Internet2014-12-05
7

Fakt.pl i TVN24.pl dogoniły o2.pl. Na czele Onet i WP, Gazeta.pl przed i pod Interią (TOP 10 portali)

Po wzrostach w ostatnim roku Fakt.pl i TVN24.pl zaczęły rywalizować z o2.pl o pozycję piątego najpopularniejszego portalu ogólnotematycznego, przy czym nadal notują zdecydowanie mniej odsłon i krótszy czas spędzany przez internautów. Czołową czwórkę niezmiennie tworzą Onet.pl, WP.pl, Gazeta.pl i Interia.pl.

Cztery zdecydowanie najpopularniejsze polskie portale ogólnotematyczne to bez zmian Onet.pl, WP.pl, Gazeta.pl i Interia.pl. Każdy z nich miesięcznie odwiedza od jednej trzeciej do dwóch trzecich wszystkich polskich internautów.

We wrześniu br. Onet.pl (Grupa Onet - RASP) miał 13,82 mln użytkowników, którzy wykonali 3,2 mld odsłon, a każdy spędził na portalu średnio 5 godzin i 16:37 minuty, natomiast WP.pl (Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 11,79 mln użytkowników, 2,77 mld odsłon oraz 5 godzin i 51:25 minuty na przeciętnego odwiedzającego.

O dominacji tej dwójki może świadczyć fakt, że pozostałych osiem portali z zestawienia w sumie wygenerowało 2,17 mld odsłon. Pod względem średniego czasu korzystania przez internautów zbliżony wynik osiągnęło jedynie o2.pl - 5 godzin i 19:14 minuty. Po ponad 3 godziny zanotowały Interia.pl i TVN24.pl, prawie godzinę - Gazeta.pl, a na pozostałych portalach ten wskaźnik nie przekroczył 20 minut.

Interia.pl mimo że miała o 2,28 mln użytkowników mniej niż Gazeta.pl zanotowała o 235,7 mln odsłon więcej i 3,5 razy dłuższy czas korzystania przez przeciętnego odwiedzającego.

Na czwarte miejsce wskoczył Fakt.pl (Grupa Onet - RASP), wyprzedzając o2.pl (Grupa Wirtualna Polska) - ale tylko pod względem liczby użytkowników, podczas gdy zanotował prawie pięć razy mniej odsłon i kilkunastokrotnie krótszy czas przypadający na średniego użytkownika niż o2.pl.

Nieco ponad 3 mln użytkowników oprócz o2.pl zanotowały TVN24.pl i SE.pl, a ok. 2,5 mln - Wyborcza.pl (Grupa Gazeta.pl) i TVP.pl.

W czołowej dziesiątce oprócz tradycyjnej piątki głównych portali znalazły się trzy portale gazet i dwa stacji telewizyjnych. Każda z tych grup witryn ma nieco inny charakter i unikalne usługi. Onet, WP, Gazeta.pl, Interia i o2.pl mają własne systemy poczty mailowej, z których korzysta mniej więcej co drugi-trzeci użytkownik tych portali, generując sporą część odsłon i poprawiając wskaźnik średniego czasu przebywania na stronie. Ostatni raz statystyki serwisów poczty mailowej analizowaliśmy wiosną br. (przeczytaj ten tekst).

- Posiadanie poczty mailowej faktycznie wpływa pozytywnie zarówno na liczbę generowanych przez użytkowników odsłon, zwłaszcza po wprowadzeniu odsłon częściowych do badania Megapanel PBI/Gemius, jak również na średni czas, jaki spędzają na danej stronie. Serwisy gazet i stacji telewizyjnych nie oferują takiej usługi swoim użytkownikom, więc na pewno jest to jedna ze składowych w różnicach na poziomie wymienionych wskaźników - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Michał Włodarczyk, head of publishers & ad networks team w firmie badawczej Gemius.

Za to portale gazet publikują dużo autorskich artykułów informacyjnych i publicystycznych, które później przytaczają inne media (także konkurencyjne portale). Przypomnijmy, że na Wyborcza.pl, tak samo jak innych stronach związanych z „Gazetą Wyborczą”, od lutego br. działa paywall pozwalający przeczytać nieodpłatnie tylko 10 dłuższych artykułów w ciągu miesiąca (do końca września z płatnej oferty skorzystało 21,2 tys. użytkowników - więcej na ten temat).

Z kolei portale nadawców telewizyjnych zamieszczają wiele materiałów wideo z anten tych kanałów, m.in. całe programy (a w przypadku TVP.pl także seriale i filmy, najczęściej dostępne odpłatnie). Inne portale też publikują krótkie materiały, także pozyskiwane od zewnętrznych dostawców (np. Grupa TVN sprzedaje je poprzez Agencję TVN), nieraz w osobnych serwisach wideo.

- Posiadanie poczty mailowej to nie jedyny czynnik, który powoduje, że serwis o2.pl odnotowuje większą liczbę odsłon czy też użytkownicy korzystają z niego dłużej niż w przypadku TVN24.pl czy Fakt.pl. Należy również zwrócić uwagę na różnorodność oferowanych treści i tematyk dostępnych na tym portalu. o2.pl stawia na różnorodność treści, podczas gdy TVN24.pl oraz Fakt.pl większy nacisk kładą na treści sprofilowane pod odbiorców zainteresowanych głównie informacjami i publicystyką - uważa Michał Włodarczyk.

W zestawieniu uwzględniliśmy tylko portale horyzontalne, pomijając serwisy tematyczne, z których te najpopularniejsze mają podobne zasięgi jak witryny z drugiej piątki rankingu. Chodzi np. o Filmweb.pl (4,09 mln użytkowników i 203,8 mln odsłon we wrześniu), BizTok.pl (3,22 mln użytkowników i 50,6 mln odsłon), Money.pl (2,79 mln użytkowników i 34,2 mln odsłon), TVN.pl (3,05 mln użytkowników i 38,4 mln odsłon), a także czołowe serwisy plotkarskie (zobacz ich zestawienie).

Zobacz tabelę


Cztery czołowe portale zanotowały w skali roku niewielkie, mniej niż 5-procentowe zmiany liczby użytkowników. Onet.pl zyskał ich 573,9 tys. (to 4,3 proc. w górę), a WP.pl - 149,5 tys. (1,3 proc. w górę), natomiast Gazeta.pl straciła 367,7 tys., a Interia.pl - 97,1 tys. (to 3,8 i 1,3 proc. w dół).

Onet i WP osiągnęły duże wzrosty liczby odsłon - odpowiednio o 708,5 mln i 977,1 mln (czyli o 28,4 i 54,5 proc.), co wynika przede wszystkim z przejścia przez te portale  w połowie br. na nową definicję odsłony w Megapanelu (przeczytaj więcej na ten temat). Jeszcze większy wzrost liczby odsłon zanotowało dzięki temu o2.pl.

Rywalizację o2.pl, Fakt.pl i TVN24.pl o piąte miejsce analizujemy szczegółowo na drugiej podstronie. Dane rok do roku pokazują, że Fakt.pl zyskał aż 1,37 mln użytkowników (to 49,7 proc. w górę), a także 73,4 mln odsłon i 6 minut na średniego odwiedzającego (to wzrosty o 129 i 45,4 proc.), wyprzedając o2.pl, które mimo wielokrotnego wzrostu liczby odsłon i czasu korzystania przez przeciętnego użytkownika zanotowało spadek liczby użytkowników o 683,5 tys. (czyli o 16,9 proc.). Natomiast TVN24.pl mając niewiele więcej odwiedzających niż rok wcześniej, zanotował wzrosty o 24,1 mln odsłon i 33:59 minuty na każdego z nich (czyli o 25,7 i 21,5 proc.).

Z trzech pozostałych portali najwięcej użytkowników w skali roku zyskała Wyborcza.pl - 348,8 tys., a SE.pl jako jedyny zanotował też wzrost liczby odsłon (o 7,7 mln, czyli 27,3 proc.) i średniego czasu przypadającego na użytkownika (o 16 sekund).

Zobacz tabelę

Na drugiej podstronie analizujemy rywalizację o2.pl, Fakt.pl i TVN.pl o piąte miejsce wśród portali ogólnotematycznych

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas