Reklama 2016-02-09
1

Handel z największym wzrostem wydatków reklamowych. Farmaceutyki promowane w radiu, żywność w magazynach i kinach (raport)

W 2015 roku najwięcej na reklamę wydały firmy z sektorów: farmaceutyki i leki, handel, żywność oraz higiena i pielęgnacja. Największą dynamikę wzrostu wydatków na reklamę w tradycyjnych mediach miała branża handlowa.

Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w czołówce kategorii gospodarczych, które najwięcej wydały w 2015 roku na reklamę w mediach pozainternetowych, były farmaceutyki i leki, handel, żywność, pozostałe oraz higiena i pielęgnacja (wg danych cennikowych netto, bez rabatów).

Najwięcej wydały firmy z branży farmaceutyki i leki - 4,48 mld zł, czyli 7,2 proc. więcej niż w 2014 roku. Drugą pod względem nakładów reklamowych kategorią był handel z wydatkami w wysokości 4,1 mld zł, która zwiększyła je rok do roku o 14,9 proc. (najwięcej z czołówki).

Sektor żywności - trzeci na tym podium - przeznaczył na promocję w tradycyjnych mediach w ub.r. 3,3 mld zł, czyli 8,7 proc. więcej w skali roku.

Firmy zakwalifikowane do kategorii pozostałe (m.in. edukacja, fundacje, nieruchomości, usługi budowlane, dla biznesu, komunalne itp) zainwestowały z kolei 2,5 mld zł, czyli 5,6 proc. więcej niż w 2014 roku. Kategoria higiena i pielęgnacja z kolei zwiększyła nakłady na reklamę o 5,7 proc., do 2,48 mld zł.

Zobacz tabelę


Producenci farmaceutyków i leków w 2015 roku najwięcej wydali w telewizji, bo blisko 2,9 mld zł (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej).

Wydatki na reklamę w stacjach radiowych zwiększyli o 22,8 proc., do 1,2 mld zł, a w magazynach - o 40 proc., do 355,1 mln zł. Gazety na reklamach tych produktów zarobiły 89,6 mln zł, czyli 7,8 proc. więcej niż rok wcześniej, zaś outdoor - 15,8 mln zł (14,1 proc. więcej).

Firmy z sektora farmaceutycznego znacznie zredukowały wydatki na reklamę kinową, o 87,7 proc. - z 35,3 do 4,3 mln zł.

Zobacz tabelę


Branża handlu niemal po tyle samo przeznaczyła na reklamy w telewizji i radiu, zwiększając znacząco wydatki na reklamę na antenie rozgłośni. W telewizji jej reklamy warte były 1,66 mld zł (3,4 proc. więcej w skali roku), a w radiu - 1,62 mld zł (42 proc. więcej rok do roku).

Na promocji firm z tej kategorii gazety zarobiły 239,6 mln zł (4,6 proc. więcej niż rok wcześniej), a magazyny - 253,3 mln zł (3,1 proc. więcej). Wydatki firm handlowych na outdoor wzrosły o 1,7 proc., do 327,1 mln zł, a na indoor - o 15,7 proc., do 5,9 mln zł.
Branża handel w 2015 roku zredukowała wydatki na reklamę kinową o 32,2 proc., do 38,8 mln zł.

Zobacz tabelę


Sektor żywności w 2015 roku ponad 80 proc. swoich wydatków zainwestował w reklamę telewizyjną - było to 2,6 mld zł, czyli 4,6 proc. więcej niż w 2014 roku.

Magazyny na reklamach firm z tej kategorii zarobiły nieco ponad 236 mln zł (wzrost o 32,4 proc.), w kinach - 195 mln zł (37,6 proc. więcej), a na outdoorze - 147 mln zł (18,3 proc. więcej). W radiu zainwestowały z kolei 89 mln zł (27,2 proc. więcej) i 12,9 mln zł w gazetach (mniej o 27,3 proc.). Z kolei wydatki na reklamę indoorową wzrosły o ponad 110 proc., do 2,6 mln zł.

Zobacz tabelę


Marketerzy zakwalifikowani do kategorii „pozostałe” najwięcej przeznaczyli na wsparcie swoich produktów i usług na łamach gazet - było to 748,6 mln zł (1,2 proc. mniej rok do roku).

527 mln zł zostawili w stacjach radiowych (wzrost o 11,4 proc.) i 503 mln zł w telewizjach (wzrost o 1,8 proc.). Magazyny na ich reklamach zarobiły ponad 490 mln zł (o 14,7 proc. więcej), a firmy outdoorowe – 166,5 mln zł (3,3 proc. więcej).

Reklamy w kinach tych firm warte były blisko 71 mln zł (15,4 proc. więcej w skali roku), a reklamy indoorowe – blisko 6 mln zł (51,7 proc. więcej).

Zobacz tabelę


Reklamodawcy z kategorii higiena i pielęgnacja w 2015 roku ponad połowę swoich budżetów ulokowali w telewizji, zmniejszając jednak wydatki na reklamę na szklanym ekranie o 2,2 proc., do 1,5 mld zł.

Sporo zainwestowali też w magazynach, bo ponad 694 mln zł (22,1 proc. więcej rok do roku). Stacje radiowe na ich reklamach zarobiły 184,5 mln zł (41,9 proc. więcej niż w 2014 roku), a outdoor - 32,8 mln zł (3 proc. mniej rok do roku).

Reklamy kinowe tych firm warte były w 2015 roku 22,2 mln zł (28,3 proc. mniej), a te na łamach gazet - 17,7 mln zł (14,6 proc. mniej niż rok wcześniej). Na indoor firmy z kategorii higiena i pielęgnacja wydały w ub.r. 1,3 mln zł (202 proc. więcej niż w 2014 roku).

Zobacz tabelę

Autor: bg

KOMENTARZE (1) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas