Internet2015-01-20
15

Gazeta.pl bez 2 mln użytkowników traci względem Interii, Fakt.pl i TVN24.pl przed o2.pl (TOP 10 portali)

Po stracie w ciągu kilku miesięcy ponad 2 mln użytkowników Gazeta.pl ma już niewielką przewagę nad Interią, która notuje dwa razy więcej odsłon i ponad trzykrotnie dłuższy czas korzystania przez internautów. Fakt.pl i TVN24.pl mają więcej użytkowników od tracącego na odwiedzalności o2.pl. Zdecydowanymi liderami są Onet.pl i WP.pl.

W listopadzie ub.r. Onet.pl (należący do Grupy Onet - RASP) odwiedziło 13,67 mln internautów (real users), którzy wykonali 2,69 mld odsłon krajowych, a każdy korzystał z serwisu średnio przez 4 godziny i 56:08 minuty. Z kolei WP.pl (Grupa Wirtualna Polska) zanotowała 11,31 mln użytkowników, 2,49 mld odsłon krajowych oraz średnio 5 godzin i 18:45 minuty - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Onet i WP.pl są zdecydowanymi liderami wśród portali ogólnotematycznych (rozumianych jako osobne domeny internetowe), a największą przewagę nad konkurencją mają pod względem liczby odsłon. Dość powiedzieć, że pozostałych osiem serwisów z czołowej dziesiątki w sumie zanotowało 2 mld odsłon krajowych, czyli mniej od każdego z liderów. Natomiast tylko o2.pl (Grupa Wirtualna Polska) osiągnęło dłuższy czas przypadający na przeciętnego użytkownika (5 godzin i 29:42 minuty), a po ok. trzech godzin - Interia.pl i TVN24.pl.

W zestawieniu uwzględniliśmy tylko portale pozycjonowane jako horyzontalne, dotyczące większości dziedzin, natomiast pominęliśmy serwisy tematyczne, skupione na jednej lub kilku dziedzinach, np. rozrywce i show biznesie (na czele z Pudelek.pl, Plejada.pl i Nocoty.pl), gospodarce (m.in. Biztok.pl i Money.pl), rozrywce (np. Filmweb.pl) oraz stylowi życia (np. Polki.pl).

Warto też zaznaczyć, że czterej najwięksi wydawcy portali oprócz nich mają wiele serwisów tematycznych działających w innych domenach (Grupa WP - m.in. Pudelek.pl, Kafeteria.pl i Biztok.pl, Grupa Onet - m.in. VoD.pl, Zumi.pl, Grupa Gazeta.pl - np. Sport.pl, Plotek.pl i Deser.pl, Grupa Interia.pl - m.in. Smaker.pl, Styl.pl, Pomponik.pl i Poboczem.pl). Treści z tych serwisów są promowane na stronach głównych portali horyzontalnych, jednak ruch z nich nie jest doliczany do wyników portali jako domen.

Trzecie miejsce zajmuje Gazeta.pl, jednak tylko pod względem liczby użytkowników - w listopadzie miała ich o 582 tys. więcej niż Interia.pl, która za to zanotowała prawie dwa razy więcej odsłon krajowych (711,1 mln wobec 365,7 mln) oraz 3,5 razy dłuższy średni czas korzystania przez internautów (3 godziny i 33:31 minuty wobec 57:40 minuty).

Podobną przewagę nad o2.pl mają Fakt.pl (Grupa Onet - RASP) i TVN24.pl - pierwszy zanotował o 902, tys., a drugi o 121,6 tys. użytkowników więcej. Jednak o2.pl z 609,7 mln odsłon wyprzedza tych dwóch konkurentów o 5-6 razy, notując też wielokrotnie dłuższy czas przypadający na przeciętnego odwiedzającego.

Warto zaznaczyć, że na o2.pl zdecydowaną większość odsłon generuje poczta mailowa (we wrześniu ub.r. było to 85 proc. - zobacz szczegóły), podczas gdy Fakt.pl i TVN24.pl nie oferują takiej usługi.

Trzy ostatnie miejsca zajęły serwisy zdecydowanie najmniej popularne w tym zestawieniu - SE.pl, Wyborcza.pl (Grupa Gazeta.pl) i TVP.pl. Każdy z nich zanotował w listopadzie poniżej 3 mln użytkowników, 28-34 mln odsłon krajowych i od 7 do 16 minut spędzone przez przeciętnego odwiedzającego.

Zobacz tabelę


W skali roku Onet.pl zyskał w listopadzie 65 tys. użytkowników i 393,6 tys. odsłon krajowych (to wzrosty o 0,5 i 17,2 proc.), a także 6:54 minuty (2,4 proc. w górę) spędzane przez przeciętnego odwiedzającego.

WP.pl przy 612,5 tys. użytkowników mniej niż przed rokiem (5,1 proc. w dół) zanotowała aż o 887,5 mln odsłon krajowych więcej (55,4 w górę) i o 5:02 minuty dłuższy średni czas korzystania przez użytkownika (1,6 proc. w górę).

W przypadku WP.pl i o2.pl tak duże wzrosty liczby odsłon wynikają przede wszystkim z przejścia w połowie ub.r. przez Grupę Wirtualna Polska na nową definicję odsłony w Megapanelu (więcej na ten temat).

Z kolei Gazeta.pl straciła w skali roku aż 2,41 mln użytkowników (to spadek o 23,4 proc.) i 64,3 mln odsłon krajowych (14,9 proc. w dół), a czas spędzany w serwisie przez przeciętnego odwiedzającego zmalał o 1:29 minuty (czyli o 2,5 proc.).

Ten spadek nastąpił przede wszystkim w ciągu dwóch-trzech miesięcy i wynika głównie z zakończenia współpracy Gazeta.pl z należącym do Microsoftu serwisem MSN (więcej na ten temat). Do końca września działał on wspólnie z witryną dziennika „Metro” pod adresem MetroMSN.gazeta.pl.

We wrześniu ten serwis odwiedziło 1,57 mln internautów, 61,1 mln odsłon krajowych i średnio 64:41 minut przypadających na każdego odwiedzającego, co w większości zapewniła strona główna. W październiku MSN, już pod osobnym adresem msn.com, zanotował 1,44 mln użytkowników, a w listopadzie - 1,75 mln.

Zobacz tabelę


Interia.pl przy 154 tys. użytkowników mniej niż rok wcześniej (spadek o 2,1 proc.) zanotowała o 79.9 mln odsłon krajowych i 2:03 minuty na średniego użytkownika więcej (to 12,7 i 1 proc. w górę).

Bardzo dużo zyskał Fakt.pl - miał o 1,45 mln odwiedzających i 67 mln odsłon krajowych więcej niż przed rokiem (to wzrosty o 50 i 130 proc.), a średni czas spędzany przez użytkownika wydłużył się o 7:57 minuty (czyli o 65,7 proc.). Wynika to m.in. z pojawienia się treści z serwisu na stronie głównej Onet.pl, podobny wzrost zanotował dzięki temu serwis innego tytułu prasowego RASP - „Newsweeka” (zobacz szczegóły).

Z kolei TVN24.pl miał o 179,7 tys. użytkowników i 23,5 mln odsłon krajowych więcej niż rok wcześniej (to 5,3 i 30,4 proc. w górę), a czas średni korzystania przez odwiedzającego wzrósł o 33:55 minut (czyli o 24,3 proc.).

Za to o2.pl straciło w skali roku 687,7 tys. użytkowników (16,7 proc. w dół), przez co spadło z piątego na siódme miejsce. Jednocześnie wielokrotnie wzrosła liczba odsłon i średni czas korzystania z portalu, co wynika głównie z kwestii technicznych (m.in. nowej definicji odsłony).

Trzy pozostałe serwisy zanotowały wzrosty liczby użytkowników (największy TVP.pl - o 391,4 tys., czyli 17,4 proc.). Przy czym Wyborcza.pl straciła w skali roku 3,22 mln odsłon krajowych i 3:18 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (to spadki o 10,2 i 17,2 proc.), co może wynikać z wprowadzonego w lutym br. w serwisie (tak samo jak na innych stronach internetowych „Gazety Wyborczej”) płatnego systemu dostępu do treści, z którego na koniec września korzystało 21,2 tys. użytkowników (więcej na ten temat).

Zobacz tabelę

Na drugiej podstronie analizujemy wyniki czołowych portali w ciągu roku

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(15)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas