Internet2014-08-29
19

Grupa WP ze wzrostem wpływów i zysku. Szykuje nowe studio wideo, VoD i przejęcia w e-commerce

od lewej: Jacek Świderski i Jarosław Grabowskiod lewej: Jacek Świderski i Jarosław Grabowski

W I połowie br. Grupa Wirtualna Polska zanotowała kilkunastoprocentowy wzrost przychodów i kilkudziesięcioprocentowy wzrost zysku netto. Firma w najbliższym czasie wyda kilka milionów złotych na nowe studio wideo oraz negocjuje przejęcia, m.in. w obszarze e-commerce, a także pozyskanie licencji na oferowanie filmów i seriali w modelu VoD.

Działająca faktycznie od połowy lutego br. Grupa Wirtualna Polska - powstała w efekcie przejęcia Wirtualnej Polski przez Grupę o2 wspólnie z funduszem Innova Capital za 383 mln zł (więcej na ten temat) - zakończyła konsolidację organizacyjną i prawną. Od początku września firma będzie funkcjonować już jako spółka Grupa Wirtualna Polska, a obecnie kończy przenosiny z dotychczasowych warszawskich biur Grupy o2 i WP do wspólnej siedziby. Jednocześnie nadal działa gdańskie biuro, wcześniej należące do WP.

- W ciągu obiecanych 90 dni dokonaliśmy wszystkich nominacji i przeglądu struktur. Już w maju przedstawiliśmy wspólną ofertę reklamową i połączone zespoły sprzedażowe. Od czerwca jesteśmy w nowym biurze. Integrujemy systemy informatyczne, ujednolicamy procedury i narzędzia - opisuje Jacek Świderski, prezes Grupy WP.

W połowie września w nowej siedzibie zostanie uruchomiony newsroom, w którym będą pracować przede wszystkim dziennikarze serwisów informacyjnych, podczas gdy redakcje większości witryn lifestyle’owych pracują w gdańskim biurze. W obu biurach będzie mniej więcej po połowie pracowników firmy

W I półroczu Grupa WP zanotowała wpływy o kilkanaście procent wyższe niż Grupa o2 i WP razem rok wcześniej oraz o kilkadziesiąt procent większy zysk netto. - Pierwsze miesiące roku upłynęły pod znakiem łączenia struktur Wirtualnej Polski i Grupy o2 oraz synergii kosztowych. Od drugiego kwartału skupiamy się na zwiększaniu przychodów. Bardzo udane pod tym względem były dla nas miesiące wakacyjne - opisuje Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. Do wzrostu przychodów przyczyniła się nowa oferta reklamowa, wprowadzona na początku maja przez zreorganizowane biuro reklamy firmy (przeczytaj o tym więcej).

W czerwcu br. Grupa WP przejęła serwis SportoweFakty.pl (więcej o tym), natomiast w listopadzie ub.r. jeszcze jako Grupa o2 kupiła większościowe udziały w witrynie Dobreprogramy.pl. Firma zapowiada, że to nie koniec jej akwizycji.

- Obecnie istotną część swojego czasu pracy poświęcam na rozmowy dotyczące przejęć - przyznaje Jacek Świderski. - Poprzez akwizycje chcemy uzupełniać nasze brakujące kontentowe obszary tematyczne, przy czym nie ma już zbyt wielu takich luk. O konkretnych, wąskich dziedzinach nie chciałbym mówić, bo wtedy od razu łatwo zidentyfikować wyróżniające się w nich, wiodące serwisy i podmioty - zaznacza. - Z jednej strony nie ma już zbyt wielu ciekawych spółek internetowych do przejęcia. Z drugiej na rynku dość powszechnie wiadomo, że szereg podmiotów jest wystawionych na sprzedaż - opisuje.

Grupa WP negocjuje przejęcia m.in. w sektorze e-commerce, który został przez jej kierownictwo określony jako jeden z czterech kluczowych obszarów rozwoju (obok wideo, mobile i treści premium). - W segmencie e-commerce mamy mocną strategię rozwoju przez akwizycje. Nie ograniczamy się do małych, niszowych podmiotów, rozważamy również większe przejęcia. Jedną z takich akwizycji mamy nadzieję sfinalizować w ciągu najbliższych dwóch tygodni - mówi nam Świderski.

Z drugiej strony Grupa WP w ostatnich miesiącach zrezygnowała z niektórych swoich serwisów i sekcji tematycznych. Z końcem lutego przestały być aktualizowane serwisy Nasygnale.pl, Niewiarygodne.pl i Odkrywcy.pl (należące dotychczas do Wirtualnej Polski) oraz sekcje WP.pl poświęcone muzyce, kulturze, konfliktom międzynarodowym i szkole (więcej na ten temat).

- Przeprowadziliśmy konsolidację naszych serwisów, sekcji tematycznych i domen, rezygnując z kilkudziesięciu. Przy czym treści z nich zostały przeniesione do innych serwisów i działów, w efekcie czego 95 proc. oferty kontentowej się nie zmieniła - opisuje Jarosław Grabowski, dyrektor ds. zarządzania produktem w Grupie WP.

- Nie sposób utrzymywać stu kilkudziesięciu serwisów, które na dodatek działały dotychczas w oparciu o różne systemy informatyczne. Konsolidując systemy informatyczne WP i o2, dochodziliśmy do wniosku, że w wielu przypadkach warto łączyć odpowiednią ilość treści, wcześniej dostępnych w różnych sekcjach i stronach, w ramach jednego serwisu. Jest nam znacznie łatwiej zarządzać i rozwijać takie większe serwisy - tłumaczy Grabowski.

- Niektóre z serwisów zamrażaliśmy po to, żeby mocno zmodyfikować sposób, w jaki będziemy prezentować dostępne w nich treści. Przykładem może być Muzyka - pracujemy obecnie nad całkowitą zmianą w tym obszarze - zaznacza Jarosław Grabowski. - Zakończyliśmy już główny etap przebudowy portfolio, natomiast będą jeszcze następowały zmiany wynikające z naszych akwizycji. Przykładowo przejęcie serwisu Sportowefakty.pl, którego zespół dysponuje niesamowitą wiedzą i kompetencjami w zakresie poszczególnych dyscyplin, kompletnie wywróciło nam koncepcję rozwoju w tematyce sportowej - dodaje.

Obecnie Grupa WP dużo pracuje nad poszerzeniem i mocniejszym wyeksponowaniem swojej oferty treści wideo. Jacek Świderski w czerwcu zapowiedział, że firma chce podwoić do końca br.  ilość emisji wideo w swoich serwisach (przeczytaj o tym więcej).

- Jesteśmy na bardzo dobrej drodze do tego, co powinny pokazać wyniki Megapanelu z ostatnich miesięcy - mówi Jarosław Grabowski. - Mamy trzy rodzaje treści wideo. Po pierwsze, są to formaty własne - nie tylko rozrywkowe, lecz także reporterskie, gdzie mocno idziemy do przodu. Po drugie - materiały agencyjne, gdzie nawiązujemy obecnie współpracę z kilkunastoma nowymi partnerami, a często kupujemy duże pakiety treści z konkretnych dziedzin tematycznych. Po trzecie - kontent wideo naszych dużych partnerów, takich jak TVP czy TVN, od których staramy się pozyskiwać jeszcze więcej treści niż dotychczas - opisuje.

Grupa WP jest bardzo zadowolona ze współpracy z Telewizją Polską podczas piłkarskich mistrzostw świata, w ramach której w portalu WP.pl można było oglądać wideo z golami i inne materiały związane z brazylijskim turniejem. - Chcemy rozszerzyć tę współpracę, a o konkretach będziemy informować, kiedy nastąpią finalne porozumienia. Uzgadniamy też umowy z kilkoma innymi partnerami, a szczegóły będziemy podawać w najbliższych kilku miesiącach - zapowiada Jarosław Grabowski.

- Rozmawiamy o współpracy z największymi, pozainternetowymi mediami w Polsce, i nie chodzi mi tylko o nadawców telewizyjnych - dodaje Grabowski. - Chcielibyśmy współpracę z częścią tych partnerów przenieść na szersze pole, wykraczające poza wzajemną sprzedaż kontentu. Zamierzamy współpracować nie tylko na poziomie biznesowym, lecz także w codziennej pracy redakcyjnej, wymieniać się informacjami i koordynować chociażby to, gdzie wysyłamy swoich korespondentów - wylicza.

Poszerzenie oferty wideo ma też zapewnić Grupie WP nowe studio telewizyjne, tworzone w nowej siedzibie firmy (dotychczas osobne studia w swoich biurach miały Grupa o2 i WP). - Planujemy zainwestować w nowe studio wideo kilka milionów złotych. W efekcie chcemy podnieść nasze możliwości w zakresie produkcji wideo o znaczny rząd wielkości - mówi Jarosław Grabowski.

Nowe studio zostanie uruchomione do końca br. Będzie nim kierować nowa osoba, która ma dołączyć do Grupy WP w październiku. Przy treściach wideo pracuje obecnie w firmie, licząc razem z podwykonawcami, ok. 35 dziennikarzy i realizatorów. Jarosław Grabowski deklaruje, że grupa podwykonawców będzie rozszerzana przy realizacji nowych projektów.

Grupa WP jest również zainteresowana oferowaniem filmów i seriali w modelu VoD i prowadzi w tej sprawie negocjacje z producentami i dystrybutorami takich treści. - To nie są proste rozmowy, bo warunki i modele biznesowe oferowane przez każdego partnera wyglądają inaczej. Na pewno jednak będziemy mieć u siebie długie formy wideo - zapewnia Jarosław Grabowski.

Spore zmiany szykują się na WP.tv, największym serwisie wideo firmy. - Chcemy, żeby było to centrum zbierające wszystkie nasze materiały wideo: rozrywkowe, informacyjne, biznesowe, lifestyle’owe. Zaczynamy prace nad przebudową tego serwisu - informuje Grabowski.

Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl w kwietniu br. (przeczytaj ten wywiad) ujawnił, że Grupa WP pracuje nad osobnym serwisem mającym charakter opiniotwórczego magazynu. Przy czym start tej witryny raczej nie nastąpi w najbliższych miesiącach.

- W tym momencie koncentrujemy się na tym, żeby treści opiniotwórcze mocno eksponować w portalu WP, między innymi na stronie głównej. Przyjęliśmy strategię, że najpierw zwiększymy liczbę takich materiałów na WP, a docelowo wydzielimy je w osobnym serwisie działającym pod nową marką - tłumaczy Jarosław Grabowski.

Firma ostrożnie podchodzi też do cross promowania treści z serwisów dotychczasowej Grupy o2 na stronie głównej WP.pl i z dawnej Wirtualnej Polski w serwisach Grupy o2. Takie rozwiązanie wprowadzono przy okazji odświeżenia w maju br. strony głównej WP.pl, na której pojawiły się odnośniki do materiałów z Biztok.pl oraz treści wideo z Kafeteria.tv, Pudelek.tv i Wrzuta.pl (więcej na ten temat).

- Na razie dość konserwatywnie testujemy, jak takie crossowanie treści wpływa na pozycję i wyniki poszczególnych serwisów - przyznaje Jarosław Grabowski. - Na pewno nie chcemy doprowadzić do sytuacji, w której te same treści będą dostępne w wielu naszych serwisach, bo wtedy przestaną one być odrębnymi markami. Jesteśmy otwarci na łączenie redakcji w większe zespoły zajmujące się konkretnymi dziedzinami i tworzące treści na wszystkie witryny dotyczące danej tematyki - opisuje.

Obecnie wszystkie treści autorskie generują prawie 20 proc. ruchu w serwisach Grupy WP. Firma chce, żeby do końca br. ten wskaźnik wzrósł o 100-130 proc.

W maju br. wszystkie serwisy Grupy WP odwiedziło 14,44 mln internautów (real users), którzy wykonali w nich 3,14 mln odsłon, a każdy korzystał z nich średnio przez 6 godzin i 52:22 minuty. Natomiast sam portal WP.pl miał 11,52 mln użytkowników, 1,93 mld odsłon oraz 5 godzin i 28:32 minuty przypadające na przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(19)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas