Telewizja2013-12-03
14

Duże stacje tracą, małe zyskują. TVP1 wyprzedziła TVN

W listopadzie 2013 roku wszystkie główne stacje zanotowały spadki oglądalności. Nowym liderem całego rynku została TVP1, a najwięcej stracił TVN. Ta ostatnia stacja była jednak najchętniej oglądana w grupie komercyjnej.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w listopadzie 2013 roku zajęła TVP1, rok temu plasująca się na pozycji drugiej. Udział tego kanału względem listopada 2012 roku zmniejszył się o 6,90 proc. i wyniósł 13,08 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Z pierwszego na drugie miejsce spadła natomiast telewizja TVN, której udział zmalał o 16,09 proc. i wyniósł 12,99 proc. Na trzeciej lokacie utrzymał się Polsat, tracący 12,65 proc. do 11,81 proc. Natomiast czwarte miejsce należało do TVP2. Udział tej stacji w badanym miesiącu zmniejszył się o 11,11 proc. i wyniósł 10,64 proc.

Ogółem łączny udział czterech głównych stacji telewizyjnych w analizowanym okresie zmalał z 55,02 proc. do 48,52 proc. - Widzów od głównych stacji odciąga alternatywa w postaci darmowych stacji cyfrowych oraz kanałów kablowo-satelitarnych. Młodsze grupy widzów szukają ulubionych programów telewizyjnych również w sieci - oglądają je wtedy kiedy mają na to czas i ochotę. Nie widać nowych trendów, głównym czynnikiem wpływającym na zmiany na rynku telewizyjnym jest cyfryzacja - mówi Wirtualnemedia.pl Marcin Świderski, analityk domu mediowego OMD.
 
Z cyfryzacji naziemnej telewizji korzystają stacje zajmujące kolejne lokaty w rankingu. Na piątym miejscu uplasował się kanał TVN7, którego udział poszedł do góry o 9,42 proc. do 3,37 proc. Nieco mniej zyskała konkurencyjna TV Puls. Znalazła się ona oczko niżej z wynikiem na poziomie 3,29 proc., notując wzrost o 5,11 proc. O dwa miejsca niżej znalazła się TV4, której udział wzrósł z 2,63 proc. do 2,88 proc.

Bardzo duży spadek udziału odnotował z kolei odświeżony kanał TVP Info, którego średni miesięczny wynik zmniejszył się aż o 51,39 proc. do zaledwie 1,57 proc. Tym samym stacja w rankingu spadła z miejsca piątego na dziesiąte.

Zobacz tabelę


W najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej 16-49 pozycja lidera należała już jednak do stacji TVN, której udział w listopadzie br. spadł o 9,22 proc. do poziomu 14,87 proc. Kanał ten zanotował najmniejszy spadek wśród wszystkich stacji tworzących tzw. “wielką czwórkę”.

Drugie miejsce zajął Polsat (12,52 proc. udziału; spadek o 18,28 proc.). Z kolei na ostatniej pozycji podium uplasowała się Dwójka, której udział zmalał o 10,36 proc. do 9,17 proc. Natomiast czwartą lokatę zajęła Jedynka (9,15 proc.; - 12,36 proc.).

- Czas spędzony przed odbiornikami telewizyjnymi w grupie wszystkich widzów w wieku 16-49 lat praktycznie się nie zmienił w stosunku do zeszłego roku. Udział oglądalności czterech dużych stacji w listopadzie 2013 wynosi 46 proc. i jest niższy o 13 proc. niż w roku ubiegłym. Natomiast w stosunku do 15-proc.  spadku w skali roku (styczeń - październik 2013 versus styczeń - październik 2012) listopad prezentuje się lepiej- spadek jest niższy niż średnia roczna - mówi nam Świderski.

Piąte miejsce należało do TV Puls, która zanotowała wzrost o 5,92 proc. względem listopada 2012 roku. Jej udział wyniósł w zeszłym miesiącu 3,76 proc. W pierwszej dziesiątce kanałów po raz pierwszy znalazła się też siostrzana telewizja Puls 2 notująca wzrost aż o 297,22 proc. Jej wynik to 1,43 proc.

Zobacz tabelę


Wśród widzów w wieku 16-49 lat zamieszkałych w miastach pozycja lidera również należała do kanału TVN, którego średni udział wyniósł tutaj 15,91 proc., po spadku o 12,20 proc. Drugie miejsce przypadło Polsatowi (12,18 proc. udziału; w dół o 14,16 proc.). Kolejne pozycje zajęły: TVP2 (8,31 proc.; - 6 proc.) i TVP1 (8,24 proc.; - 11,59 proc.).

Zobacz tabelę


W listopadzie 2013 roku największą widownię zgromadził nadawany w TVP2 serial „M jak miłość”, którego odcinek wyemitowany 4 listopada br. obejrzało 7,13 mln widzów. Drugie miejsce zajął “Teleexpress” z widownią na poziomie 5,93 mln osób, a na trzeciej pozycji znalazł się Konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich (5,88 mln widzów).

W zestawieniu dwudziestu najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo jedenaście miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów TVN oraz TVP2, a tylko jedno miejsce zajął Polsat.

Zobacz tabelę

 

 

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas