Telewizja2015-07-02
5

Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze

W I półroczu br. udział w rynku czterech największych kanałów spadł poniżej 45 proc. - Fragmentaryzacja rynku postępuje od lat . Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi Piotr Bieńko, szef Codemedia. Liderem oglądalności pozostała TVP1, najwięcej straciła TVP2, a najmniej - Polsat.

Średni udział TVP1 w rynku w I półroczu br. wyniósł 12,58 proc. po spadku o 4,62 proc. Mimo tego telewizyjnej Jedynce udało się obronić pozycję lidera. Zdecydowanie więcej straciła TVP2, której udział zmalał o 9,51 proc. do 9,13 proc. Dalej jednak zajmowała czwarte miejsce w rynku.

Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia, przyznaje, że spadki udziałów Jedynki i Dwójki wynikają m.in. z tego, że w 2014 roku transmitowały one dwie duże imprezy sportowe. W lutym ub.r. na ich antenach można było oglądać zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, zaś w czerwcu ub.r - Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. W tym roku podobnych zawodów nie było.

Drugie miejsce w zestawieniu oglądalności w okresie od stycznia do czerwca br. należało do Polsatu ze średnim wynikiem 11,68 proc. Jego udział spadł tylko o 0,76 proc. Natomiast TVN znalazł się oczko niżej, notując spadek udziału aż o 8,09 proc. do 10,79 proc.

TVN w wiosennej ramówce umieścił aż siedem nowych formatów, w tym seriale „Nie rób scen”,Mąż czy nie mąż”, oraz rozrywkowe pozycje „Mali Giganci” „Mamy Cię” czy „Piekielny hotel”. - Wielu z nich dobrze nie poszło - mówi Bieńko. Polsat wprowadził tylko dwie nowości: „Celebrity Splash!” i „Słoiki” - Polsat podszedł bardziej konserwatywnie, postawił na sprawdzone rzeczy i mu się udało - dodaje.

Piotr Bieńko podkreśla, że wszystkie stacje mają problemy z ramówką, bo na rynku brakuje nowych formatów telewizyjnych. - Na to nakłada się postępująca od lat fragmentaryzacja rynku. Oferta kanałów  tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi szef Codemedia.

Łączny udział czterech głównych stacji w I półroczu br. wyniósł 44,18 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 46,79 proc.  Zdaniem Bieńko, w dalszych okresach fragmentaryzacja dalej będzie postępować, ale już z mniejszą dynamiką.

Spośród pozostałych stacji będących w top 10 I półrocza tego roku tylko jedna zanotowała spadek - było to będące na piątym miejscu TVN7, którego udział zmalał o 1,17 proc. do 3,37 proc. Udział TVN24 (2,98 proc.) pozostał bez zmian, wynik Puls 2 poszedł do góry o 13,57 proc., zaś TVP Info i TV4 zanotowały wzrosty bliskie 20 proc.

Zobacz tabelę


Pod względem cennikowych wydatków reklamowych liderem w I półroczu br. była firma farmaceutyczna Aflofarm, która na reklamę w telewizji wydała aż 756,8 mln zł, czyli aż o połowę więcej niż rok wcześniej. Był to największy wzrost w zestawieniu top 10 reklamodawców.

Na drugiej pozycji znalazł się Unilever z wydatkami na poziomie 278,1 mln zł, po wzroście o 43,74 proc. Trzeci był koncern Nestle, który na reklamę w telewizji przeznaczył 271,2 mln zł (wzrost o 10,01 proc.).

Łączne wydatki reklamowe w telewizji wzrosły z 10,68 mld zł w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. do 11,11 mld zł w analogicznym okresie br.

Zobacz tabelę

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas