Reklama2014-08-11
0

Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska mniej na reklamy, w górę Carlsberg i Namysłów

Cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu) Grupy Żywiec w I połowie br. zmalały o 2,5 proc., a Kompanii Piwowarskiej o 11 proc., za to Carlsberg Polska zanotował wzrost o 4 proc., a Browar Namysłów - aż o 144 proc. Prawie 80 proc. budżetów reklamowych producentów piwa trafia do telewizji.

Od stycznia do czerwca br. cennikowe wydatki reklamowe Grupy Żywiec (bez uwzględnienia internetu) na promocję marek piwnych wyniosły 101,26 mln zł, o 2,63 mln zł mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 2,5 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.

Największa część budżetu marketingowego firmy została przeznaczona na dwie marki: Żywiec i Warkę. Pierwsza na początku br. była reklamowana w kampanii „Żywcem dopełnij” (zobacz szczegóły), wiosną konsumenci w ramach kampanii mogli wybierać spośród trzech wariantów (Bock, Marcowe i Białe) ten, który trafi do sprzedaży na stałe (więcej o tym), natomiast kilka dni temu zaczęła się akcja oparta na formacie Żywieckiej Kroniki Filmowej (obejrzyj spot). Warka była promowana w piłkarskich kampaniach „Akcja na Rio” i „Akcja na mecz” (zobacz więcej), a w osobnych reklamach prezentowana była Warka Radler (obejrzyj to).

Browar reklamował też swoje inne marki: w spocie Tatry pokazano akcję ratowników górskich (obejrzyj to), reklamy Desperadosa były utrzymane w stylistyce imprezowej (zobacz więcej), natomiast wiosenna kampania Heinekena była związana ze sponsorowaną przez markę piłkarską Ligą Mistrzów, a obecna przebiega pod hasłem „Otwórz miasto” (więcej na ten temat).

Ponadto Grupa Żywiec reklamowała organizowany przez siebie cykl koncertów Męskie Granie (zobacz szczegóły), przy czym w zestawieniu zostały uwzględnione wydatki firmy (tak samo jak w przypadku innych browarów) tylko na promocję marek piwnych. W konsekwencji całościowy cennikowy budżet Grupy był nieznacznie wyższy - wyniósł 103,67 mln zł.

>>> Banki o 3 proc. więcej na reklamy. Liderami ING Bank Śląski i BZ WBK

Kompania Piwowarska cennikowo przeznaczyła na reklamy 75,9 mln zł, o 9,57 mln zł mniej niż rok wcześniej (to spadek o 11,1 proc.). Firma od lat najintensywniej promuje marki Lech, Tyskie i Żubr. W ostatnich reklamach Lecha ludzie z różnych zakątków świata dziękowali Leszkowi Chmielewskiemu (zobacz szczegóły), w spotach Tyskiego pojawił się aktor Arkadiusz Jakubik i nawiązania do legendarnego trenera piłkarskiego Kazimierza Górskiego (więcej na ten temat), natomiast charakterystyczne animowane spoty Żubra tym razem obrazowały hasła „Żubr podchodzi do grilla” (obejrzyj to) i „Dobrze wpaść na Żubra” (zobacz to).

Z kolei cennikowy budżet reklamowy marek piwnych Carlsberg Polska wzrósł w skali roku o 2,95 mln zł, do 72,61 mln zł (to 4,2 proc. w górę). Najważniejszymi markami browaru są Carlsberg, Okocim i Harnaś. Wiosenna kampania pierwszej była prowadzona pod hasłem „Where’s the Party” (zobacz więcej), w spocie Okocimia wystąpili dawni i współcześni wojownicy (obejrzyj to), reklama Okocimia Radler pokazuje eksplozję orzeźwienia (zobacz szczegóły), a Harnasia wspiera promocja „Miliony piw od króla gór” (więcej o niej).

Łączne wydatki trzech największych browarów w I półroczu br. osiągnęły wartość 249,8 mln zł i były o 9,1 mln zł mniejsze niż rok wcześniej (to spadek o 3,5 proc.). Stanowiły 92,2 proc. budżetów reklamowych wszystkich producentów piwa, o 0,8 pkt proc. mniej niż w I połowie ub.r.

>>> 22 proc. więcej na reklamy kosmetyków, na czele L’Oréal, Procter & Gamble i Nivea

Z kolei Browar Namysłów (producent m.in. piw Namysłów) cennikowo przeznaczył na reklamy 13,77 mln zł, aż o 8,13 mln zł więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 144,3 proc. Wydatki firmy Van Pur, która najwięcej inwestuje w promocję piwa Łomża, zmalały w skali roku o 2,47 mln zł (czyli o 26,7 proc.), do 6,8 mln zł. Od ponad roku kolejne spoty Łomży pokazują różne formy łomżingu (obejrzyj ostatnią reklamę).

Zobacz tabelę


W I połowie br. 213,39 mln zł cennikowych wydatków na reklamy piwa trafiło do telewizji. To o 20,16 mln zł mniej niż rok wcześniej (spadek o 8,6 proc.). Jednocześnie udział telewizji w wartości budżetów marketingowych browarów zmalał z 83,9 proc. do 78,8 proc.

Za to wydatki na reklamy outdoorowe zwiększyły się w skali roku o 7,57 mln zł (czyli o 27,4 proc.), a na reklamy kinowe - o 7,59 mln zł (92,8 proc. w górę). Spadki nastąpiły natomiast w nakładach na reklamy w magazynach, radiu i gazetach.

Zobacz tabelę


Jeśli chodzi o internet - nieuwzględniony w analizie Kantar Media - to producenci piwa nie mają zbyt wielkiego udziału w inwestycjach reklamowych w tym medium. W I kwartale br. wydatki na reklamy napojów alkoholowych stanowiły 1 proc. rynku reklamy internetowej wartego 573,9 mln zł (według badania IAB AdEx - zobacz szczegóły).

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas