Reklama2018-02-21
9

KER: reklama BGŻ BNP Paribas z kurą znoszącą złote nie kwestionuje praw zwierząt

Reklama banku BGŻ BNP Paribas z kurą znoszącą złote nie zawiera treści kwestionujących prawa zwierząt, a jej humorystyczna konwencja usprawiedliwia prezentowane w spocie treści - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy. Jednocześnie zasugerowała, by marketerzy rozważyli dodawanie w reklamach informacji, że żadne z prezentowanych zwierząt nie ucierpiało przy ich realizacji.

KER zajęła stanowisko w związku ze skargą na telewizyjny spot BGŻ BNP Paribas promujący Konto Optymalne. Był on elementem kampanii prowadzonej przez bank jesienią ub.r., a zrealizowanej przez agencje Publicis Poland, DDB&Tribal, Sales&More oraz Havas Media. W spotach tych pokazano, jak różne osoby w codziennych sytuacjach wykonują płatności mobilne nie smartfonem, lecz kurą. Miało to obrazować stwierdzenie, że w nowej promocji banku BGŻ BNP Paribas kura przynosi złote.

Autorka skargi stwierdziła, że „w sposób przedmiotowy potraktowana została w nim kura i nie jest to odosobniona, subiektywna opinia o czym świadczy dyskusja pod video opublikowanym na profilu FB marki”. W spocie kura jest synonimem telefonu komórkowego, który znosi złote jaja... „Naprawdę w obecnych czasach zdaniem Klienta i Agencji konsument jest takim imbecylem bez wyobraźni, że nie potrafi sobie wyobrazić kury znoszącej złote jajka??? Czy uzasadnione było zdaniem komisji użycie w reklamie kur??? Moim zdaniem Klient i Agencja poszli po najmniej linii oporu i wykazali się absolutnym brakiem taktu i empatii do żywego stworzenia” - napisała skarżąca.

W odpowiedzi na zarzuty, przedstawiciele banku wyjaśnili, że użycie wizerunku zwierząt w reklamie miało na celu realizację wizji artystycznej, w której kury zostały przedstawione w formule przenośni, jako synonim telefonu, który to w ramach reklamowanej promocji może przynosić złote niczym kura znosząca jaja.

„Zastosowany w reklamie Banku koncept w żaden sposób nie uchybia jednak godności kur, ani nie propaguje ich niehumanitarnego traktowania. Wyjaśnić także należy, że podczas produkcji reklamy dołożono najwyższej staranności, aby zrealizować zdjęcia z poszanowaniem praw zwierząt, dbałością o ich komfort oraz humanitarne traktowanie. W produkcji wzięło udział aż 10 kur, z czego żadna nie przebywała bezpośrednio na planie zdjęciowym dłużej niż dwie godziny, tak by maksymalnie zminimalizować ich ewentualny stres i niewygody. Zwierzętom zapewniono odpowiednie schronienie, posiłki oraz opiekę wykwalifikowanych opiekunów przez cały okres zdjęć. Żadna z kur nie ucierpiała w wyniku realizacji zdjęć” - napisano w odpowiedzi na skargę.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot BGŻ BNP Paribas nie zawiera treści kwestionujących prawa zwierząt, a jej humorystyczna konwencja usprawiedliwia prezentowane w spocie treści. Jednocześnie zarekomendowano marketerom, by w trosce o właściwy odbiór przekazu reklamowego przez odbiorców, w reklamach realizowanych przy wykorzystaniu wizerunków zwierząt, rozważyli dodanie informacji, że żadne z prezentowanych zwierząt nie ucierpiało przy ich realizacji.

Autor:bg

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas