Badania2020-03-27
7

Połowa Polaków w czasie pandemii koronawirusa pracuje bez zmian. 8 proc. straciło już pracę

Co drugi polski pracownik (51 proc.) w czasie epidemii koronawirusa w naszym kraju deklaruje, że chodzi do pracy jak zwykle i swoje obowiązki wykonuje w tym samym miejscu, w którym pracuje na co dzień - wynika z badania GfK. 8 proc. respondentów jest już bez pracy.

Praca zdalna w okresie rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 nie jest powszechnym zjawiskiem. Jak pokazują badania GfK, jedynie 17 proc. Polaków wskazało, że w ich przypadku pandemia spowodowała konieczność pracy z domu.

Polacy tracą prace w wyniku epidemii COVID-19

8 proc. respondentów w związku z pandemią straciło do tej pory pracę, ponieważ ich pracodawca zawiesił działalność.  2 proc., które aktualnie nie pracują, bo musieli zawiesić swoją działalność gospodarczą oraz 2 proc. nie pracujących, bo wykonywali pracę będąc zatrudnionymi na umowy cywilnoprawne.

5 proc. ankietowanych GfK jest na przymusowych urlopach wypoczynkowych. 4 proc. jest na zasiłku opiekuńczym na czas opieki nad dzieckiem, a 3 proc. na urlopie bezpłatnym.

W czasie epidemii dbamy o higienę i bezpieczeństwo.

W obecnym kryzysie znacznie bardziej dbamy o higienę i bezpieczeństwo. Aż 85 proc. respondentów deklaruje, iż częściej niż zwykle myje ręce. 80 proc. badanych unika kontaktu z innymi ludźmi, 67 proc. nie wychodzi z domu.

Skupisk ludzi i zakupów w supermarketach i dyskontach unikało dotychczas 47 proc. respondentów. Jedna trzecia ankietowanych dostrzega profilaktyczne funkcje diety – 33 proc. z nich deklaruje, iż wzmacnia odporność za pomocą produktów witaminowych, suplementów, a 30 proc., iż spożywa więcej czosnku, cebuli, imbiru i innych naturalnych produktów walczących z wirusami i bakteriami. Tylko 5 proc. respondentów deklaruje, iż wychodząc z domu zakłada maseczkę.

- W przypadku badań postaw mających wpływ na naszą ogólną – mam na myśli ogół społeczeństwa – kondycję zdrowotną, chyba najistotniejsze spostrzeżenia dotyczą nie tyle osób, które wdrożyły jakąś indywidualną strategię ochrony siebie i współobywateli, a raczej poziom odsetków osób, które ich nie stosują. Czas pokaże czy te niewątpliwie niskie wskazania w odniesieniu do niektórych postaw okażą się wystarczające i spowodują spadek zachorowań w oczekiwanym przez nas wszystkich czasie - komentuje Dominika Grusznic-Drobińska, team manager w GfK.

Przedmiotem trackingu są informacje o postawach, decyzjach i zachowaniach zakupowych na rynkach FMCG, dóbr trwałych i usług, w tym usług i produktów bankowych.

Pierwszą falę badania zrealizowano w dniach 20-23 marca metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=500 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, wykształcenie, województwo, klasa wielkości miejscowości.

Autor:jd

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas