Internet2021-03-22
17

„Gazeta Wyborcza” ma już prawie 260 tys. subskrybentów cyfrowych

Na koniec ub.r. z subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 259,6 tys. użytkowników, o 41,7 tys. więcej niż rok wcześniej, a z oferty podcastowej TOK FM - 25,9 tys. Przychody „GW” ze sprzedaży wzrosły o 0,4 proc., a z reklam zmalały o 27,8 proc.

Agora nie ujawnia, ile wynoszą wpływy z subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej”. W sprawozdaniu za ub.r. zaznaczyła jedynie, że znacząco wzrosły.

Oferta płatnego, subskrypcyjnego dostępu do serwisów internetowych „GW” została wprowadzona na początku 2014 roku. Po roku korzystało z niej 54,9 tys. użytkowników, w 2017 roku liczba subskrybentów przekroczyła 100 tys., a w 2019 roku - 200 tys. W ub.r. zwiększyła się o 19 proc. - z 217,9 do 259,6 tys.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Subskrypcja obejmuje dwa główne pakiety: Podstawowy i Premium. Oba były regularnie dostępne w promocyjnych cenach, Agora zachęcała użytkowników do wybierania płatności autoodnawialnych. W styczniu br. pojawił się trzeci, najdroższy pakiet - Klubowy, którego posiadacze dodatkowo mogą brać udział w wideoczatach z redaktorem naczelnym „Wyborczej” Adamem Michnikiem.

W sierpniu ub. roku szefostwo „Gazety Wyborczej” poinformowało, że redakcja przechodzi na model biznesowy oparty na subskrypcjach cyfrowych. Tłumaczyło, że dziennik nie może liczyć na reklamy spółek i instytucji państwowych.

Według badania Mediapanel w lutym br. portal Wyborcza.pl zanotował 8,8 mln użytkowników i 30,36 proc. zasięgu, a Wyborcza.biz - 2,47 mln użytkowników i 8,51 proc. zasięgu.

Z końcem maja z Agory odejdzie Danuta Breguła, dyrektorka strategii subskrypcyjnej „Gazety Wyborczej”.  https://m.wirtualnemedia.pl/m/artykul/danuta-bregula-odchodzi-agora-dlaczego-strategia-subskrypcji-gazeta-wyborcza

Subskrypcje rekompensują spadek sprzedaży drukowanej „GW”

Dzięki rosnącym przychodom z subskrypcji cyfrowych nie maleją znacząco łączne wpływy sprzedażowe „Gazety Wyborczej”. W ub.r. wyniosły 98,8 mln zł, o 0,4 proc. więcej niż rok wcześniej, a w samym czwartym kwartale spadły o 1,5 proc. do 26 mln zł.

Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem „GW” zmniejszyła się o 20,4 proc. do 68,3 tys. egz., a w czwartym kwartale - o 22,6 proc. do 65,3 tys. Z początkiem sierpnia w dzienniku pojawiły się dodatki „Wolna Sobota” i „Ekonomia”, jednocześnie podwyższono ceny: weekendowe wydanie na stałe zaczęło kosztować 7,99 zł, a poniedziałkowe - 5,99 zł.

Z kolei przychody reklamowe „Gazety Wyborczej” w ub.r. skurczyły się o 27,8 proc. do 51,6 mln zł. W samym czwartym kwartale spadek był dużo mniejszy - 14,7 proc.

Według danych Publicis Groupe łączne wydatki na reklamy w dziennikach spadły w ub.r. o 29,6 proc. do 122 mln zł.

Prasa w Agorze na większym plusie

Wpływy całego segmentu prasowego Agory wyniosły w ub.r. 197,1 mln zł, o 22,6 proc. mniej niż w 2019 roku. Procentowo najbardziej zmalały przychody z usług poligraficznych - o 39,4 proc. do 28,6 mln zł. W połowie 2019 roku firma zamknęła drukarnie w Pile i Tychach, zwalniając zdecydowaną większość ich pracowników.

Koszty operacyjne zmalały znacznie bardziej od przychodów - o 34,1 proc. do 171,5 mln zł. Najmocniej ograniczono wydatki na reprezentację i reklamę (o 59,5 proc. do 11,3 mln zł) oraz materiały, energię, towary i usługi poligraficzne (o 40,9 proc. do 48,5 mln zł).

Nakłady pracownicze zmniejszyły się o 19,3 proc. do 84,5 mln zł, a koszty amortyzacji - o 15,8 proc. do 6,4 mln zł.

W konsekwencji mocno poprawiła się rentowność segmentu. Zysk EBITDA poszedł w górę z 2,1 do 32 mln zł, a wynik operacyjny - z 5,4 mln zł straty do 25,6 mln zł zysku.

Radio TOK FM z 25,9 tys. subskrybentów

Od kilku lat oferta subskrypcyjna jest też dostępna w serwisie Radia TOK FM. Oprócz audycji z anteny rozgłośni obejmuje wiele dodatkowych podcastów.

Na koniec ub.r. korzystało z niej 25,9 tys. użytkowników, wobec 15,5 tys. dwa lata wcześniej i 20 tys. na koniec 2019 roku.

Według badania Radio Track od grudnia ub.r. do lutego br. TOK FM miało 2,58 proc. udziału w rynku słuchalności, po wzroście rok do roku o 0,42 pkt proc. Natomiast serwis internetowy stacji w styczniu br. zanotował 1,74 mln użytkowników i 5,98 proc. zasięgu (według badania Mediapanel).

Autor:tw

KOMENTARZE(17)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas