Telewizja2013-06-13
2

Intensywne kolory ubrań prezenterów telewizyjnych przeszkadzają w odbiorze wiadomości

Kobiety zapamiętują więcej informacji gdy materiał jest czytany przez prezentera telewizyjnego będącego mężczyzną. Atrakcyjność fizyczna prezenterek zwiększa motywację widzów obu płci do uważnego śledzenia przekazywanych treści, a przeszkadzają w tym intensywne kolory ubrań prezenterów – wynika z badania studentki psychologii SWPS.

Intensywne kolory ubrań osób prowadzących program telewizyjny mogą stanowić przeszkodę w uważnym śledzeniu przekazywanych treści i obrazów. Przykładowo czerwony strój prezentera i prezenterki przykuwał uwagę widza, ale osłabiał proces zapamiętywania komunikatu. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni, przyswajali znacznie więcej informacji, gdy w nagranym materiale występowała prezenterka ubrana w granatowy strój lub też prezenter mający na sobie czarną marynarką.

Zapamiętywanie przekazu jest u odbiorców zależne od płci osoby prowadzącej program, ale tylko w przypadku kobiet. Zapamiętywały one więcej informacji wówczas, gdy nadawcą komunikatu był mężczyzna, a oglądając wiadomości prowadzone przez prezenterkę, mniejszą wagę przywiązywały do merytorycznej wartości otrzymanej informacji.

Atrakcyjność fizyczna prezentera czy prezenterki nie zmniejsza motywacji odbiorcy do kodowania i przetwarzania informacji. Atrakcyjne osoby prowadzące program telewizyjny, czy to z powodu wyglądu fizycznego, czy z powodu cech osobowości, są bardziej skuteczne w perswazji niż nadawcy nieatrakcyjni. A przez to sam przekaz wydaje się odbiorcy ciekawszy, skłaniający go do uważnego śledzenia i zapamiętywania. Analiza wykazała, że im wyższa była ocena atrakcyjności fizycznej prezenterki, tym lepiej badana osoba zapamiętywała komunikat. Zależność tę odnotowano zarówno u badanych kobiet, jak i mężczyzn.

Badanie zostało zrealizowane w ramach pracy magisterskiej pt. "Percepcja prezentera wiadomości telewizyjnych a zapamiętywanie przekazu" przez studentkę psychologii SWPS Annę Brzozowską, pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Skarżyńskiej, psychologa społecznego SWPS. W badaniu udział wzięło 80 osób w wieku 20–40 lat, w tym 40 kobiet i 40 mężczyzn z wykształceniem średnim i wyższym, reprezentujących różne zawody. Celem badania była próba odpowiedzi na pytania, czy płeć, atrakcyjność fizyczna, kolor ubioru prezentera i prezenterki mają wpływ na zapamiętywanie komunikatów w programach informacyjnych.

Autor:km

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas