Internet2013-09-13
6

Jak zaprojektować dobrą aplikację mobilną

Szacuje się, że na rynku aplikacji mobilnych funkcjonuje ich ok. 1,2 mln. Niestety duża część z nich nigdy nie została pobrana przez użytkowników. Planując wdrożenie własnej aplikacji dobrze jest sprawdzić czym kierować się przy jej projektowaniu - pisze Małgorzata Bednarek z agencji Migomedia.

Warto wiedzieć, że:                                        

Ponad 60% aplikacji w App Store nigdy nie zostało pobranych

Tylko trzy polskie aplikacje mobilne zostały pobrane więcej niż milion razy – Allegro (1,3 mln razy w ciągu 3 lat), aplikacja GG oraz TVN Player

68% aplikacji dostępnych w Google Play pobieranych jest mniej niż 5 tys. razy

10 zasad dotyczących tworzenia użytecznych aplikacji mobilnych

1. Dbanie o zgodność  z wytycznymi producenta systemu operacyjnego urządzeń, na które projektowane są aplikacje.

Polscy projektanci aplikacji bardzo często umieszczają w aplikacjach dedykowanych na Androida przycisk „back”. Jest to jeden z najpopularniejszych błędów. Smartfony działające na tym systemie operacyjnym posiadają wbudowany przycisk powrotu więc dublowanie go wewnątrz aplikacji jest całkowicie zbędne.

2. Treść jest ważniejsza od nawigacji

Najważniejszą częścią aplikacji powinna być jej treść, a nie np. drzewko wyboru kategorii.

3. Poznaj kontekst użycia Twojej aplikacji

Im mamy lepszą wiedzę na ten temat, tym aplikacja będzie bardziej użyteczna. Warto także zwrócić uwagę na typy zachowań użytkowników urządzeń mobilnych (użytkownicy, mający do zrealizowania mikrozadanie, użytkownicy działający lokalnie, użytkownicy znudzeni).

4. Postawmy na szybką obsługę

Dobra aplikacja mobilna pozwala użytkownikowi na szybką realizację jego potrzeb. Najważniejszy jest zatem szybki czas dotarcia do celu.

5. Zadbajmy o przyjazną grafikę

Grafika aplikacji mobilnej bez wątpienia powinna być estetyczna, ale też dostosowana do „palca”. Pamiętajmy, że użytkownik będzie musiał wszystkie przyciski uruchomić za pomocą swoich palców. To ważne, aby mógł to uczynić szybko i bez problemu. Zbyt małe i źle umiejscowione przyciski stanowią najczęstszy powód frustracji użytkowników aplikacji mobilnych.

6. Ułatwiajmy wpisywanie danych

Dla wielu użytkowników korzystanie z klawiatury dotykowej jest trudne. Dlatego też bardzo dobrą praktyką jest zminimalizowanie ilości koniecznych do wpisania danych. Ułatwieniem są również narzędzia takie jak np. Touchnote.

7. Wykorzystujmy gesty

Gesty mogą zastąpić wiele przycisków takich jak np. „wstecz” czy „dalej”.  Ważna jest znajomość języka gestów przez użytkowników oraz ich odpowiedni dobór.

8. Postawmy na „specjalizację”

Znane przysłowie mówi, że jeśli coś jest do wszystkiego to jest „do niczego”. Pracując nad aplikacją mobilną często jest nam trudno oprzeć się pokusie zwiększenia liczby głównych jej funkcji. Nie jest to jednak pożądane rozwiązanie z punktu widzenia użyteczności.

9. Testujmy

Nie można mówić o skuteczności bez testów. Tylko bezpośrednia analiza realizacji potrzeb klienta jest w stanie przynieść dobre rezultaty.

10.Optymalizujmy

Wprowadzanie kolejnych aktualizacji pozwali udoskonalić swój produkt. To z kolei przełoży się na jego lepszy odbiór.

Powodzenia!

Cały wpis dostępny jest tutaj.
 


autor: Małgorzata Bednarek - Jest doradcą ds. strategii on-line w zakresie skutecznego i efektywnego e-marketingu w jednej z wiodących agencji interaktywnych Migomedia. Absolwentka prestiżowych, anglojęzycznych studiów dziennych na Uniwersytecie Warszawskim, Master of Arts in International Economics.

 

Autor:pr

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas