W 2011 roku “Gazeta Wyborcza” (Agora) zanotowała najniższą sprzedaż w ciągu ostatnich 18 lat - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Szczegółowe dane rok po roku tylko w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Dane “Gazety Wyborczej” wysyłane są do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy od 1994 roku. Wtedy średnie rozpowszechnianie płatne razem dziennika wynosiło 418 089 egz., w kolejnych dwóch latach spadło do ok. 393 tys. egz., ale od 1997 do 2008 roku utrzymywało się na poziomie między 405 tys. egz. a 458 tys. egz., najwyższy wynik notując w 2001 roku (458 502 egz.).
Regularny spadek wyników dziennika rozpoczął się dopiero w 2009 roku. Wtedy rozpowszechnianie płatne razem “GW” wyniosło 370 407 egz., w 2010 roku spadło do 335 498 egz., w 2011 roku wyniosło 305 861 egz., a w pierwszych dwóch miesiącach br. zaledwie 275 257 egz.
Jeszcze niższa jest sprzedaż ogółem “GW”, która w przeciwieństwie do rozpowszechniania płatnego razem nie zawiera egzemplarzy sprzedawanych poniżej ceny tytułu, które są następnie rozprowadzane w pociągach czy kawiarniach. W latach 2005-2007 sprzedaż ogółem “Wyborczej” wynosiła ponad 400 tys. egz., w kolejnych latach kształtowała się między 300 a 400 tys. egz., natomiast w 2011 roku było to już tylko 270 635 egz. A w styczniu i lutym br. średnia sprzedaż ogółem spadła do 256 202 egz.
Zobacz tabelę
Walcząc o zahamowanie spadku sprzedaży, od 23 kwietnia br. “Gazeta Wyborcza” zmieniła nieco swój charakter. W wydaniu papierowym są publikowane głównie analizy, komentarze, wywiady i własne newsy, a reszta informacji jest prezentowana w skróconej formie na drugiej stronie. Informacje bieżące znaleźć można natomiast w portalu Wyborcza.pl (więcej na ten temat).