemia trwa nadal, ale mam wrażenie, że już nauczyliśmy się funkcjonować w tym dynamicznym środowisku. Od początku pandemii uważnie obserwujemy zmiany potrzeb konsumentów, wynikające z konieczności odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Z punktu widzenia biznesu – praca i nauka zdalna przyniosły w 2020 roku duży wzrost sprzedaży laptopów i innego sprzętu elektroniki użytkowej niezbędnego do pracy w nowych warunkach. Z kolei w 2021 roku widzimy duże zainteresowanie smartwatchami – wielu ludzi szuka sposobów na powrót do formy po miesiącach spędzonych w domu, a nasze zegarki wyposażone są w funkcje pozwalające zadbać o kondycję i zdrowie.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Wyzwań jest wiele, ale tym, które dominuje i pośrednio wpływa na pozostałe jest wciąż trwająca pandemia, która przekłada się na planowanie działań i biznesu w tych niezwykłych warunkach. Dynamicznie zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów oraz stała obserwacja rynku to wyzwanie, które nie zmienia się od lat, ale mam poczucie, że wymaga od nas coraz większej czujności. Konsumenci stają się bardziej świadomi i wymagający, ważne jest więc, aby śledzić ich zachowania zakupowe i odpowiednio na nie reagować. Świat pędzi i my to czujemy. Jednak najbardziej „namacalnym” wyzwaniem roku 2022 będą już zapowiadane przerwy w łańcuchach dostaw, z którymi musi poradzić sobie cały świat i praktycznie wszystkie branże. W połączeniu z oczekiwaniami konsumentów przyzwyczajonych do bardzo szybkiej realizacji ich zamówień, sądzę, że to duże wyzwanie nie tylko produkcyjne, ale też komunikacyjne.

Autor:bg

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas