Prasa2020-04-01
12

„Gazeta Wyborcza” po krytyce przez ambasadora Włoch przeprasza za tytuł „Włosi to naród osłów”

We wtorek portal „Gazety Wyborczej” (Agora) wysłał newsletter z tytułem: „Włosi to naród osłów. Nie bądźmy jak Włosi” zapowiadający podobnie zatytułowany reportaż z „Dużego Formatu”. - Wstydźcie się za tę obrazę wymierzoną w naród włoski - skomentował Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce. - Wysłaliśmy już przeprosiny do odbiorców newslettera. Nie było moim celem obrazić kogokolwiek - zapewniła dziennikarka „GW” Żaneta Gotowalska.

Newsletter przygotowany we wtorek przez Żanetę Gotowalską promował m.in. reportaż Mateusza Mazziniego zamieszczony przez "Gazetę Wyborczą" w poniedziałek w „Dużym Formacie”. Pierwotnie artykuł był zatytułowany: „Włoscy lekarze do Polaków: Jesteśmy narodem osłów. Nie słuchaliśmy wyjących syren i mamy pandemię. Uczcie się na naszych błędach!”.

W reportażu Mazzini przytoczył relacje włoskich lekarzy walczących z epidemią koronawirusa. Jeden z nich ocenił, że rząd podjął odpowiednie działania w tej sprawie, skrytykował natomiast nieprzestrzeganie wyznaczonych norm bezpieczeństwa epidemicznego przez niektórych rodaków.

- Problemem był przeciętny Włoch, jednostka w społeczeństwie. Włosi to naród osłów. Nie chcieliśmy słuchać wyjących syren, to teraz mamy pandemię - ocenił. - Błagam, nie lekceważcie tego. Uczcie się na naszych błędach. Te ograniczenia w życiu codziennym może i są drastyczne, ale muszą istnieć. I to od razu, bez czekania. Bo skończycie jak my - dodała inna osoba cytowana w reportażu.

We wtorkowym newsletterze Żaneta Gotowalska dała tytuł: „Włosi to naród osłów. Nie bądźmy jak Włosi”, nie zaznaczając, że to cytat. We wtorek wieczorem zwrócił na to uwagę Aldo Amati, ambasador Włoch w Polsce.

- To okropne przeczytać taką potworność, podczas gdy umierają tysiące Włochów a nasi lekarze walczą bohatersko, ryzykując przy tym własne życie. Wstydźcie się za tę obrazę wymierzoną w naród włoski - skrytykował na profilu facebookowym włoskiej ambasady.

Che disgrazia leggere una mostruosità come questa mentre migliaia di italiani muoiono e i nostri medici lottano...

Opublikowany przez Ambasciata d'Italia a Varsavia / Ambasada Włoch w Warszawie Wtorek, 31 marca 2020

Przeprosiny za newsletter, tytuł reportażu zmieniony

- To cytat z tekstu DF - „Problemem był przeciętny Włoch, jednostka w społeczeństwie. Włosi to naród osłów. Nie chcieliśmy słuchać wyjących syren, to teraz mamy pandemię” - podkreśliła na Twitterze zapytana o to Żaneta Gotowalska. - Wysłaliśmy już przeprosiny do odbiorców newslettera. Nie było moim celem obrazić kogokolwiek. Tytuł i tekst to całość, w tekście odnoszę się do cytatu z lekarza - dodała.

- Tytuł dzisiejszego wieczornego newslettera: „Włosi to naród osłów. Nie bądźmy jak Włosi” to nasz błąd. Przepraszamy - stwierdzono w oświadczeniu redakcji „Gazety Wyborczej” zamieszczonym we wtorek późnym wieczorem. Zwrócono uwagę, że tytuł jest parafrazą wypowiedzi z reportażu w „Dużym Formacie”.

- Takie zdanie nie powinno być jednak użyte w tytule newslettera, który Państwo od nas dzisiaj otrzymali - podkreśliła redakcja „GW”.

Z kolei w reportażu Mateusza Mazziniego na portalu „Gazety Wyborczej” tytuł zmieniono na: „Moim pierwszym pacjentem z koronawirusem był mój kuzyn. Sam go reanimowałem. Od tamtej chwili rodzinę oglądam z balkonu (włoscy lekarze na wojnie z koronawirusem)”.

Według danych ZKDP w styczniu br. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 81 410 egz., o 11,47 proc. mniej niż rok wcześniej.

Na koniec ub.r. z prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej” (Agora) korzystało 218 tys. użytkowników, o 47,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Przeciętny przychód miesięczny od subskrybenta, który kupił ofertę bezpośrednio na Wyborcza.pl, wynosił 14 zł.

W styczniu br. portal Wyborcza.pl zanotował 8,03 mln użytkowników i 83,73 mln odsłon oraz 11 minut średniego czasu korzystania przez odwiedzającego (według badania Gemius/PBI).

Autor:tw

KOMENTARZE(12)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas