Internet 2018-07-31
21

Grupa Interia.pl ze spadkiem wpływów i 21,2 mln zł zysku

Artur Potocki, prezes Grupy Interia Artur Potocki, prezes Grupy Interia

W ub.r. Grupa Interia.pl zanotowała 109,1 mln zł wpływów sprzedażowych (2,6 proc. mniej niż rok wcześniej) i 21,22 mln zł zysku netto, minimalnie mniej niż w 2016 roku. W firmie pracuje na stałe ok. 370 osób. Z kolei porównywarka finansowa Rankomat miała 27,4 mln zł zysku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Przychody sprzedażowe Grupy Interia.pl w ub.r. zmalały o 2,94 mln zł do 109,1 mln zł (to 2,6 proc. w dół). Firma w sprawozdaniu finansowym nie poinformowała, ile zarobiła z reklam, a ile z innych źródeł.

Podano natomiast, że sprzedaż krajowa przyniosła spółce w ub.r. 86,45 mln zł wpływów (wobec 86,53 mln zł rok wcześniej), natomiast przychody ze sprzedaży zagranicznej zmalały z 25,51 do 22,65 mln zł.

Jeśli chodzi o wpływy Grupy Interia.pl od innych podmiotów z grupy kapitałowej Bauer, to 4,72 mln zł pochodziło z Rankomatu, prawie 3 mln zł z Grupy RMF, a 2,06 mln zł z Wydawnictwa Bauer.

Koszty operacyjne Grupy Interia.pl zmniejszyły się minimalnie - z 91,84 do 91,36 mln zł. Przyczynił się do tego przede wszystkim spadek wydatków na usługi obce (z 56,58 do 53,8 mln zł). Natomiast więcej niż rok wcześniej firma przeznaczyła na wynagrodzenia pracowników (wzrost z 22,31 do 23,84 mln zł), ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze (z 4,6 do 4,92 mln zł), amortyzację (z 4,99 do 5,36 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 1,19 do 1,34 mln zł).

W firmie w ub.r. było zatrudnionych średnio 369 pracowników etatowych. W zarządzie są Artur Potocki (prezes), Radosław Kućko i Paweł Chwaleba.

Grupa Interia.pl osiągnęła dużo wyższe niż w 2016 roku wpływy z dotacji (wzrost z 1,53 do 4,32 mln zł) oraz inne przychody operacyjne (z 532,2 tys. zł do 2,37 mln zł), jednocześnie poniosła dużo wyższe pozostałe koszty operacyjne (w górę z 530,8 tys. zł do 3 mln zł).

Zysk firmy ze sprzedaży zmalał w skali roku z 20,2 do 17,74 mln zł. Natomiast zysk netto wyniósł 21,23 mln zł, wobec 21,64 mln zł w 2016 roku.

Zysk na dywidendę dla grupy Bauer

Grupa Interia.pl nie ma żadnych zobowiązań długoterminowych (kredytów ani obligacji). Na koniec ub.r. dysponowała na 3 mln zł na rachunkach bankowych, wobec 9,49 mln zł rok wcześniej.

Firma pośrednio wchodzi w skład grupy kapitałowej Heinrich Bauer Verlag. Jeśli chodzi o zysk z 2016 roku, to 8,5 mln zł zostało wypłacone w dywidendzie, a 13,14 mln zł przeznaczone na kapitał zapasowy. Natomiast zysk z ub.r. zarząd w całości chce przekazać na dywidendę.

Grupa Interia.pl jest wydawcą portalu Interia.pl oraz serwisów tematycznych (m.in. Styl.pl, Deccoria.pl, MaxModels.pl, Smaker.pl, PCFormat.pl). Do firmy należy też agencja marketingu w wyszukiwarkach Semahead.

Według badania Gemius/PBI w czerwcu br. strony i aplikacje internetowe Grupy Interia.pl zanotowały 18,65 mln realnych użytkowników i 1,34 mld odsłon, a sam portal Interia.pl - 13,68 mln użytkowników i 828,1 mln odsłon.

Jak te wyniki wypadają w porównaniu z wydawcami innych czołowych polskich portali? Wirtualna Polska zanotowała w ub.r. wzrost przychodów o 12,2 proc. do 465,61 mln zł oraz spadek zysku netto o 25,7 proc. do 40,03 mln zł. Natomiast pion internetowy Agory (wydawcy m.in. Gazeta.pl) miał 168,6 mln zł wpływów (0,4 proc. więcej niż w 2016 roku) oraz 23,9 mln zł zysku EBITDA (po spadku w skali roku o 14,3 proc.).

Rankomat z 27,4 mln zł wpływów, Ubezpieczenia Rankomat z 19,6 mln zł

Trzy lata temu Grupa Bauer Media kupiła porównywarkę finansową Rankomat.pl oferującą m.in. ubezpieczenia komunikacyjne. Zapowiadano, że przejęta spółka będzie blisko współpracować z Grupą Interia.pl.

W ub.r. firma Rankomat zanotowała 25,94 mln zł wpływów sprzedażowych, wobec 18,37 mln zł rok wcześniej. Jednocześnie jej koszty operacyjne zwiększyły się z 17,84 do 22,79 mln zł, do czego najbardziej przyczynił się wzrost nakładów na usługi obce (z 14,35 do 18,15 mln zł) oraz wynagrodzenia (z 2,45 do 3,18 mln zł).

W efekcie spółka osiągnęła 3,16 mln zł zysku ze sprzedaży, podczas gdy rok wcześniej miała 528,6 tys. zł zysku. Otrzymała też aż 24,11 mln zł od swojej spółki zależnej Ubezpieczenia Rankomat (ma 100 proc. jej udziałów), w tym 10,11 mln zł dywidendy z zysku w 2016 roku oraz 14 mln zł zaliczki na poczet jej przyszłych zysków. W 2016 roku wpływy od Ubezpieczenia Rankomat wyniosły tylko 3 mln zł.

Dzięki temu Rankomat osiągnął 27,39 mln zł zysku netto, wobec 3,53 mln zł rok wcześniej.

Natomiast Ubezpieczenia Rankomat osiągnęły wzrost wpływów sprzedażowych w skali roku z 26,7 do 36,67 mln zł. Koszty operacyjne firmy zwiększyły się z 13,14 do 17,13 mln zł, głównie ze względu na wzrost wydatków na wynagrodzenia (z 6,93 do 9,63 mln zł).

W sprawozdaniu podano, ze spółka osiągała przychody ze sprzedaży usług firm ubezpieczeniowych telefonicznie i w internecie. Dodano, że w br. zamierza „zwiększyć swoje obroty z tytułu sprzedaży poprzez poszerzenie oferty o porównywarkę innych produktów ubezpieczeniowych takich jak ubezpieczenia mieszkań i domów jak również ubezpieczenia życiowe”.

Zysk operacyjny Ubezpieczeń Rankomat wyniósł w ub.r. 19,56 mln zł (wobec 13,53 mln zł rok wcześniej), natomiast zysk netto wzrósł z 13,55 do 19,65 mln zł.

Autor: tw

KOMENTARZE (21) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas