Reklama 2015-05-28
9

Fochy dzieci w reklamach sosów Winiary to promowanie niewłaściwych zachowań wobec rodziców (wideo)

Spoty marki Winiary (Nestle Polska) pod hasłem „Bez sosu nie jem” promują niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, w agresywny, lekceważący sposób odnoszących się do rodziców, dlatego naruszają branżowy kodeks etyczny - orzekła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja zajęła stanowisko w sprawie internetowej kampanii reklamowej sosów Winiary prowadzonej pod hasłem „Bez sosu nie jem”. Jest to cykl spotów z krótkimi scenami z udziałem dzieci. Emitowano je na YouTubie w styczniu i lutym br. przy materiałach oglądanych przez dzieci, a obecnie nadal są dostępne na kanale marki.

Zdaniem autora skargi reklamy nakłaniają dzieci do niezdrowego jedzenia i nadużywania kalorycznego sosu oraz promują zachowania, które w domu mogą wywołać spięcia z rodzicami, np. „sucha kasza, suchy groch nie ma sosu będzie foch”, „jeszcze raz dostanę jedzenie bez sosu to wyjdę z siebie”. - Reklama pokazuje dzieciom instrukcje nakłaniania osób dorosłych do zakupu sosu. Instrukcje to szantaż nieprzyjmowania pokarmów bez sosu („bez sosu nie jem”) oraz brak wyśmiewanie posiłków bez sosu („zrobiła obiad bez sosu - żartujesz”) - napisano w skardze.

Nestle Polska wyjaśniło, że wszystkie te spoty mają lekką, zabawną i humorystyczną formę, wzmocnioną przez konwencję zbliżoną do komiksu i nie są skierowane do dzieci jako grupy docelowej produktów Winiary. Udział dzieci w reklamie miał za zadnie wzbudzić uśmiech na twarzy dorosłych odbiorców. Forma kampanii została wybrana także na podstawie wyników przeprowadzonych przez firmę badań konsumenckich, z których wynika, że dzieci, ale także w mniejszym stopniu dorośli, chętnie jedzą posiłki z sosami, które przez to stają się bardziej wilgotne i łatwiejsze do przełknięcia. Ponadto zastosowany został pomysł zareklamowania sosów do gotowania jako atrakcyjnego urozmaicenia obiadowego posiłku i jego uwieńczenie. Hasło przewodnie „Bez sosu nie jem”, podobnie jak inne wypowiedzi zawarte w filmikach, także te przytoczone w skardze, jak np. „sucha kasza, suchy groch, nie ma sosu będzie foch”, bądź inne np. „kto zjada ostatki ten piękny i gładki, a kto zjada z sosem, ten nie kręci nosem", miały za zadanie zareklamować sos w dosadnej lub niesztampowej formie słownej.

Nestle Polska nie zgodziło się z tym, jakoby reklama zagrażała rozwojowi zdrowotnemu i moralnemu dzieci i promowała niezdrowe pożywienie - jest bowiem skierowana do dorosłych będących rodzicami dzieci, a nie dzieci bezpośrednio. Emisję reklam zaplanowano z kolei tak, by nie docierały do dzieci.

>>> Oglądaj najciekawsze spoty reklamowe na tv.wirtualnemedia.pl

- Forma reklam objętych skargą i zawarte w nich wypowiedzi korzystają z przesady i przerysowania dozwolonych w reklamie z uwagi na jej krótką formę oraz funkcję. Jednocześnie reklamy te nie nadużywają zaufania odbiorcy, konsekwentnie używając pogodnej konwencji, która jest bardzo wyraźnie dostrzegalna. Jak wielokrotnie podnoszono w sprawach przed Radą Reklamy, a także w samych uchwałach tejże, reklama nie powinna w każdym przypadku być odbierana dosłownie i z pełną powagą, a humor, przerysowanie i zabawa konwencją są w reklamie w pełni dozwolone, tak długo, jak długo reklama nie nadużywa zaufania odbiorcy. Na metaforyczny i humorystyczny charakter przekazu serii reklam wskazują także następujące cytaty wypowiadane w dialogach dzieci: „podobno na Wigilię ziemniaki mówią ludzkim głosem. Taaak? I co mówią? ", „Wiesz dlaczego nie chcę być kosmonautą? Dlaczego? Bo kosmonauci jedzą jedzenie w pastylkach, a ja bez sosu nie jem!” - tłumaczyli przedstawiciele Nestle Polska.

Firma nie zgodziła się też z zarzutem, że jeden ze spot zawiera instrukcję nakłaniania osób dorosłych do zakupu reklamowanych produktów. Według niej spoty jedynie w obrazowej formie pokazują preferencje dzieci co do chętnego spożywania posiłków z sosami. Ponadto, we wszystkich reklamach z tej serii fabuła z udziałem dzieci oraz ich wypowiedzi są oderwane od produktu o konkretnej nazwie, a dotyczą sosów w ogólności. Jedynie w tle filmików widoczne jest opakowanie jednego z sosów marki Winiary lub logotyp marki.

Komisja Etyki Reklamy mimo tych wyjaśnień stwierdziła, że spoty promują niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, które w agresywny, lekceważący sposób odnoszą się do rodziców/opiekunów, czym wywierają presję na rodzicach/opiekunach w kwestiach nawyków żywieniowych. Tym samym reklamy, bazując na negatywnych emocjach, promują nieodpowiednie relacje między dziećmi i ich rodzicami czy innymi opiekunami.

Autor: bg

Więcej informacji: Winiary, Komisja Etyki Reklamy

KOMENTARZE (9) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas