Reklama2017-02-15
6

KER: Lidl w reklamie z Dorotą Wellman zachęca dzieci do złych zachowań

Dorota Wellman w reklamie LidlaDorota Wellman w reklamie Lidla

Radiowa reklama sieci sklepów Lidl Polska z Dorotą Wellman, w której padają słowa „a zostanie ci na gwoździe, żeby mu opony przebić" promuje negatywne wzorce zachowań wśród dzieci - stwierdziła Komisja Etyki Reklamy.

Komisja Etyki Reklamy rozpatrywała skargę na radiowy spot Lidl Polska promujący dostępne w tej sieci handlowej czekolady. Pojawiły się w nim słowa: „(...) a zostanie ci na gwoździe, żeby mu opony przebić" (emitowany był m.in. w Programie III Polskiego Radia przez trzy dni, od 5 do 8 października 2016 r.).

Zdaniem autora skargi, Dorota Wellman sugeruje dziecku, że dzięki temu, że kupi w Lidlu taniej czekoladę może zaoszczędzić pieniądze i dzięki nim kupić gwoździe, którymi może przebić oponę.

Przedstawiciele Lidl nie zgodzili się z postawionymi zarzutami. Ich zdaniem opis zawarty w przedmiotowej skardze został zniekształcony poprzez subiektywną percepcję skarżącego, który słyszy to czego w spocie nie ma i ograniczył się de facto do zacytowania wyciętych z kontekstu poszczególnych słów reklamy. W ich ocenie skarga w dużej mierze opiera się na niezrozumieniu gry słów i domysłach autora, którą posłużył się w tym przypadku autor reklamy.

„Reklama utrzymana jest w pewnej konwencji humorystycznej, podobnie jak cały cykl reklam związanych z promocją marki, a określanych jako „Sprytnie i tanio kupować marki Lidla". W tym humorystycznym podejściu bohaterka przedstawia reklamowany produkt, przy czym swoją wypowiedź kieruje do osoby dorosłej, która w wyniku rozterek miłosnych zajada smutki. Jak wiemy czekolada, jako słodycz potrafi umilać ciężkie chwile nawet dorosłym. Celem reklamy, co winno być oczywiste nie było zachęcanie do jakichkolwiek aktów przemocy. (...) Nadto, reklama nie była adresowana do dzieci (osób niepełnoletnich). Nie była również emitowana w pobliżu jakichkolwiek audycji/programów skierowanych do dzieci lub młodzieży” - napisano w odpowiedzi na skargę.

KER nie podzieliła jednak argumentacji Lidla. Uznała, że spot posługując się hasłem „(...) a zostanie ci na gwoździe, żeby mu opony przebić" promuje negatywne wzorce zachowań. Zwróciła też uwagę na wczesną porę emisji reklamy radiowej i uznała, że chcąc nie chcąc dzieci również mogły być jej odbiorcami.

Autor:bg

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas