Internet2018-03-21
5

Google przeznaczy 300 mln dol. na program wspierający media. Wprowadza szybki sposób zakupu subskrypcji

Koncern Google uruchomił projekt o nazwie Google News Initiative (GNI), który ma za zadanie wsparcie wydawców w monetyzacji treści, walce z fake newsami i wprowadzaniu nowych technologii. W ramach GNI rusza platforma Subscribe with Google, która pozwala na szybkie i wygodne wykupienie cyfrowej subskrypcji u wybranego wydawcy. W ciągu trzech lat nowa inicjatywa pochłonie 300 milionów dolarów.

Ogłoszony przez Google program GNI ma wesprzeć wydawców newsowych na trzech najważniejszych poziomach: promowaniu i wzmacnianiu jakościowego dziennikarstwa, ewolucji medialnych modeli biznesowych tak, by umożliwiały zrównoważony rozwój oraz wsparciu organizacji newsowych poprzez innowacje technologiczne.

Philipp Schindler, chief business officer w Google podkreśla, że Google News Initiative ma za zadanie pomóc dziennikarstwu rozwijać się w erze cyfrowej. Projekt połączy pod jedną egidą wszystko, co Google wypracował do tej pory we współpracy z wydawcami, m.in. Accelerated Mobile Pages, projekt open-source mający na celu polepszenie jakości treści na urządzeniach mobilnych, narzędzie YouTube Player for Publishers, które upraszcza dystrybucję wideo i zmniejsza koszty, Flexible Sampling, które pomaga odkrywać treści newsowe w Google, Google News Lab, który zapewnia newsroomom szkolenia i partnerstwa wydawnicze, a także Digital News Initiative, którego celem jest zwiększanie innowacyjności europejskiej branży newsowej.

Nowe narzędzia dla wydawców

- W ciągu ostatnich kilku lat pracowaliśmy z wydawcami nad tym, by promować dokładne, jakościowe treści i hamować napływ fałszywych i mylących informacji - przypomina Philipp Schindler. - W ramach swoich własnych platform skupiliśmy się na walce z mylącymi informacjami, które pojawiają się w czasie sytuacji kryzysowych. Osoby rozpowszechniające nieprawdziwe wiadomości na platformach Google często celują właśnie w taki rodzaj newsów, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo narażenia odbiorców na niewłaściwe treści. Dlatego tak wyszkoliliśmy nasze systemy, by rozpoznawały sytuacje tego typu i przekierowywały użytkowników do bardziej wiarygodnych treści. Z podobnym wyzwaniem mierzy się YouTube: również i tu stosujemy podobne podejście, pozycjonując istotne treści ze zweryfikowanych źródeł w zakładce „Top News”.

Google zapowiada wprowadzenie programu MediaWise, w ramach którego studenci w USA będą szkoleni w zakresie odróżniania fałszywych i prawdziwych informacji publikowanych w przestrzeni cyfrowej.

Koncern ogłosił również Outline, narzędzie open source od Jigsaw, które pozwala organizacjom newsowym zapewniać dziennikarzom bezpieczniejszy dostęp do internetu. Outline ułatwia wydawcom stawianie własnego VPN na prywatnym serwerze w sposób, do którego nie potrzeba zaawansowanej wiedzy technologicznej.

- W październiku ub.r. podczas szczytu Partner Leadership Summit opowiedzieliśmy wydawcom o swoich eksperymentach nad sposobami zwiększania liczby subskrypcji przy użyciu danych Google, uczenia maszynowego i infrastruktury DoubleClick – podkreśla Schindler. - Dziś jesteśmy na wczesnym etapie testowania sygnału „Propensity to Subscribe” (skłonności do subskrybowania) w oparciu o modele uczenia maszynowego w DoubleClick. Wszystko po to, by wydawcy mogli łatwiej rozpoznać potencjalnych subskrybentów i zaproponować im odpowiednią ofertę we właściwym momencie.

Menedżer Google przyznaje, że nie każdy portal ma zasoby na to, by stworzyć zespół, który gromadzi, analizuje i rozumie dane. News Consumer Insights, nowy panel stworzony w oparciu o Google Analytics, ma pozwolić małym i dużym organizacjom newsowym lepiej zrozumieć odbiorców w celu budowania strategii subskrypcji.

Subscribe with Google

Jednym z najważniejszych elementów projektu GNI jest wprowadzenie systemu o nazwie Subscribe with Google, który ma ułatwiać użytkownikom subskrybowanie treści od wybranych wydawców.

W założeniach nowe rozwiązanie pozwoli użytkownikowi na wykupienie abonamentu na dostęp do treści w konkretnym serwisie za pomocą danych oraz hasła które są zapisane na jego koncie w Google. Dzięki temu nie będzie konieczne zakładanie oddzielnego konta u każdego z wydawców i zapamiętywanie danych dostępowych.

Subscribe with Google pozwala też na dokonywanie wygodnych płatności za subskrypcje za pomocą konta Google i skojarzonej z nim karty płatniczej, a także zarządzanie wykupionymi abonamentami.

Google informuje, że na razie partnerami nowego systemu są m.in. „Le Figaro”, „The New York Times”, „Le Parisien”, „Reforma”, „The Telegraph” i „The Washington Post” oraz takie wydawnictwa jak Fairfax Media, Gannett czy Gatehouse Media. W przyszłości liczba wydawców i tytułów dostępnych na platformie Subscribe with Google ma sukcesywnie rosnąć.

Według wcześniejszych zapowiedzi nowa platforma zmieni też sposób wyświetlania treści w wyszukiwarce. Użytkownicy posiadający wykupione subskrypcje będą widzieć w wyszukiwarce na czołowych miejscach treści pochodzące od abonowanych przez nich mediów.

- W ciągu nadchodzących trzech lat przeznaczymy 300 mln dolarów na osiągnięcie powyższych celów w ramach GNI – zapowiada Schindler. - Zwiększymy także wysiłek, jaki wkładamy w budowanie produktów odpowiadających na najpilniejsze potrzeby branży dziennikarskiej. W przeszłości robiliśmy to wspólnie z jej przedstawicielami w ramach grup roboczych opracowujących konkretne produkty, co zaowocowało projektami takimi jak AMP czy DNI. Teraz chcemy rozszerzać ten model na skalę globalną. Nasze zaangażowanie w ramach Google News Initiative pokazuje, że newsy i dziennikarstwo wysokiej jakości to dla Google priorytet. Wiemy, że sukces może nam zapewnić tylko współdziałanie i dlatego chcemy wspólnie budować lepszą przyszłość dla dziennikarstwa ramię w ramię z przedstawicielami branży – zaznacza Schindler.

Pod koniec lutego Google ogłosił nabór do piątej edycji programu Digital News Initiative (DNI), w którym wydawcy mogą otrzymać dofinansowanie innowacyjnych projektów medialnych. Obecna odsłona DNI będzie wymagała od kandydatów zaproponowania projektów z różnymi źródłami przychodów poza tradycyjnym paywallem.

Zgłoszenia do V rundy DNI można składać do 9 kwietnia br. na stronie internetowej programu.

Do tej pory w ramach DNI wyróżniono ponad 460 projektów wspierając je łączną kwotą przekraczającą 90 mln euro. W ramach grantów DNI Fund Google przeznaczył też dotąd łącznie 15,5 mln zł na wsparcie 22 projektów innowacyjnych realizowanych przez wydawców w Polsce.

Autor:ps

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas