Prezes UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez Empik kontroli nad spółką Platon. Według Urzędu, transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. Termin zakończenia postępowania antymonopolowego wydłużono o cztery miesiące.
Empik złożył do UOKiK wniosek o przejęcie hurtowni książek Platon w grudniu 2016 roku. W wyniku przeprowadzonego postępowania, prezes Urzędu Marek Niechciał wyraził zgodę na fuzję. Strony mają dwa lata na przeprowadzenie transakcji od dnia wydania decyzji.
- Przedstawione we wniosku informacje i dane dotyczące wielkości rynków właściwych, udziałów uczestników koncentracji i ich konkurentów, opierały się jedynie na szacunkach zgłaszającego. Prezes urzędu uznał za konieczne zweryfikowanie ich, ponieważ brak wiarygodnych i publicznie dostępnych informacji uniemożliwiał prawidłową ocenę koncentracji. W sprawie zostało przeprowadzone badanie rynku, a termin zakończenia postępowania antymonopolowego został wydłużony o 4 miesiące - czytamy w komunikacie wydanym przez UOKiK.
Według Urzędu, fuzja nie zagrozi rynkowej konkurencji. Transakcja będzie podlegać kontroli urzędu antymonopolowego.
- Analiza zgromadzonego materiału dowodowego w sprawie wykazała, że w wyniku tej koncentracji nie dojdzie jednak do istotnego ograniczenia konkurencji. Łączne udziały uczestników koncentracji w rynkach na które koncentracja wywiera wpływ nie są na tyle wysokie żeby zagroziły konkurencji. Empik nadal będzie musiał konkurować z innymi przedsiębiorcami. Dlatego UOKiK wydał zgodę na przeprowadzenie transakcji. Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Platon działa na rynku od połowy lat 90. Prowadzi hurtownie oraz zajmuje się dystrybucją książek.
Empik w marcu tego roku uruchomił w marcu tego roku nową wersję sklepu internetowego, zapowiedział również inwestycje w obszarze integracji sprzedaży internetowej z tradycyjną. Sieć uruchomiła w zeszłym roku także własny program lojalnościowy „Mój Empik”, z którego korzysta ponad milion klientów.