Facebook zapowiedział zmianę funkcjonowania news feedu na kontach użytkowników. Jednym ze znaczących elementów ma być czas spędzany przy zewnętrznych treściach anonsowanych w Aktualnościach. - Trudniej będzie wodzić użytkowników za nos uciekając się do click-bajtu, jeśli sam materiał rozczarowuje - ocenia dla serwisu Wirtualnemedia.pl Michał Brański, wiceprezes ds. strategii Grupy Wirtualna Polska.
O nowych kryteriach związanych z doborem treści w news feedach użytkowników Facebook poinformował na swoim blogu.
Moshe Blank, inżynier oprogramowania Facebooka przypomniał, że już wcześniej algorytm serwisu zaczął uwzględniać czas, jaki użytkownik spędzał przy czytaniu konkretnych treści w swoim news feedzie lub oglądaniu zamieszczanych tam materiałów wideo. W zależności od tego otrzymywał taki przekaz, jaki najbardziej odpowiadał jego preferencjom.
Teraz Facebook zapowiedział, że w doborze treści będzie istotny także inny element - czas spędzony przez użytkownika w zewnętrznych serwisach, do których doprowadzi go sugestia zamieszczona na Facebooku.
Blank podkreśla, że pomiar czasu poświęconego przez internautę nie będzie uwzględniał tego jak długo ładuje się konkretna strona - istotny będą minuty i sekundy spędzony przy wybranym materiale już po jego pełnym załadowaniu. Pod uwagę będą brane zarówno treści otwierane na stronie konkretnego wydawcy, jak i na platformie Instant Articles, jeśli zostaną tam zamieszczone.
Facebook przewiduje, że planowane zmiany (zostaną w pełni wprowadzone w nadchodzących tygodniach) z jednej strony pozwolą na dobranie do każdego użytkownika najbardziej interesujących dla niego treści, z drugiej zaś jednak nie spowodują rewolucji w wyglądzie news feedu poszczególnych użytkowników.
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Michał Brański, wiceprezes ds. strategii Grupy Wirtualna Polska docenia zmianę zapowiedzianą przez Facebook, nie ukrywa jednak zdziwienia, że została ona wprowadzona przez serwis tak późno.
- Z zaskoczeniem przyjmuję, że Facebook dopiero w 2016 roku zaprzęga do pracy nad poprawieniem jakości news feedu parametr czasu spędzonego w treściach, do których odsyła użytkownika - podkreśla Michal Brański. - Wydaje się to zagadnieniem, z którym Google uporał się dawno temu, a i w Wirtualnej Polsce wiele miesięcy temu podjęliśmy decyzję o uwzględnianiu tego parametru w naszych mechanizmach personalizacji, tym samym premiując treści, które są efektem wytężonych wysiłków redaktorów, często ekskluzywne opracowania tematu. Oczywiście dostosowując algorytmy do charakteru konkretnego serwisu (tzw. long-formy vs. zwięzłość, szybkość) i adresując fakt, że internauci w różnych grupach wiekowych i różnych segmentach oczekują innego miksu treści. Przy czym wszyscy mamy w głowach, że celem optymalizacji nie są pojedyncze sesje, lecz generalna satysfakcja, przyzwyczajenia, lojalizacja i powracalność. Co oznacza zmiana algorytmów FB dla wydawców i zdrowia ekosystemu? Trudniej będzie wodzić użytkowników za nos, uciekając się do click-baitu, jeśli sam materiał rozczarowuje - podsumowuje Michał Brański.
W Polsce Facebooka odwiedza każdego dnia średnio ponad 7 mln internautów (według badań gemiusAudience – zobacz wszystkie wyniki).