Internet2018-04-04
5

Facebook zbierał filmy wideo użytkowników zamiast je usuwać, serwis tłumaczy się błędem technicznym

Facebook wśród informacji o użytkownikach przechowywał także nagrane przez nich filmy, które nie zostały opublikowane i powinny zostać usunięte. O odkryciu poinformowali oburzeni internauci, a serwis przeprasza tłumacząc się usterką techniczną i zapewnia o trwałym skasowaniu archiwizowanych wcześniej treści.

Nie cichnie kryzys zaufania, w jakim znalazł się Facebook po ujawnieniu w marcu br., że serwis przekazał firmie Cambridge Analytica informacje o 50 mln użytkowników, które zostały wykorzystane do celów politycznych. Wkrótce po tym padły oskarżenia o gromadzenie bez wiedzy internautów danych o ich rozmowach telefonicznych i SMS-ach, teraz zaś pojawiły się doniesienia o podejrzanych praktykach Facebooka związanych z treściami wideo.

„New York Magazine” poinformował na podstawie doniesień od użytkowników Faceboka, że serwis pośród innych danych archiwizował także filmy nagrane przez internautów, które jednak nigdy nie zostały opublikowane na ich kontach.

Facebook próbując poprawić opinię o swojej polityce dotyczącej zbierania danych udostępnił użytkownikom narzędzie pozwalające im na ściągnięcie i przejrzenie pełnego archiwum informacji o nich zgromadzonych przez platformę. Niektórzy internauci ze zdziwieniem odkryli, że znajdują się tam także zarejestrowane, ale nigdy nie opublikowane nagrania wideo. Użytkownicy byli przekonani, że tego rodzaju filmy po ich skasowaniu na koncie zostały trwale usunięte. Tymczasem trafiły one do archiwum, a Facebook miał do nich pełny wgląd i mógł je udostępniać na zewnątrz.

Po ujawnieniu kolejnej wpadki dotyczącej prywatności Facebook wydał komunikat, w którym tłumaczy się błędem technicznym nie związanym w jakikolwiek sposób z polityką serwisu dotyczącą gromadzenia danych. Firma zapewnia, że niepublikowane nagrania wideo są obecnie usuwane, a usterka nie powtórzy się w przyszłości.

Pod koniec marca br. Facebook chcąc ratować swą reputację uprościł ustawienia prywatności i przeglądanie informacji wysyłanych serwisowi, zapowiedział też zakończenie współpracy z zewnętrznymi brokerami danych. To jednak nie uchroniło serwisu przed spadkiem zaufania ze strony użytkowników. Z najnowszego sondażu Reutersa i firmy Ipsos wynika, że Facebookowi ufa 41 proc. Amerykanów, podczas gdy Amazonowi - 66 proc.

W ub.r. Facebook odnotował 40,65 mld dol. przychodu, o 47 proc. więcej niż w roku 2016 (27,64 mld dol.). Zysk netto wzrósł z 10,22 do 15,93 mld dol. (+56 proc.).

Autor:ps

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas