Badania2018-04-20
2

Spacer i "święty spokój" synonimami idealnego weekendu Polaków

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

W weekendy Polacy najchętniej wybierają się na spacery na świeżym powietrzu. W porównaniu z resztą tygodnia, w soboty i niedziele oczekujemy "świętego spokoju" i odsypiamy - wynika z badania agencji mediowej Starcom i Allegro.pl.

Symbolem idealnego weekendu dla 52 proc. Polaków jest spacer na świeżym powietrzu, który tylko nieznacznie wyprzedza tzw. „święty spokój” (45 proc.) i dłuższy niż zwykle sen (41 proc.). Dalsze miejsca zajmują odwiedziny znajomych i rodziny (37 proc.), wspólne śniadania (27 proc.) oraz robienie porządków (26 proc.).


 

Deklaracje ankietowanych w dużej mierze odzwierciedla hierarchia najczęściej wykonywanych w weekend czynności. Na czele tego zestawienia znalazło się spędzanie czasu z rodziną, relaks na świeżym powietrzu i oglądanie seriali czy filmów. W dalszej kolejności znalazły się dłuższe spanie czy domowe porządki. Najmniej badanych weekend poświęca na pracę zawodową.

 


- Widzimy, że osoby deklarujące planowanie konkretnych czynności w weekend, najczęściej mają na myśli obowiązki związane z prowadzeniem domu, takie jak zakupy czy sprzątanie. Część respondentów podchodząca z większą elastycznością do spędzania czasu w weekendy, deklaruje natomiast, że poświęcają się wtedy przyjemnościom takich jak odpoczynek, spotkania czy spacery – mówi Wiktor Skokowski, dyrektor ds. komunikacji i biznesu z agencji mediowej Starcom.

 

Sposób spędzania weekendów zmienia się istotnie w zależności od tego czy i jak dana osoba podchodzi do ich planowania. Osoby, które robią takie plany i następnie udanie je realizują, znacznie częściej od średniej wybierają się w weekendy na większe zakupy czy też zajmują się domem, ale również – spędzają je przed komputerem  i w internecie, czy z telewizorem.

Osoby, które przyznają że ich weekendowe plany nie zawsze uda się w całości zrealizować, istotnie częściej od średniej, spędzają weekend na imprezach, ale i na odpoczynku, czyli dłuższym śnie. Osoby działające w weekendy spontanicznie, znacznie częściej spotykają się z przyjaciółmi, rodziną i wybierają świeże powietrze. Z kolei osoby nie robiące żadnych planów, dłużej śpią i odpoczywają, faktycznie nie robiąc w weekend nic szczególnego.


Badanie pokazuje, że ponad 60 proc. respondentów uważa weekendy za lepsze od reszty tygodnia, ale tylko co piąty z nas czeka na nie z utęsknieniem. Czterech na dziesięciu badanych planuje z wyprzedzeniem co będzie robić w weekendy, ale jedynie 17 proc. z nas udaje się te plany z reguły zrealizować. 60 proc. respondentów albo nie ma żadnych planów, albo działa spontanicznie.
 

W weekend chętnie konsumujemy media. 56 proc. respondentów deklaruje, że soboty i niedziele poświęca na rozwój swoich zainteresowań, wykorzystując internet. 39 proc. badanych zadeklarowało z kolei, że w tym czasie przegląda oferty sklepów online i robi w nich zakupy. Co ciekawe, odsetek ten znacznie rośnie w zależności od tego, czy dana osoba planuje swoje weekendy, czy też działa spontanicznie. Wskaźnik ten jest bowiem najwyższy wśród tych pierwszych (53 proc.), najniższy zaś wśród tych ostatnich (30 proc.).

- Weekendy w kategorii e-commerce mają dwojakie oblicze. Przeważnie ruch w naszym serwisie jest nieco niższy w soboty, co tłumaczyć można tym, że Polacy spędzają ten czas z rodziną, na spacerach i poza domem, w tym również, w galeriach handlowych, konkurujących z e-handlem. W niedzielę zaś ruch oraz sprzedaż na Allegro istotnie rośnie, szczególnie w późnych godzinach popołudniowych oraz wieczornych. Może to wynikać zarówno z efektu odwróconego ROPO, jak i tego, że Polacy mają wtedy więcej czasu.  Koniec weekendu sprzyja planowaniu oraz finalizacji zakupów – komentuje Adam Szałamacha, brand manager w Allegro.pl.

 

W przypadku telewizji, badani podkreślają, że w weekendy mogą oglądać to, co chcą, a to co właśnie emitują stacje. 38 proc. respondentów zdarza się w weekendy przysnąć przed włączonym telewizorem.
 

Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1042 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI

Autor:jd

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas