Zdecydowanie najpopularniejszą i najbardziej angażującą platformą społecznościową w Polsce jest Facebook. Na Facebooka, Fotka.com i NK.pl internauci spędzają zdecydowanie więcej czasu niż na Instagramie, Twitterze, Wykopie i Ask.fm. Wśród aplikacji mobilnych wyraźnie lideruje Messenger, natomiast WhatsApp wyprzedza Snapchata i Instagram.
W sierpniu Facebooka odwiedziło w Polsce 21,59 mln realnych użytkowników (czyli 81,63 proc. wszystkich internautów), którzy wykonali 4,82 mld odsłon, a każdy z nich korzystał z platformy przez siedem godzin i 16:39 minuty - wynika z badania Gemius/PBI opracowanego przez Wirtualnemedia.pl. Obejmuje to odwiedzalność desktopowej i mobilnej wersji portalu oraz jego aplikacji mobilnej.
Facebook jest zdecydowanym liderem wśród platform społecznościowych w każdej z tych statystyk. Messenger (należący do Facebooka) miał prawie dwa razy mniej użytkowników. Jeśli chodzi o odsłony, to wśród pozostałych platform tylko Fotka.com nieznacznie przekroczyła poziom 200 mln odsłon (201 mln - przy 479,9 tys. użytkowników), a Instagram i NK.pl - poziom 200 mln (pierwsza platforma miała 111,6 mln odsłon przy 4,81 mln użytkowników, a druga - 101,73 mln odsłon przy 1,54 mln użytkowników).
Na Fotka.com odwiedzający wykonał przeciętnie 419 odsłon, na Facebooku - 223, a na GG.pl - 142.
Badania
|
Facebook w Polsce ma większy zasięg proc. niż globalnie, WhatsApp, Instagram i Snapchat wyprzedziły Twittera i Netflixa
|
Z kolei pod względem średniego czasu spędzanego przez użytkownika kolejne miejsca za Facebookiem zajęły Fotka.com (cztery godziny i 14:12 minuty), NK.pl (dwie godziny i 52:08 minuty) oraz GG.pl (dwie godziny i 4:23 minuty).
Natomiast z Google+ przeciętny odwiedzający korzystał tylko przez 10:01 minuty, z Twittera - przez 11:27 minuty, a z Pinterestu - przez 11:40 minuty.
W zestawieniu są cztery polskie platformy (Wykop, NK.pl, GG i Fotka) oraz dziewięć globalnych. Zdecydowaliśmy się nie uwzględniać w rankingu serwisów służących wymianie wideo (YouTube) i informacji o działalności zawodowej (Goldenline, LinkedIn)
Zobacz tabelęNa samych komputerach Facebook miał 17,32 mln użytkowników, 1,88 mld odsłon oraz pięć godzin i 56:15 minuty przeciętnego czasu korzystania przez użytkowników. W liczbie użytkowników i odsłon zanotował wielokrotnie lepsze wyniki niż konkurenci, a znacznie mniejszą przewagę ma pod względem przeciętnego czasu korzystania. Na NK.pl odwiedzający spędził średnio cztery godziny i 14:44 minuty, a na Fotka.com - trzy godziny i 56:01 minuty.
Z kolei Google+ przy 1,22 mln użytkowników miało 5,67 mln odsłon i 10:24 minuty średniego czasu korzystania, a Ask.fm - 286,8 tys. użytkowników, 1,49 mln odsłon i 13:57 minuty średniego czasu korzystania.
Internet
|
36 proc. polskich internautów obserwuje marki w social media, chcą rad i treści rozrywkowych, połowa blokuje reklamy
|
W zestawieniu nie ma Messengera, WhatsAppa i Snapchata, które funkcjonują tylko jako aplikacje mobilne.
Zobacz tabelęNa smartfonach i tabletach Facebooka odwiedziło 13,25 mln realnych użytkowników, którzy wykonali 2,94 mld odsłon i spędzili średnio po cztery godziny i 5:51 minuty. Natomiast Messenger miał 10,9 mln odwiedzających.
Z kolei WhatsApp z 3,44 mln użytkowników wyprzedził pod tym względem Instagrama (2,12 mln użytkowników), Twittera (1,9 mln), Wykop (1,57 mln) i Snapchata (1,49 mln).
Na Ask.fm przeciętny odwiedzający spędził cztery godziny i 35:54 minuty, a na Fotka.com - cztery godziny i 4:39 minuty.
Twitter miał nieco więcej użytkowników niż Wykop, ale trzy razy odsłon mniej (7,24 mln wobec 21,71 mln). Na pierwszym serwisie przeciętny użytkownik spędził tylko minutę i 18 sekund, a na Pintereście - zaledwie 59 sekund.
Internet
|
Polscy internauci częściej oglądają wideo niż czytają blogi i korzystają z social media, Dropbox popularniejszy od Ubera i Twittera
|
W sierpniu ub.r. badanie Gemius/PBI nie obejmowało jeszcze aplikacji, dlatego w poniższym rankingu nie ma Messengera, WhatsAppa, Snapchata i aplikacji GG.
Facebook przy spadku zasięgu w skali roku o 2,15 proc. zanotował wzrost liczby odsłon o 59,84 mln odsłon (czyli 1,26 proc.) i spadku przeciętnego czasu korzystania przez użytkownika o niecałe 20 minuty (to 4,3 proc. w dół).
Duży wzrost zasięgu - o 21,4 proc. - osiągnął Wykop, przy czym liczba jego odsłon zmalała minimalnie, a średni czas korzystania przez odwiedzającego - o 13:49 minuty (czyli 29,9 proc.). Pinterest zyskał 6,8 proc. zasięgu, ale stracił 1,62 mln odsłon (10,3 proc. w dół). Natomiast Instagram zanotował wzrost zasięgu o 2,42 proc., liczby odsłon - o 37,98 mln (czyli 51,5 proc.) i 9:03 minuty przeciętnego czasu korzystania (58,8 proc.).
Platformy z drugiej części rankingu zanotowały duże straty zasięgów. NK.pl straciła 31 proc., Google+ - 27,2 proc., Fotka.com - 28,5 proc., Ask.fm - 60,7 proc., a GG.pl - 53,6 proc. Spośród nich tylko Ask.fm osiągnęło znaczące wzrosty liczby odsłon (o 1,16 mln, czyli 8,2 proc.) i średniego czasu korzystania (o 22:40 minuty, czyli 67,1 proc.), a na Fotka.com i GG.pl wydłużył się przeciętny czas korzystania.
Natomiast NK.pl straciła 75,63 mln odsłon (42,6 proc. w dół), Fotka.com - 59,56 mln (22,9 proc.), a GG.pl - 24,92 mln (35,4 proc.).