PR2019-07-23
5

Havas PR z przychodami niższymi o 2,62 mln zł. Utrata budżetu Google, restrykcyjna polityka kosztowa

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Agencja Havas PR zmniejszyła w 2018 roku przychody o 2,62 mln zł w porównaniu do 2017 roku. Było to spowodowane w głównej mierze utratą obsługi Google Polska. Mimo to agencji udało się zmniejszyć stratę rok do roku z 448,28 tys. zł do 51,57 tys. zł.

Agencja Havas PR zamknęła 2018 rok wpływami ze sprzedaży usług w kwocie 7,19 mln zł, o 2,62 mln zł niższymi niż w 2017 roku.
Znaczącą ich większość stanowiły przychody osiągnięte w kraju – 6,87 mln zł (wobec 9,35 mln zł rok wcześniej). Na usługach sprzedawanych za granicę agencja zarobiła 325,2 tys. zł (wobec 452,44 tys. zł rok wcześniej).



Zmalały też znacznie koszty działalności operacyjnej – z 10,31 mln zł w 2017 roku do 7,1 mln zł w 2018 roku.
Na usługi obce agencja wydała 4,2 mln zł (wobec 6,76 mln zł rok wcześniej), a na wynagrodzenia – 2 mln zł (wobec 2,52 mln zł rok wcześniej).

Zmniejszyła się w skali roku liczba etatowych pracowników: z 30 do 22 osób. W czerwcu funkcję dyrektora wykonawczego objęła Alicja Górka-Pruszczak.

Zysk ze sprzedaży Havas PR wyniósł na koniec 2018 roku 96,15 tys. zł, co oznacza, że udało się odrobić agencji stratę w kwocie 507 tys. zł z 2017 roku. Strata z działalności operacyjnej zmniejszyła się z 502 tys, zł do 15,1 tys. zł, a strata netto została zmniejszona z 448,28 tys. zł na koniec 2017 roku do 51,57 tys. zł w 2018 roku.

Firma straciła impet

W sprawozdaniu złożonym w KRS spółka zwraca uwagę, że po kilku latach dynamicznych wzrostów, co przekładało się na zarówno na wzrost liczby klientów, jak i przychodów firma straciła impet i obecnie notuje spadki.

Zwrócono uwagę, że rok 2018 był okresem intensywnej pracy związanej z restrukturyzacją agencji i próbą unowocześnienia jej oferty, mającej sprostać nowym trendom w szeroko pojętym doradztwie komunikacyjnym i działaniach public relations oraz oczekiwaniom klientów. Dzięki tym wysiłkom spółce już w drugiej połowie 2018 roku udało się pozyskać kilku nowych klientów.
Znaczącymi klientami Havas PR w 2018 roku były takie firmy, jak Orange, IKEA, ITI Neovision, BMW, Nesperta i Wielton.

Spadek przychodów władze agencji tłumaczą utratą budżetu Google, co zostało częściowo zrekompensowane pozyskaniem nowych klientów. Do agencji Monday PR, która zaczęła obsługiwać Google przeszło też kilku pracowników Havas PR.

"Rok 2018 spółka zamknęła stratą 51,57 tys. zł co stanowi dużą poprawę w porównaniu do 2017 roku, kiedy to agencja miała 448,28 tys. zł straty" - napisano w  sprawozdaniu(wtedy wynik ten tłumaczono zakończeniem współpracy z Samsung Electronics Polska").

Pomimo zanotowanej straty zarząd agencji ocenia obecną sytuację finansową spółki jako stabilną. „Portfel renomowanych klientów oraz ugruntowana pozycja rynkowa zapewnia dobrą bazę do realizacji nowych przedsięwzięć, zwiększenia udziału w rynku i poprawy rentowności” - czytamy w dokumentach KRS.

W tym roku zarząd zamierza skupić się na poprawie rentowności i odbudowie przychodów. Ma w tym pomóc udział w licznych przetargach oraz restrykcyjna polityka kosztowa.

Jesienią ub.r. agencja rozpoczęła obsługę PR centrum handlowego Wola Park. 

Kilka tygodni wcześniej IKEA postanowiła przenieść obsługę korporacyjną z Havas PR do agencji 2B Up Consulting działającej w ramach Garden of Words.

Autor:Beata Goczał

Więcej informacji:Havas PR, wyniki finansowe, Google

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas